Call of Duty: Ghosts

Geplaatst op: 29 november 2013 door Erik Dekker in Reviews
Tags:, , , , , ,

Estafette spelen tussen twee ontwikkelteams: het kan tegenwoordig prima, zonder in te hoeven leveren in kwaliteit. Het is echt een zeer interessante trend om te volgen in gamesland. Op deze manier krijgt ieder ontwikkelteam twee jaar de tijd om iets moois neer te zetten, terwijl de gamer er jaarlijks rond dezelfde tijd de klok erop gelijk kan zetten een nieuw avontuur aan te kunnen gaan. Ik heb het hier natuurlijk over Call of Duty, die keer op keer weer bewijst een waar entertainment succes te zijn waar niemand omheen kan. Shooters zijn hot en het sterke surrealistische arcadejasje van deze serie zorgt voor soelaas aan miljoenen bloeddorstige gamers. Toch best knap. Vorig jaar was ontwikkelaar Treyarch aan de beurt, nu mag Infinity Ward met Call of Duty: Ghosts de wereld er weer van proberen te overtuigen dat de reeks nog geen olieverversing nodig heeft.

Maar lieve mensen, dit jaar was het wel even spannend. Grand Theft Auto V wist dit jaar voor een miljard aan omzet te behalen binnen drie dagen. Drie. Dagen. Ik ging al sterretjes zien van de tijd die Call of Duty: Black Ops II vorig jaar nodig had om datzelfde bedrag te behalen – namelijk twee weken. Even dacht ik dat de gamers verzadigd waren voor de wintermaanden. Maar de komst van Ghosts liegt er niet om; het is drukker op de servers dan ooit te tevoren. Een teken dat er nog genoeg leven in de toekomst van de populaire shooter zit. Maar speelt Call of Duty ook nog steeds ouderwets fijn weg?

Waarom wel?

Boeiende singleplayer: Call of Duty staat al jaren steevast bekend om de hoge mate van toegankelijkheid; makkelijk op te pakken maar verdomd moeilijk om te beheersen. Vooral op de hogere moeilijkheidsgraden en in de multiplayer zijn reflexen een must om überhaupt een kans te kunnen maken op progressie. Ghosts vormt op deze bekende regel absoluut geen uitzondering en biedt een verhaallijn die explosiever en grootser is dan ooit, maar tot mijn grote verrassing ook nog eens boeiend is om te volgen. Amerika is wederom de spreekwoordelijke lul – dat zijn we inmiddels wel gewend – maar nieuw is de bad guy die in de vorm van Zuid-Amerika (met bijbehorende hoofdmascotte) wordt gegoten. Hé, dat horen we niet vaak. Nee, echt. Je volgt een team van Ghosts, tot op het bot getrainde soldaten, die het liefst onder de radar opereren, maar hun mannetje absoluut staan in de meest hete vuurgevechten – en die krijg je zeker weten voor je kiezen. Anders zou het Call of Duty niet zijn, toch? Gelukkig is er genoeg variatie in de levels om alles een beetje interessant te houden, iets wat ik soms toch wel miste in eerdere Call of Duty games. Sneeuwgebieden, dichtbegroeide jungles, een heus onderwaterlevel en gewichtloos rondzweven in de ruimte vormen enkele onderdelen van de singleplayer. Oh, we hebben natuurlijk ook nog Riley de hond, de dierlijke mascotte waar Activision de afgelopen maanden maar wát graag over adverteerde. In enkele levels kun je de trouwe viervoeter besturen die tot het bittere eind aan jouw zijde zal staan. Verrassend is dat Riley ontzettend intuïtief stuurt en tegelijkertijd niet afwijkt van de spelervaring. Daarnaast blijft het gewoon ontzettend bevredigend als je door jouw eigen acties een vijand in duizend stukken kunt scheuren. Noem het gerust een guilty pleasure. 

