Guild Wars 2

Geplaatst op: 19 mei 2012 door Erik Dekker in Impressies

Een beetje MMO-kenner zal weten dat er een nieuwe uitdager voor de troon aan zit te komen. En wel in volle vaart. Guild Wars 2 gooit namelijk nu al, na enkele bèta weekends, ontzettend hoge ogen bij menig liefhebber van online games. Ook collega Arkadi was onlangs laaiend enthousiast in zijn impressie. Natuurlijk kon een vervolgsessie niet uitblijven en besloot ik eens een kijkje te nemen in de wondere wereld van Tyria, die vol zit met adembenemende flora en fauna, maar ook levensgevaarlijke obstakels. Een wereld waar je maar al te graag de rest van je leven in wilt slijten, maar waar je wel van goeden huize moet komen om het te kunnen overleven.

Guild Wars 2 wil het duidelijk over een andere boeg gooien. De frisse wind moet namelijk weer in het MMO-genre gaan waaien. Te vaak zien we het welbekende concept van ‘klik op een vijand en spam die knopjes maar’. Natuurlijk werkt deze formule uiterst goed, maar na de 82e online game te hebben gespeeld die je oude wijn in een nieuwe zak voorschotelt, ga je je afvragen waarom je naar deze nieuwe MMO bent overgestapt. In mijn geval tenminste. Nee, tegenwoordig moet je van goeden huize komen om de echte MMO-fanaat te kunnen overtuigen.

Gelukkig is ArenaNet met de Guild Wars franchise altijd zichzelf gebleven. Nu is Guild Wars niet echt een MMO in spe, maar meer een co-operative online role-playing game. De opsplitsing in de community is misschien iets meer aanwezig, maar daar blijft het bij. Ik zal de reeks concepttechnisch daarom ook gewoon rustig als een MMO aanschouwen, maar wees je hiervan wel bewust.

Dynamische evenementen
De unieke aspecten zie je vooral terug in het feit dat er overal om je heen wel chaos aanwezig is in de vorm van Dynamic Events, publiekelijke opdrachten die iedereen kan voltooien door simpelweg in de actie te springen. Het maakt niet uit op welk moment, zolang je maar in een bepaalde radius meehelpt om de wereld te bevrijden van het kwaad, zit je goed. Aan jou de taak om een bronzen, zilveren of gouden medaille te halen, gebaseerd op je skills! Het leuke is dat de game je zo aanmoedigt om constant maar actief te zijn en daadwerkelijk anderen wilt helpen, want in Guild Wars 2 gaat het niet altijd om competitie, het gaat ook om samenwerking. Want samen sta je sterk in de duisternis, waar een lichtpuntje zo ongelofelijk veel kan betekenen.

Bij sommige Dynamic Events zie je duidelijk terug dat spelers zij aan zij willen vechten om te overleven. Zo moest ik met mijn beeldschone vrouwelijke Ranger eens een grote groep geesten wegdrijven en hun snode plannen stelen om het gebied Ascalon over te nemen. Wat ik niet wist, is dat ik hun commandant tijdens mijn kruistocht boos had gemaakt. En heilige cannoli, wat was de man een beul zeg. Twee klappen en jouw personage lag dood te bloeden op de grond, smekend om genade, of om een eervolle dood. Gevolg is dat een stuk of twintig andere spelers in de omgeving zich geroepen voelden om zich aan mijn zijde te begeven en de commandant een kopje kleiner te maken. Tien minuten duurde het bloedstollende gevecht, met vele slachtoffers die het niet meer konden navertellen. Slechts één van de vele actierijke momenten die Guild Wars 2 rijk is, maar zonder twijfel een ongelofelijk memorabele. Wat een adrenaline, wat een intensiteit!

