De visie van Dark Souls II’s ontwikkelaar op DLC is echt uiterst verfrissend

Geplaatst op: 23 december 2013 door Erik Dekker in Nieuws
Tags:,

Dark Souls II

Het lijkt tegenwoordig wel een pre te zijn dat een nieuwe game op den duur gepaard moet gaan met de nodige uitbreidingen. In sommige gevallen zelfs al op dezelfde dag van de lancering. Van die veredelde seizoenspasjes waarmee je dan in feite besluit om voor lange tijd te investeren in de game in kwestie. Of van die afgelikte boterhammen in de vormen van skinpacks die voor een klein fortuin over de digitale toonbank gaan. Noem mij maar ouderwets maar ik word er niet vrolijk van. Maar sommige gamers betalen er graag voor, schijnbaar. Ieder zo zijn ding. Hoe het wendt of keert, de visie van ontwikkelaar From Software, beter bekend achter de bikkelharde role-playing games Demon’s Souls en Dark Souls, kruist absoluut die van mij.

Hoezo dan? Nou, kijk. From Software is ook tegen DLC met voorbedachten rade. Zoals het hoort in mijn ogen. Gewoon games leveren die van begin tot eind tjokvol gestopt zitten met content. Beide Souls games zijn daar het perfecte voorbeeld van, feitelijk gezien.

In een interview met de Amerikaanse gameswebsite Edge, zegt Dark Souls II producent Takeshi Miyazoe dat hij en zijn team geen uitbreidingen in de planning hebben staan voor de opkomende sequel. Tenminste, niet op dit moment.

“For Dark Souls 2, we don’t even expect any additional downloadable content because we want to deliver a full game, the full experience, to fans who purchase the package from day one,” he said.

“We did do additional content for Dark Souls, but generally downloadable content for Dark Souls 2 is not really being considered. Buy the package and you’ll get the full experience, and you’ll have as much fun as anybody else.”

Dit noem ik nou nog eens verfrissend. Uniek ook anno 2013. Toegegeven, de originele Dark Souls kreeg destijds – na ontzettend veel vraag van de community – een uitbreiding in de vorm van Artorias of the Abyss, een verdomd goede expansie als je het mij vraagt; voegt pakweg twintig uur gameplay toe en is op sommige fronten onvergeeflijk moeilijk. Precies zoals DLC hoort te zijn in mijn ogen.

Natuurlijk is dit subjectief, aangezien sommigen ongelofelijk veel plezier kunnen halen aan een paar nieuwe outfits voor tien euro, maar ik verwacht voor die prijs een likkebaardend goede expansie die mij weer opnieuw de spelwereld in sleurt. Kun je dit als ontwikkelaar niet waarmaken, dan vind ik het normaal dat de vanilla game waar voor zijn geld biedt. Van begin tot eind boeiend en aansporend om daarna wellicht weer een nieuwe playthrough aan te gaan.

Kunnen we niet gewoon weer teruggaan naar die ‘goeie ouwe tijd’ waarin we sporadisch een expansion pack op disc kregen, waarin je tientallen nieuwe uren aan gameplay kon verwachten voor een eurootje of twintig a dertig? Maar digitaal vind ik dezelfde content overigens ook geen enkel probleem. We leven immers in 2013, dus dan moet je toch een beetje met je tijd meegaan. Maar de intentie blijft.

reacties
  1. mosse89 zegt:

    DLC is goed, maar dan mag de ontwikkelaar zeker uit goeden wil komen door deze pas enkele maanden na release uit te brengen. Laat zien dat je bezig bent geweest met kwaliteit en niet content gaat schrappen om die vervolgens nog even voor een prijsje aan te bieden. Gewoon een grote middelvinger naar de gamers als je dat flikt en dat zie ik helaas veel te vaak. Dikke no go in mijn ogen😦

Geef een reactie

