Eerste beelden en informatie van The Elder Scrolls V: Skyrim zijn een feit (updated 2.0)

Geplaatst op: 8 januari 2011 door Erik Dekker in Nieuws

De eerste beelden van The Elder Scrolls V: Skyrim zijn eindelijk vrijgegeven. De dagen die af moesten worden geteld voor deze beelden duurden ontzettend lang, maar het wachten wordt eindelijk beloond. Het nieuwste nummer van het Amerikaanse gamesblad Game Informer komt met deze eerste details in principe pas morgen uit, maar toch wisten een paar oplettende mensen deze preview alvast aan ons te bezorgen. De volledige scan van het artikel kun je hieronder vinden!

For our international readers: you can find the English version of this article here!

Door Erik Dekker en Niels Dekker

Uit het artikel van Game Informer kunnen we opmaken dat Bethesda flink heeft gesleuteld aan het gevechtssysteem. Dit keer kun je wapens ook dual wielden en de wapens zelfs wisselen van hand. Daarnaast kun je in combinatie met een klein wapen ook een magische spreuk toewijzen aan de andere hand, wat een beetje kan worden vergeleken met de formule die Bioshock 2 ook hanteert. Als smakelijke kers op de slagroomtaart kun je zelfs je wapens af doen en daarvoor in plaats twee dezelfde spreuken tegelijk gebruiken, wat natuurlijk desastreuze gevolgen heeft voor je belagers.

Vechten gaat overigens vele malen soepeler dan in The Elder Scrolls IV: Oblivion. In Skyrim zal je daadwerkelijk het gevoel hebben je in het heetst van de strijd te bevinden. Achteruit rennen gaat nu langzamer, waardoor je niet zomaar een goedkope ontwijkende manoeuvre uit kunt voeren. Nee, om als overwinnaar uit de strijd te komen krijg je in de game een hoop nieuwe vechtstijlen tot je beschikking, met de daarbij horende brute executies.

Maar wat is de rode draad van het verhaal? De wereld van Tamriel werd vroeger bewaakt door de Dragonborn, individuen die net zo sterk zijn als draken en daarom zijn deze dappere krijgers de enigen zijn die ze aan kunnen. Door het constante gevaar kregen de Dragonborn het niet makkelijk en met der tijd werden de ze bijna uitgeroeid. The Elder Scrolls V: Skyrim speelt zich twee eeuwen na de gebeurtenissen in Oblivion af. Als de laatst overgebleven Dragonborn, ben jij opgeroepen om de losgeslagen draken af te slachten. Het feit dat je één van deze krijgers bent, heb je een aantal unieke vaardigheden tot je beschikking. Naast het feit dat je met draken kunt communiceren, heb je de gave om door middel van ”Dragon Shouts” de krachten van deze vliegende schepsels te absorberen wanneer je ze de genadeklap geeft. Deze kun je uiteraard voor eigen doeleinden inzetten. ”There are these words of power, and if you learn how to say them right, they have a power in effect”, meldt Todd Howard van Bethesda. Er zijn meerdere personages die deze Dragon Shouts kunnen gebruiken, maar dat verschijnsel is dermate zeldzaam. Jij bent echter de enige die de zielen van draken kunt absorberen voor nieuwe Shouts. Er zijn hier in totaal zo’n twintig van, welke steeds sterker worden naarmate je meer draken doodt.

Een aantal toffe elementen uit de Fallout-games zullen ook in Skyrim worden toegepast. Een voorbeeld is het perk-systeem. Bij ieder nieuw level, dat je met bloed, zweet en tranen bereikt, kun je kiezen uit één van de tientallen speciale vaardigheden die je kunnen helpen in het gevecht. Leuk bijkomend feit is dat je in de game maar liefst tot level 50 perks kunt halen. Omdat er echter geen level cap is, kun je na dat punt gewoon door blijven gaan. Het verkrijgen van experience gaat dan alleen wel drastisch langzamer.

Waar Bethesda pas echt mee zal kunnen pronken is met het zogenaamde ”Radiant Story Telling”. Dit houdt simpelweg in dat de game al jouw acties en keuzes in de gaten houdt en hier op in zal spelen, van de kleinste details die op je pad komen tot aan de grote plotwendingen in de main quest.  De manier hoe jouw speelstijl in elkaar steekt, zorgt voor unieke en onverwachte belevenissen die op je pad zullen komen. Welke wapens heb je in je bezit? Welke skills van je personage maak je sterker? Heb je in je avonturen onschuldige voorbijgangers koelbloedig afgemaakt, en zo ja wie? Dit zijn enkele zaken die de game zal onthouden en speelt daarop in naarmate je verder speelt.