Geen god tussen andere spelers
Wat mij echter opviel is dat mijn Ranger door persmogelijkheden level dertig was geworden en deze Dynamic Event bedoeld was voor spelers van rond level tien. De vele aanvallen die ik afvuurde (ik had verdorie zelfs een Bazooka vrijgespeeld), deden aanzienlijk minder schade dan ik had gehoopt. Blijkbaar heeft ArenaNet gekozen voor een systeem om spelers meer uitdaging te bieden, zelfs in gebieden van een aanzienlijk lager level. Een interessante toevoeging, maar een die waarschijnlijk niet alle spelers zullen waarderen. Is het hele doel van het levellen niet om je als een god tussen andere spelers te kunnen wanen? Het opscheppen met de dikste uitrustingen? Het 1-shotten van zwakkelingen? Het zijn zaken die je in Guild Wars 2 mogelijk wat minder op de voorgrond zal zien staan.

En hoe sta je samen sterk? Door variatie te vinden in het uiterlijk en de klassen, want alleen zo worden spelers aangemoedigd eens iets nieuws te proberen. Het is namelijk helemaal niet leuk als je enkel kunt onderscheiden door de klappen die je hebt uitgedeeld. Je wilt graag dat jouw personage een uniek stipje wordt tussen al die massa’s aan andere heldhaftige krijgers. Gelukkig kun je daar in deze game je hart in bij ophalen. Niet alleen krijg je de beschikking tot werkelijk talloze opties om jouw personage mooi (of natuurlijk lelijk) mee te maken, maar krijg je ook te maken met unieke aspecten, zoals tattoo’s, dierlijke compagnons, achtergronden en beweegredenen die aan jou zijn om in te vullen. Zo hoef je voor role-playing doeleinden niet meer van tevoren hele schema’s te maken met de achtergrond van jouw personage. Dat doet Guild Wars 2 voor je.

Aan variatie geen gebrek
Zoals het in nagenoeg iedere serieuze MMO betaamt, krijg je ook in Guild Wars 2 de keuze om te gaan voor een bepaalde klasse. Denk aan bijvoorbeeld de ‘Ranger’, die met pijl en boog te werk gaat, of de ‘Elementalist’ die met ijzersterke (en prachtig uitziende) spreuken het veldslag domineert. Maar ArenaNet’s nieuwste online game kent ook wat meer unieke klassen, zoals de ‘Engineer’ die met zijn geweer, turrets en alchemy poisons dood en verderf kan zaaien. Tof. Maar wat opvalt is dat nagenoeg iedere klasse speelt compleet anders speelt. Uniek zelfs, want zelfs binnen de klassen, kun je weer een compleet andere speelstijl ontwikkelen dan jouw buurman die mogelijk ook eenzelfde soort personage heeft gekozen. Een klasse in een klasse…het lijkt de film Inception wel. Bizar.

Maar hoe werkt het precies? Onder andere via het wapensysteem. Simpel gezegd kan jouw digitale metgezel meerdere soorten wapens gebruiken, afhankelijk van de klasse die hij of zij hanteert. Als een Elementalist bijvoorbeeld van een kleine scepter naar een grote staf wisselt, dan veranderen de vaardigheden en spreuken automatisch mee. Want je bent natuurlijk op een hele andere vechtstijl aangewezen als je een ander wapen draagt. Niet alleen is dat realistisch, maar ontstaat hier een cruciale vorm van variatie in de gameplay. Een klasse kan je nog zo goed of slecht liggen, door te experimenteren met de verschillende wapens en skills die daarbij komen kijken, zul je hoogstwaarschijnlijk tot hele nieuwe ingevingen kunnen komen.

Spelers doden blijft tijdloos vermaak
Maar dit heb je grotendeels allemaal al kunnen lezen in Arkadi’s impressie. Waar ik dieper op wil ingaan is het Player versus Player aspect in Guild Wars 2. Ik heb namelijk nagenoeg alle klassen gezien en gespeeld in het afgelopen bèta weekend en die ook flink aan de tand gevoeld in verschillende online arena’s, waar je je van hand tot tand moet verdedigen tegen andere spelers. Het unieke aspect, dat ik hierboven benoemde in het Player versus Event gedeelte van de game, komt juist overeen in het competitieve aspect van de game. De mystieke ‘Mesmer’ bijvoorbeeld, die met illusies en donkere magie domineert, komt extra goed naar voren tegen andere spelers, met een arsenaal aan verschillende klonen die hij kan oproepen om voor hem te vechten, waarna hij vervolgens onzichtbaar wordt en op de achtergrond dodelijke spreuken afvuurt. Als het een goede speler is, dan heb je de echte Mesmer nooit gezien.

