Tribes: Ascend

Geplaatst op: 17 mei 2012 door Arkadi De Proft in Reviews
Tags:, , , , , , , , , , , , ,

In een tijd waarin de moderne oorlog razend populair is, proberen kleinere ontwikkelaars een plaatsje in het oh zo drukke shooter genre te veroveren. Dat doen ze door (soms) spectaculaire beelden te tonen, al is dit niet altijd nodig. Een sterk grafisch jasje is echter niet altijd de uitkomst tot een succesvolle titel. Vooral op het gebied van de gameplay moet het goed zitten. Het liefst zie ik natuurlijk een uiterst fijne chemie tussen de twee met in het geval van de first-person shooter Tribes: Ascend voor de PC de achterliggende gedachte: “Verstand op nul en knallen maar.” Weet deze game met een opvallend eigen gezicht met kop en schouders boven al die geduchte concurrenten uit te stijgen?

Maar de grote vraag is natuurlijk of Tribes daarin slaagt. Want ik kan me voorstellen dat het, vooral voor de jongere generatie onder ons, wat moeilijk kan zijn om dit soort arcade-shooter te spelen. Het gebruikte concept stamt namelijk uit de bikkelharde shooters van tien jaar geleden, zoals Unreal Tournament. Maar laat het je niet ontmoedigen. Deze game is namelijk compleet gratis om te spelen! Geweldig, toch? Maar je wilt natuurlijk ook weten of deze game je tijd waard is. Daarvoor ben je hier aan het goede adres.

Awesome

Knallen en vliegen: Knallen en vliegen, dat is wat je in Tribes doet. Geen geavanceerde schuiltechnieken, maar gewoon rondvliegen in de hoop de vijand als eerste te zien. En dat is helemaal niet erg. Integendeel, dat maakt het spel zeer verfrissend en leuk om te spelen. Eigenlijk heb je drie mogelijkheden om je te verplaatsen op de maps in Tribes. Ten eerste kun je gewoon rondlopen, wat overigens niet aan te raden is, omdat je gegarandeerd bekogeld wordt met granaten. Maar je kunt ook skiën. Dat is niet het traditionele glijden over sneeuw met latten, maar in dit hoogtechnologische tijdperk verstaan we hieronder over de grond zweven door middel van het pak dat je draagt. Dat is een techniek die wat oefening vraagt, want je kunt namelijk niet blijven skiën. Zo zul je van bergen en kuilen gebruik moeten maken om snelheid te winnen. Maar als je liever wat overzicht over het slachtveld wilt hebben, dan kan je ook voor een bepaalde tijd vliegen. Dat is tevens een geweldige manier om heel wat snelheid te winnen voor het skiën.

Er zijn dus genoeg mogelijkheden om je te verplaatsen en ook de omgeving zorgt ervoor dat je deze mogelijkheden ten volle kunt benutten. De manier waarop je jouw geweer gebruikt, kan namelijk afhangen van de omgeving. Zo zul je op grotere mappen eerder een personage willen kiezen dus zich snel kan bewegen en zijn opponenten net zo rap neer zal kunnen halen. Op kleinere maps doe je er echter beter aan een brute soldaat te zijn die veel krachtigere, maar tragere geweren gebruikt. En natuurlijk heb je zo heel wat meer health. Of je pakt de gulden middenweg en kiest voor een middel-matige snelheid. Voor elk van deze speelstijlen heb je keuze uit 9 klassen, waarvan er in het begin drie vrij te spelen zijn. Dat is de ‘Pathfinder’, een klasse die vooral op snelheid werkt, de ‘Assault’ voor de mensen die liever wat vuurkracht hebben en de ‘Juggernaut’ die je veel moeilijker neerkrijgt. De andere klassen zul je moeten vrijspelen door gold (dat te kopen is in de winkel) of XP te moeten omruilen.

