The Banner Saga

Geplaatst op: 4 februari 2014 door Arkadi De Proft in Reviews
Tags:, , , , , , , , , , , , , , ,

The Banner Saga_0

Grote vaten ambachtelijk gebrouwen bier, rondborstige vrouwen en gigantische bebaarde mannen die net zo graag drinken als dat ze met elkaar op de vuist gaan. Dat is het beeld dat je krijgt wanneer je een bezoekje brengt aan het legendarische Oktoberfest festival, maar tevens zijn dat de drie pijlers waarop The Banner Saga zich baseert. Je speelt (heel vaak) met gigantische mannen waar Arnold Schwarzenegger zelfs jaloers op zou zijn, en wordt na de harde gevechten vaak genoeg opgewacht door een bloedmooie deerne die dan ook je dorst wilt lessen. Het lijkt wel een perfecte wereld, maar jammer genoeg (of net niet) is er van vrede geen sprake. De Dredge, een soort ijzeren machines, zien een andere toekomst voor de wereld en daar horen bier, vrouwen en bebaarde mannen helaas niet bij. Nu de goden er net ook aan moesten geloven, krijgen de Dredge vrij spel. Dit bikkelharde verhaal wordt uitgebreid uit de doeken gedaan in de role-playing game The Banner Saga.

Dat de Dredge het nu voor het zeggen hebben is natuurlijk absoluut geen goede zaak. Dus besloten ze maar om de mensheid en de Varls, de gigantische mannen waarover ik sprak, aan te vallen met als plan uiteindelijk iedereen uit te roeien. Natuurlijk laten de mensheid en vooral de Varls zich niet doen en graven de strijdbijl op. Wat volgt is een episch verhaal waarin zowel tactische gevechten als emotionele keuzes centraal staan. Het is jouw taak als denkbeeldige commandant om alles in goede banen te leiden en de alliantie der bierbrouwers naar de overwinning te leiden. Geen gemakkelijke opdracht! Maar wel een memorabele?

Waarom wel?

Web van verhalen: Terwijl The Banner Saga het misschien niet zo meteen uit straalt, speelt het verhaal een enorme rol. Dat kan ook bijna niet anders, als ex-ontwikkelaars van Bioware aan het roer staan van een nieuwe game. Je zult merken dat er enorm goed is nagedacht over de hele wereld en dat deze heel uitgebreid is van opzet. Zo zul je door het verhaal  heen aan de slag gaan met verschillende figuren, die elk hun eigen verleden hebben. Het is, zeker in het begin koffiedik kijken naar wat deze personages nu precies met elkaar te maken hebben, maar uiteindelijk vallen alle puzzelstukjes op z’n plaats in een prachtige euforische finale.

The Banner Saga_1

Terwijl de rode draad al voor je bepaald is, kun je op bepaalde momenten het spelverloop toch ietwat beïnvloeden. Laat je de dorpelingen ontsnappen of bewapen je ze zodat ze mee kunnen vechten? Beide keuzes kunnen negatief voor je aflopen en soms is het dus best moeilijk kiezen. Daarbovenop komt ook nog eens dat het spel na elke beslissing de enige beschikbare autosave zal overschrijven, waardoor je niet meer terug kunt gaan op je keuze. Zelf kun je dan ook geen safefile creëren. Dit kan mogelijk tot heel wat frustratie zorgen, want niemand ziet zijn favoriete held graag permanent verdwijnen en al zeker niet door zijn eigen fout. Dit zorgt er  echter ook voor dat je extra goed nadenkt over de keuzes die je maakt en dat is denk ik precies wat Stoic, de ontwikkelaar, hiermee wou laten gebeuren. Een zeer gewaagde zet, maar het is een verdomd verfrissende. Een die ik in dit geval maar wat graag aanmoedig.

Bikkelharde hersengevechten: Terwijl je het in sommige games misschien van snelheid en reflexen moet hebben waardoor je vingers verkrampen, zul je in The Banner Saga vooral je hersenen moeten pijnigen bij elke bloeddorstige confrontatie met vijandige allianties. Dat gezegd zijnde bouwt het spel op een aangenaam langzaam tempo op, zodat je langzaamaan inzicht krijgt in de mogelijkheden van het tactisch veld. Daarna wordt de game echter onvergeeflijk in de moeilijkheidsgraad en zul je elke keuze goed moeten afwegen met de aanwezige alternatieven.

“Als ik mijn krijger met enorm veel health daar nou neerzet, kan ik mogelijk persoon Y redden. Maar dat zorgt er tegelijk ook voor dat persoon Z zijn speciale ability niet kan uitvoeren, waardoor de tegenstander misschien kan vluchten waarna z’n vriend hem te hulp zal schieten.” Dat zijn zowat de gedachten die door je hoofd spoken tijdens de gevechten en eigenlijk is dat nog één van de meest simpele situaties die je zult tegenkomen. Nu is The Banner Saga zeker niet enkel bestemd voor de echte brain wizards onder ons. maar je zult er wel je hoofd bij moeten houden wil je iedereen een overlevingskans bieden.