Waar de Mesmer moet zien te overleven door verwarring te scheppen, staat de Guardian wat meer op de voorgrond. Zijn bepantsering is dik en zijn zwaard vlijmscherp. Hem wil je absoluut niet tegenkomen als je niet goed voorbereid bent, want het is een lopende tank. De Thief doet zijn naam daarentegen weer eer aan en besluipt andere spelers zonder gezien te worden met zijn twee daggers die zonder moeite een olifant neer zouden kunnen halen. Qua naam zou je niet zeggen dat hier originaliteit aanwezig is, maar je moet Guild Wars 2 en al zijn klassen spelen om zelf te kunnen zien waar ik het over heb. De souplesse die iedere klasse met zich meedraagt is verbazingwekkend goed en voelen stuk voor stuk juist afgewerkt aan. Een goed teken in een genre, waar termen als ‘imbalanced’ en ‘overpowered’ maar al te vaak worden gebruikt.

Toch ben ik nog wat sceptisch over de content in de game. Niet alle hoofdverhalen van de klassen voelen namelijk interessant en ingrijpend aan. ArenaNet wil namelijk meer interactie brengen tussen speler en spelwereld. Dit doet het door je het gevoel te geven belangrijk te zijn en in je eentje triviale opdrachten te laten vervullen. Mijn twijfels liggen niet bij de inhoud van deze opdrachten, maar in de executie ervan. De gesprekken tussen hoofdpersonages voelen namelijk vrij houterig en emotieloos aan. Jammer! Als je iets doet, dan moet je het goed doen en deze zaken leveren toch wel aardig wat in aan de algemene spelbeleving. Uiteindelijk betreed je een online wereld om er een belangrijk deel van uit te kunnen maken. “Dus, sexy Ranger, zie je mij niet staan en geef je mij daarom maar de koude blik? Of is het niet jouw schuld? Ik geef je vooralsnog het voordeel van de twijfel, maar ik houd je in de gaten.”

Een online titel om warme gevoelens van te krijgen
Niettemin wordt Guild Wars 2 meer dan de som der delen, daar ben ik van overtuigd. Het is goed om te zien dat er nog ontwikkelaars zijn die hun troetelkind anders willen laten opgroeien dan de rest van zijn klasgenoten. Guild Wars 2 kent een rijk aanbod aan interessante klassen en vaardigheden, die je kunt gebruiken in de vele Dynamic Events en PvP arena’s. Het is daarom ook ontzettend jammer dat de uitwerking van jouw persoonlijke verhaal zo generiek aanvoelt, want dit zou een geweldige selling point kunnen zijn. Maar het zijn geen gamebrekende zaken en daarnaast duurt nog het even voordat Guild Wars 2 in de winkelrekken ligt, dus er kan nog van alles gebeuren. Oh en Guild Wars 2 kent nul komma nul maandelijkse kosten. Goed hé? Als dat niet genoeg reden is om deze game in de gaten te houden, dan weet ik het ook niet meer. Bijna onbegrijpelijk zelfs, want ik zou er bijna nog best voor willen betalen. Alhoewel…laat ik dat nu maar niet te hard zeggen. Als een MMO je verschillende keren kippenvel kan bezorgen, dan weet je dat het goed zit. Guild Wars 2 staat torenhoog op mijn verlanglijstje en dat gaat niet veranderen. Wordt dit ArenaNet’s zwanenzang? Gaat Guild Wars 2 het sublieme eerste deel overtreffen? Het zou best eens kunnen gebeuren.

reacties
  1. ertheadius zegt:

    Gaaf, kan niet wachten op deze game! Eindelijk een volwaardige F2P MMO die mij hopelijk jaren zal vasthouden. Wanneer komt de game precies uit, Erik? Enige indicatie?

    • Erik Dekker zegt:

      Nog geen specifieke releasedatum vrijgegeven, maar er wijzen vele pijlen naar 26 juni. Ben erg benieuwd! Kan namelijk niet wachten😉

  2. Magnum Opus zegt:

    Hebben hebben hebben!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s