Call of Duty: Ghosts_0

Diepgaande multiplayer: Maar hoe interessant de makers het verhaal ook hebben weten te maken, zal het moeilijk te ontkennen zijn dat het gros van de gamers ieder jaar weer in de rij voor een nieuwe Call of Duty staat om met de multiplayer aan de slag te kunnen gaan: hét hart van de franchise dat in november voor vele maanden begint te kloppen. En deze is weer lekker uitgebreid, kan ik je vertellen. Maar goed ook, want in de meeste shooters staan maar een paar spelmodi centraal. Maar kwaliteit gaat boven kwantiteit. Zit het daar anno 2013 nog goed mee in Call of Duty? Nou, toegegeven, qua pure innovatie is er aan de multiplayer weinig liefde besteed. De gameplay voelt nagenoeg hetzelfde als in eerdere Call of Duty-ervaringen en als je een beetje bedreven was in de multiplayer van eerder uitgekomen titels, dan zal Ghosts je niet al teveel moeilijkheden moeten bezorgen, al zal de schaal van de mogelijkheden ietwat intimiderend overkomen in het begin. En tóch krijg je een nieuwe ervaring voorgeschoteld, want er is wel flink gesleuteld aan het concept en de algehele diepgang. Door vijanden af te knallen en objectives te halen, stijg je in levels en krijg je tokens die je weer kunt gebruiken voor het vrijspelen van nieuwe wapens, perks of uitrustingen. Bijna alle wapens en perks zijn al toegankelijk vanaf het begin, dus kun je je pijlen meteen richten op de gewenste extra’s om jouw virtuele soldaat sterker te maken. Harde keuzes zullen gemaakt moeten worden, want het duurt even voordat je de ideale loadout bij elkaar hebt gesprokkeld. En foutieve keuzes zullen jouw droomopstelling simpelweg flink uitstellen. Weliswaar zuur voor de nieuwelingen, die in het begin wat zullen rond kloten als een verwarde Tibetaanse klipgeit, maar oefening baart kunst.

Naast de voorgekauwde klassieke modi als ‘Team Deathmatch’ en ‘Free-for-All’, introduceert Ghosts ook enkele nieuwe modi, te heten ‘Blitz’, ‘Hunted’ en ‘Infected’ en ‘Cranked’. In Blitz heb je twee portalen op de kaart die bij een team horen. Teams moeten de vuurlinies proberen te doorbreken om deze portalen te openen naar eigen gewin. Best een toffe modus, maar ietwat rustig van opzet. Erg sniper-vriendelijk. Moet je van houden. Hunted? Hierin begin je met een pistool en belanden er met der tijd overal pakketjes die wapens bevatten. Kun je nagaan hoeveel heerlijke chaos er ontstaat om die wapens te kunnen binnenhalen? De naam van Infected spreekt eigenlijk al voor zich. Enkele spelers moeten het met een volledig arsenaal opnemen tegen geïnfecteerde spelers die gigantisch snel kunnen rennen met slechts een mes in hun hand. Weten zij een soldaat te grazen te nemen, dan zal ook deze geïnfecteerd raken. Duidelijk geïnspireerd door de gelijknamige modus uit Halo 3 en latere games, maar weet ook in het Call of Duty universum prima te werken. Houden we Cranked over, die van alle nieuwe toevoegingen eigenlijk wel mijn persoonlijke favoriet is. Wanneer je een kill maakt, krijg je dertig seconden om een nieuwe speler te doden; anders ontploft de bom die in je zit. Aangenaam psychotisch, maar de adrenaline komt door het feit dat campers zich nagenoeg verplichten om als een bezetene van hun gat af te komen en haastig andere spelers moeten zoeken om hun timer te resetten. Hopelijk is Cranked een blijver in de franchise, want ik heb er ontzettend veel lol aan beleefd.

Call of Duty: Ghosts_1

Exctinction is een sterke toevoeging: Fans van de beroemde zombiemodus die Treyarch in zijn eigen Call of Duty games introduceerde – en verder ontwikkelde – kunnen in Ghosts hun hart ophalen aan Infinity Ward’s antwoord hierop. Geen zombies dit keer, maar aliens die de aarde dreigen te vernietigen. Zo cliché als maar kan op papier, maar pakt in de praktijk nog verrassend goed uit. Centraal staat een groep soldaten die met een speciale drilboor de vele nesten moet vernietigen waar de aliens huishouden. In de tussentijd zal er een hoop worden gevochten, met enkele intense climaxen die zich zo nu en dan voordoen. Op momenten krijg je speciale uitdagingen die je moet voltooien terwijl je de drilboor verdedigt tegen een nieuwe invasie van vijanden. Van het afknallen van grote groepen terwijl je met je buik op de grond ligt, tot het vinden van een speciale kolossale alien die ergens rondloopt en deze vervolgens binnen de tijd doden. Ben je succesvol op je slachtronde bezig, dan krijg je geld en met dat geld kun je nieuwe wapens kopen, ammunitie of zelfs turrets, mijnen en militaire ondersteuning vanuit de lucht. In je eentje is Exctinction al erg tof om te doorlopen, maar de gevaren trotserend met een groep vrienden zorgt ervoor dat de modus talloze uren aan absurd mooi speelplezier staat.