Fullscreen_capture_19122013_114505.jpg

Net zoals in de meeste strategische games kun je in het begin de posities bepalen van al jouw krijgers, al ben je gelimiteerd tot een bepaald veld dat elke keer een andere vorm heeft. Er zijn twee getallen waar je naar moet kijken, namelijk strength en armorStrength staat voor het aantal levenspunten dat een personage nog heeft, maar ook voor de hoeveelheid schade hij kan toebrengen. Des te lager de strengthdes te lager de kans dat een personage schade toebrengt. Bereikt de strength van een personage het nulpunt, dan is hij bewusteloos tot drie dagen na het gevecht. Zijn al jouw helden bewusteloos dan is het spel nog niet voorbij, want je wordt simpelweg op andere manier gestraft, zoals een vermindering in jouw resources. Armor daarentegen vertegenwoordigt de bepantsering van personages. Hoe lager deze is, hoe meer schade hij van elke aanval zal nemen. Ook hier zul je dus keuzes moeten maken. Wordt het je al te veel? Wees gerust, in de praktijk is het niet zo moeilijk als het lijkt.

Daarnaast heb je ook een scala aan vaardigheden ter beschikking. Om deze uit te voeren heb je willpower nodig. Naast vaardigheden kun je willpower tevens ook gebruiken om wat verder te lopen dan normaal en dit kan soms echt wel je redding betekenen. Soms kan één enkele vaardigheid wel het verschil betekenen tussen winnen en verliezen, dus is het belangrijk om goed te timen wanneer en hoe je zo’n vaardigheid gebruikt. Winnen is trouwens heel belangrijk, want enkel hierdoor krijg je renown, waarmee je je krijgers kunt promoten en ook resources kunt aanschaffen die je karavaan in leven houden. Het is belangrijk dat je zoveel mogelijk troepen in leven houdt, want hoe meer troepen je hebt in jouw karavaan, hoe groter de kans je een (automatisch uitgevoerde) veldslag zult winnen.

The Banner Saga_2

Prachtig geïllustreerd: Terwijl je brein heel wat werk zal moeten verrichten, is er toch iedere keer slechts één gedachte die in je zal opkomen bij het starten van het spel. “Wow!”. Hoezo? Nou, The Banner Saga is namelijk prachtig geïllustreerd. De grafische stijl verraadt ietwat geïnspireerd te zijn door jaren ’80 cartoons als He-man, maar is tegelijk absoluut uniek van aard. Het is een stijl waarbij eigenschappen van mensen net dat ene tikkeltje overdreven zijn, maar er toch rekening wordt gehouden met de donkere, volwassen sfeer van het spel. Dit geldt trouwens ook voor de omgevingen, die soms zó oogverblindend mooi zijn dat de ietwat langdradige trektochten met jouw karavaan sneller aan je passeren dan verwacht.

Waarom niet?

Ietwat éénzijdig vechtsysteem: Eigenlijk is er geen reden waarom je deze game niet zou moeten aanschaffen. The Banner Saga biedt je een enorm uitgewerkte wereld, een episch, emotioneel verhaal en ook nog eens tactische, hersenkokend vechtsysteem. Enig punt van kritiek kan worden gevonden bij de éénzijdigheid van de gevechten. Zo worden de knokpartijen met vijanden, wanneer eenmaal doorhebt welke keuzes je moet maken, ietwat repetitief van opzet. Het gebruik van willpower en skills verhelpt dat niet volledig, want uiteindelijk zijn er maar een handvol verschillende vaardigheden die je kunt gebruiken. Doordat The Banner Saga echter continu speels afwisselt tussen dialoog, verhaal en keiharde knokpartijen, mag dit zeker de pret niet drukken.

Conclusie

Bier, knokpartijen en rondborstige vrouwen: wat wil een mens nog meer?
En het mag echt niet baten, want The Banner Saga is een RPG die de liefhebber is verschuldigd om binnen te halen en helemaal grijs te spelen. Of je nu houdt van Vikingen of niet, dit is een episch verhaal dat je gewoon een keer beleefd moet hebben, een die simpelweg briljant wordt gepresenteerd. Na enkele uren zul je merken dat het concept en de mechanieken in de game aantrekkelijk genoeg zijn om compleet te omarmen, iets waar je zeker weten geen spijt van zult krijgen. De keuzes die je maakt kunnen het verhaal in een volledig andere richting sturen, al liggen de grote lijnen wel al op voorhand vast. Daarnaast is ook het vechtsysteem best wel pittig en zul je ook daar je hersenkracht moeten gebruiken, al vermindert dit wat naarmate je het spel begint door te hebben. En de illustraties..het is moeilijk om deze te negeren. Ze zijn absoluut van topniveau en maken het heel makkelijk om je compleet in de wondere wereld van The Banner Saga te verliezen. Als een bloeddorstig sprookje waarin de brute man met de bijl nog in de spotlichten stond.  Maak je rugzak klaar, zeg je vriendin vaarwel en kruip aan dek van de dichtstbijzijnde karve, dromend over de Dredge die je zo meteen op brute wijze een kopje kleiner zult maken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s