Klassiek, doch doeltreffend: Ook de verschillende gamemodi zorgen voor veel variatie in de gameplay. Maar origineel zijn ze niet. Laat ik het er maar op houden dat bekende shooterfanaten zich niet al te veel hoeven aan te passen. Zo is er de klassieke ‘Team Deathmatch’, waarin het doel simpelweg is om het vijandelijke team keihard een kopje kleiner te maken. Maar ook vlaggenliefhebbers komen aan hun trekken want ook ‘Capture the flag’ maakt een glorieuze terugkeer. Hierbij is het de bedoeling dat de teams elkaar vlag stelen en daarbovenop ook nog eens naar hun eigen basis terugbrengen. Een moeilijke taak, zeker als je weet dat er een limiet staat op het respawnen van beide teams.

Dan is er nog ‘Arena’, een variant van Team Deathmatch. Het verschil met TDM en Arena zit hier echter in de grootte. Zo zul je in Arena vechten tegen slechts vijf anderen op zeer kleine maps, waar één foute beweging voor fatale aflopen kan zorgen. En dat wil je niet. Het gevolg is dat er zo wordt gezorgd voor veel sensatie en spannende gevechten. Zeker als je weet dat elk team maar 25 respawns krijgt.

Tenslotte is er ‘Capture and hold’, Tribes’ variant op de welbekende ‘Domination’ modus: je moet een basis bezetten en zo lang mogelijk proberen om stand te houden, wat zeer leuk kan zijn. Maar…dat zijn toch allemaal welbekende speltypes? Ja, helaas wel. Tribes moet het op dit gebied niet hebben van originaliteit en dat is eigenlijk toch best wel een beetje jammer, want het hebben van een compleet eigen gezicht is een absolute must voor de shooter anno 2012. De manier hoe deze bekende kunstjes in de gameplay, zijn uitgediept, is aan de andere kant eigenlijk spot-on gedaan. Why change a winning formula?

Van de hemel naar de hel: Oké, dus je bent in de gamemodi dezelfde kunstjes aan het uithalen zoals je die ook in menig andere shooter uitvoert. De mappen waarop je speelt in Tribes zijn echter wél heel gevarieerd te noemen. Zo zul je het ene moment op een zonnig strand vechten, eentje die perfect geschikt is voor een luxueus vakantieoord, en moet je op het andere in een omgeving vol lava strijden. Nee, jouw personage krijgt het zwaar. Gelukkig zul je ook zelden tot nooit dezelfde soort map tegenkomen en telkens in een andere omgeving terecht komen, waarvoor telkens andere tactieken nodig zijn. Zo zit elke map vol met heuvels, obstakels en gebouwen waardoor je toch wel een beetje tactisch werk kunt leveren, zeker omdat het op elke map anders is. Al is het nooit van hoogstaand niveau en zul je eerder wachten tot de vijand achter de hoek komt piepen om hem dan een goed geplaatste kogel cadeau te geven. De maps voelen individueel trouwens ontzettend fris aan, met gevarieerde omgevingen en een uiterst goed werkende lay-out. Uitgevoerd op een manier zoals je die hoopt te zien in andere shooters. Ontwikkelaars, kijk naar wat ontwikkelaar Hi-Rez Studio’s heeft gedaan en leer hiervan.

Het zicht is helder genoeg: Het grafische gehalte is misschien niet baanbrekend, maar toch vind ik het een pluspunt. Het past namelijk precies bij de stijl die  Ze hebben hun best gedaan om de omgevingen er uit te laten springen en ook de effecten zien er gelikt uit, maar verwacht niet dat dit een nieuwe mijlpaal wordt. Maar dat is ook helemaal niet erg! Dit spel draait puur om het plezier en het schieten, dus dat het er grafisch goed uitziet is mooi meegenomen! Je zult trouwens weinig kunnen letten op de pracht en praal, want het grootste deel van je tijd zul je op de loer moeten liggen voor enig gevaar. Doe je dit niet, dan ga je dood. Heel hard dood. En frustraties, die wil je natuurlijk het liefst vermijden wanneer je een shooter aan het spelen bent.