Call of Duty: Ghosts_2

Waarom niet?

Durft geen risico’s te nemen: Call of Duty: Ghosts speelt dus nog steeds als een sneltrein. Maar daar zit meteen de crux, want het nieuwe deel speelt wederom overduidelijk op ‘safe’. Op bijna tenenkrommende wijze, welteverstaan. Juist net voordat de nieuwe consoles het levenslicht zouden zien had Infinity Ward de wereld kunnen verrassen met innovatie, een Call of Duty zoals we die nog nooit eerder hebben gezien – én gespeeld. Vooral in de singleplayer viel me een trend op en dan met name in de sluipmissies. Ook al begin je met een sniper rifle en een flinke demper erop, terwijl je overal muisstil langs moet kruipen, kun je als Call of Duty-kenner de klok erop gelijk zetten dat érgens op een later moment in datzelfde level de hel compleet zal losbreken en je alsnog met vol geschut moet doorzetten. Het is als een gebroken plaat die nu al sinds Call of Duty 4: Modern Warfare 4 ongegeneerd door de huiskamer speelt. Iets zegt me dat de verbluffende en verrassende troeven die nu niet zijn getoond worden bewaard tot volgend jaar, wanneer zowel de Xbox One als de PlayStation 4 zich een beetje hebben kunnen settelen. De hardware van de vorige generatie is simpelweg gedateerd en dat zorgt ook voor gelimiteerde opties. Volgend jaar verwacht ik niets minder dan een bombastische Call of Duty waar je je vingers van gaat aflikken. Zo niet, dan komt de goede naam van Treyarch zonder twijfel op het spel te staan.

Ook op grafisch gebied is er niets nieuws onder de zon te vinden. Dezelfde engine wordt gebruikt en het kleuren palette hebben we al meerdere malen voorbij zien komen in de Black Ops- en Modern Warfare reeks. Toegegeven, als er wordt gekeken naar de graphics dan wordt nagenoeg alles uit de Xbox 360 en PlayStation 3 getrokken. Maar dat zegt anno 2013 ook niet zoveel meer. De maps zijn weliswaar groter van opzet – iets waar Ghost absoluut punten mee scoort – maar op geen enkele map is het gevoel ontgaan dat deze ervaring al eens eerder voorbij is gekomen. Absoluut een gemiste kans.

Call of Duty: Ghosts_3

Conclusie

Ouderwets fijn knalfestijn
Call of Duty: Ghosts is de shooter waarvan je wist dat die dit jaar zou komen. Flauwe grap van het beruchte Koningslied weggelegd, is deze wel verdomd accuraat. Ghosts vertelt een herkenbaar verhaal, bewandelt belopen paden en is eerder toegankelijk dan vernieuwend. Maar de bikkelharde actie die je in Ghosts tegenkomt is ongekend en zou zelfs een goede blauwdruk kunnen bieden voor een nieuw project van Michael Bay. Uniek in zijn soort en daar bouwt het al jaren verder op. Zowel singleplayer als multiplayer zijn het meer dan waard om doorlopen te worden vanwege de vele, doch subtiele, aanpassingen en Exctinction biedt genoeg explosief gameplaymateriaal om nog maanden mee verder te kunnen. Ghosts kan daarom gezien worden als een smaakvolle poortsluiter van de vorige generatie. Fingers crossed dat Call of Duty op de volgende generatie een herentree maakt zó goed, dat het uitgevonden wiel praktisch gezien als ouderwets kan worden beschouwd.

Call of Duty: Ghosts is nu te verkrijgen voor de Xbox 360, PlayStation 3, Xbox One, PlayStation 4 en PC. Deze recensie is gebaseerd op de Xbox 360-versie van de game. Let daarom wel dat een dergelijk oordeel over de graphics hierop is gebaseerd, aangezien de next-gen versie er logischerwijs beter uitziet. Ter ondersteuning van deze review is aan ons een fysiek reviewexemplaar verstrekt door uitgever Activision.

reacties
  1. Warphunter zegt:

    Hij is inderdaad weer erg vet! Beetje verouderd idd, maar gewoon ouderwets hard knallen. Lekker na school uitstressen in een room, mooi man. Killstreaks zijn ook een stuk gebalanceerder dan in Blops 2 en dat maakt het echt een verademing.

    Toffe review man!

    • Bram zegt:

      Blops 2 vond ik eigenlijk helemaal niks, maar deze game gaat de verloren uren zeker opvullen! Wat een geweld en prachtige animaties.. Heerlijk gewoon.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s