We noemen een aantal voorbeelden die mogelijk worden gemaakt door de Radiant Story Telling. Stel dat je een winkelbediende die voor jou een opdracht klaar heeft staan koelbloedig afmaakt, dan zal zijn zus de winkel waarschijnlijk overnemen. Het is mogelijk dat zij dezelfde opdracht aan jou zal geven, maar dan uit pure frustratie. De kans bestaat ook dat ze dit weigert, afhankelijk van je eerdere gemaakte acties. Je zou in tijdens je avonturen tenslotte al een gezocht crimineel kunnen zijn geworden. Ikzelf zou ook twee keer nadenken om werk te hebben voor de moordenaar van mijn dierbaren. Een ander voorbeeld: je zou op een gegeven moment kunnen besluiten een zwaar wapen op de grond neer te leggen en deze te laten liggen. Soms zou het wapen daar simpel gezegd wegrotten. In andere gevallen zien twee onnozele halzen dit glimmende object en gaan met elkaar op de vuist over wie deze mag krijgen. Maar het zou ook kunnen gebeuren dat een klein kind het wapen opmerkt en achter je aan rent met de vraag of je deze niet bent vergeten. Dergelijke kleine details zullen zeker bijdragen aan het gevoel van immersie.

Wat als je vol met modder en bloed terugkomt van een aantal bloedstollende gevechten in een dungeon en je krijgt daarna van een hulpeloze vrouw de opdracht om iemand te bevrijden uit een grot die dichtbij ligt? Dan zal de game het gebied scannen waar je nog niet bent geweest en deze gebruiken voor het betreffende verzoek. Want tja, er valt weinig te bevrijden als de plaatselijke dungeons al zijn gefilterd op barbaren of monsters, toch? Todd Howard van Bethesda meldde daarop ook het volgende: ”To the players, they’ll get a quest that we feel is appropriate for who they are and what they’re doing at the time. In essence, your version of Skyrim will be built on your specific playing style.”

Skyrim ligt in het Noorden van Tamriel en net boven Cyrodill, de provincie waar je je in The Elder Scrolls IV: Oblivion bevond. Grote sneeuwlandschappen en ijzige temperaturen waar draken de luchten bewaken zullen daarom ook niet ontbreken. De mensen die daar leven zijn wat primitiever en je kunt duidelijk zien dat deze mensen daar al duizenden jaren weten te overleven. De sfeer die er hangt kun je het beste vergelijken met de wereld van Conan the Barbarian. Toch kent Skyrim enige variatie in landschappen. Naast de woeste sneeuwlandschappen vind je namelijk ook  uitgestrekte bossen waar kabbelende beken en rijke vegetatie hun oorsprong vinden. In principe is de provincie ingedeeld in meerdere klimaten en kent daarom ook verschillende landschappen met de daarbij behorende flora en fauna.

Kleine nederzettingen, dorpen en grote steden maken wederom een belangrijk deel uit van het spel. De “zoomed-in” conversaties die je in vorige Elder Scrolls- en Fallout-games had, zijn niet meer aanwezig. Nu praat je actief met personages en zij krijgen nu ook de mogelijkheid om weg te kijken of door simpelweg door te gaan met hun dagelijkse bezigheden terwijl ze met je discussiëren. Het loont dus om je sociale vaardigheden in de strijd te gooien. De dorpjes functioneren tevens als veilige havens, waar je ook de mogelijkheid hebt om een beroep uit te oefenen. Zo kun je bij kokende lava, op een aambeeld de meest dodelijke wapens en uitrustingen kunt smeden. Naast Blacksmithing kun je ook kiezen voor Mining, Enchanting, Cooking, Woodcutting en Alchemy. Dorpen en steden zijn dus gevuld met allerlei activiteiten en bieden je een gevoel van rust na een lange trektocht door de wildernis.

Allemaal veelbelovende berichten dus. Het ziet er naar uit dat Bethesda met Skyrim wederom goud in handen heeft en voor tientallen, zo niet honderden uren aan onvergetelijk vermaak gaat zorgen. Afgaande op het artikel ziet het er grafisch erg goed uit en is het naar mijn mening een flinke verbetering ten opzichte van de verouderde Gamebryo Engine die werd gebruikt in vorige Elder Scrolls-games. De kalender en de rode markeerstift zijn zojuist uit de kast getrokken. 11 november 2011 kan niet snel genoeg komen.

Door op de afbeeldingen hieronder te klikken kun je de tekst beter zien. Er staan nog een groot aantal niet opgenoemde feiten in. Een aanrader om deze even door te nemen dus. Een een overzichtelijke lijst van de tot nu toe vrijgegeven details over Skyrim kun je nu hier vinden!

Wat vind jij van deze eerste beelden en informatie van The Elder Scrolls V: Skyrim? Schrijf een comment en laat je horen!