 Awful

Betalen voor je digitale carriére: En weeral komen we het betaalsysteem tegen dat tegenwoordig zo populair is. Spelletjes aanprijzen als gratis, maar dan toch nog vergoedingen vragen voor bepaalde zaken. Daar heb ik totaal geen probleem mee, als die zaken het spel niet beïnvloeden, wat hier weer wel het geval is. Zo zul je alle klassen veel sneller kunnen ‘vrijspelen’ door credits  te kopen. Dat zorgt naar mijn mening voor een oneerlijke achterstand tegenover mensen die het niet kopen en ik had liever cosmetische voorwerpen gezien, wat hier perfect mogelijk is. Ook zijn deze credits helemaal niet goedkoop. Waar ik zeker niet tegen kan is dat je ook XP boosters kunt kopen. Dan geef je de spelers al een voordeel van speciale klassen te kunnen spelen (die altijd wel beter zijn), dan ga je ze ook nog eens extra veel XP geven, waarmee je op jouw beurt weer wapens kunt kopen. Dit zijn echter zeer populaire en winstmakende praktijken die nog een tijdje voort zullen duren.

Een zeer degelijke shooter
Kijkend naar het totaalplaatje, moet ik gewoon toegeven dat Tribes: Ascend een verdomd vermakelijke shooter is geworden die zijn  verwachtingen helemaal heeft inlost. Het spel ademt grote lol uit en moedigt je aan om het verstand om op nul te zetten en eens flink los te gaan met jouw arsenaal. Wat helemaal belangrijk is, dat de vooral de gameplay op de voorgrond komt te staan en niet zozeer het levellen en de spullen die je kunt vrijspelen. Dat de maps er telkens verrassend goed en verschillend uitzien, zorgt ervoor dat je aangemoedigd blijft om Tribes langer in jouw armen vast te houden. Dat het er grafisch prima uitziet, zorgt hier natuurlijk alleen maar aan bij. Omdat de systeemeisen niet hoog zijn, zullen ook gamers met een wat minder goede PC van Tribes kunnen genieten. En dit alles is compleet gratis! Tenminste…tot op zekere hoogte. Mensen die echter weinig tijd hebben en geen geld willen geven aan dit spel zullen minder tevreden zijn, want zo zul je, tenzij je je spaarpot leegmaakt, uren moeten spelen voor je genoeg punten hebt om die bepaalde klasse of dat geweldig wapen vrij te kopen. Ben je bereid hier langs te kijken, dan zul je in Tribes een zeer degelijke shooter vinden die vriend en vijand nog best eens zal verrassen.

Tribes: Ascend is sinds 12 april dit jaar te verkrijgen voor de PC. Een reviewcode voor de pers werd aan ons verstrekt door ontwikkelaar Hi-Rez Studios. Benieuwd naar Tribes? Download de game dan nu kosteloos vanaf de officiële website en betreed net als ons de dodelijke slagvelden die deze game rijk is. Het is echter hopen dat je de recensent niet tegen zult komen, want hij heeft al talloze vijanden naar de eeuwige jachtvelden gestuurd en is ondertussen gekend als een geduchte tegenstander. Hij blijft dan ook wachten op een echte uitdaging. Echt waar. Wellicht een zeer interessante klusje voor jou! Kun jij die uitdaging misschien bieden?


reacties
  1. lil schreef:

    ” Omdat de systeemeisen niet hoog zijn, zullen ook gamers met een wat minder goede PC van Tribes kunnen genieten”

    Mijn amd 3.0 dualcore – ati 4870 512MB heeft het soms al moelijk om settings: Minimal !

    • Arkadi De Proft schreef:

      Tja, volgens mij ligt het probleem niet bij je processor maar bij je videokaart. Die is wel wat ondermaats en niet meer ‘minder goed’. Zo moet je voor Tribes eigenlijk al 1 Gig aan videokaart geheugen hebben.

  2. Magnum Opus schreef:

    Keertje proberen deze game. Klopt het dat je op het eerste level al helemaal afgemaakt kan worden door die typische ‘super pro’s’? Of is het niet ZO hardcore? 😮

    • Arkadi De Proft schreef:

      Wel, het is zeker wennen in het begin, maar een keer je het beet hebt lukt het wel! Natuurlijk zijn er wel echt goede spelers die al verschillende klassen hebben, maar naarmate je meer vrijspeelt sta je je mannetje wel 🙂

Plaats een reactie