Update: In het meest recente artikel over Skyrim dat op Gamegasm is verschenen, gaan we dieper in op de engine en Radiant Story.

Update 2.0: We hebben scans gevonden van aanzienlijk betere kwaliteit, met dank aan Opticat van 9lives.be. Je kunt daarvan nu hieronder genieten!

Volg Erik Dekker op Facebook en Twitter!

Volg Niels dekker op Facebook en Twitter!


reacties
  1. magnumxopus schreef:

    WAUW! Wat ziet dat er ontzettend mooi uit zeg. Deze game staat nu meteen in mijn top 1. Can’t wait!

    Het ziet er naar uit dat Bethesda alles heeft veranderd waar spelers van vorige Elder Scrolls wat minder over te spreken waren en doet daar meteen nog een flinke schep bovenop!

    Ben erg benieuwd hoelang de game gaat zijn eigenlijk. Maar daar horen we hopelijk binnenkort wel meer over?

  2. Summjima schreef:

    Dit is pure epischheid

  3. Niels Dekker schreef:

    Ik ben erg benieuwd hoe de nieuwe engine er in beweging uit gaat zien. Die nieuwe screens en info zorgden net wel voor een kippenvelmomentje. Bring it on Bethesda!

    • Erik Dekker schreef:

      Tot zover ziet het er veelbelovend uit. Ik wacht echter met spanning af naar gameplay filmpjes voordat ik zelf mijn oordeel vel. I denk dat we die ergens later deze maand of in februari mogen zien:) Ik ben benieuwd!

  4. Hier krijg ik een natte plasser en twee stijve tepels van.

  5. sykerim schreef:

    Dat hele verhaal rondom die draken en dat je Dragonborn bent en dat je getraind wordt door een ‘Blade’ en de ‘Greybeards’ lijkt mij echt SUPERvet. Ik kan niet lang meer wachten.

    “maar ieder klein detail heeft impact op de vormgeving van de wereld in Skyrim”
    nee, niet ‘ieder klein detail’. Bovendien is het vermoorden van een shopkeeper niet bepaald klein.

    P.S. @Erik Dekker, waarom heb jij een kalender in je kast?

    • Erik Dekker schreef:

      Je hebt gelijk, ik heb het even aangepast! Radiant Story telling wordt er nu ook in vernoemd.

      En ik gebruik de kalender in mijn telefoon al, alleen is die niet zo geschikt voor een lekker overdreven markering van een belangrijke datum. Gelukkig hebben we daar de papieren versie voor 🙂

  6. Henk schreef:

    Oh jeej, ik heb geen goeie ervaringen met “active-conversations”.
    Denk: Fable. Voelde me allemaal wat te afstandelijk aan. Ik heb het liever zoomed-in, of beter nog: op de Dragon Age/Mass Effect manier. Zorgt voor de meeste diepgang als je het mij vraagt, en de NPCs hebben ook een grote (natuurlijk-aanvoelende) vrijheid op die manier.

  7. lesley_ schreef:

    JEZUS wat vet !! kan niet wachten !!
    ik neem een winterslaap, zet de wekker op de relese date van de game 🙂

    de oude delen waren ook geweldig. op de pc en ps3.
    moet eerlijk zijn de pc had natuurlijk DLC’s wat leuk was.
    ik hoop dat ik net zoveel plezier ga beleven aan skyrim dan aan de andere elder scrolls

    • Niels Dekker schreef:

      Ik ga er van uit dat Skyrim ook wel expansions zal krijgen hoor. Gezien het succes van de 5 DLC’s voor Fallout 3, zie ik Bethesda een soortgelijk systeem ook wel voor Skyrim doen. Hopelijk kunnen ze tippen aan het briljante Shivering Isles voor Oblivion. Dat smaakte al naar meer!

  8. Dieter schreef:

    De nieuwe elder scrolls ziet er weer fantastisch uit, maar toch vind ik het een teleurstelling dat er weer skills verdwijnen, de skills zoals in Morrowind vind ik veel leuker.

  9. Wycieczki Zagraniczne schreef:

    Great information I will share this on Facebook.

  10. Guido schreef:

    O.o OMG ik val al bijna flauw bij het zien van de trailer , dit wordt een geweldige game!!!

    • Erik Dekker schreef:

      Dit zou de eerste game zijn waar ik voor naar een midnight release zou willen gaan. Dat zegt in principe genoeg;-)

  11. kuku666 schreef:

    OK writeup, but are you only posting that to hop on the bandwagon with everyone else?

    • Erik Dekker schreef:

      Thank you very much! And no I did not. In fact I was one of world’s first sites who came with the scans so it’s the other way around hehe;-)

Plaats een reactie