Grand Theft Auto Online – De duivel ontketend

Geplaatst op: 9 oktober 2013 door Erik Dekker in Verhalen
Tags:, , , , , , ,

Grand Theft Auto Online

Alsof de mis avonturen van Franklin, Michael en Trevor nog niet genoeg waren, kun je sinds begin oktober ook met andere gamers aan de slag gaan in de groteske wereld van Grand Theft Auto Online. Na een paar dagen mijn geduld flink op de proef te hebben gesteld kon ik eindelijk Los Santos Online gaan betreden en de strijd aangaan met andere topcriminelen van over de hele wereld. Het waren hobbelige tijden voor de start van Rockstar’s nieuwe online project, maar de servers lijken nu enigszins stabiel te verlopen. Neemt niet weg dat de chaos in de game zelf duidelijk aanwezig is. Na enkele uren met een snel kloppend hard de meest explosieve shootouts, races en vliegtuig crashes op mijn scherm te hebben meegemaakt, kan ik alleen maar toegeven dat Grand Theft Auto Online vol zit met psychotische fanatiekelingen: vol met klonen van Trevors. Op een ietwat goede manier, welteverstaan.

Wie de online wereld van Grand Theft Auto IV destijds een kans had gegeven, zal toen hebben opgemerkt dat het gros van de community niets anders doet dan kogelregens bezorgen op de plek waar jij op dat moment staat Ook al krijg je amper een beloning voor je snufferd gegooid als je een goedgemikte kogel door iemands hoofd pompt, lijkt dat nagenoeg niemand af te schrikken. Anderen schaamteloos afmaken is leuk; verslavend zelfs. GTA Online is – tot op zekere hoogte –  absoluut niet anders. Wanneer spelers jou in hun kielzog hebben, kun je maar beter je wapen trekken, anders lig je lang en breed dood te bloeden op de grond. Tijd voor oorlog.

Door schade en schande heb ik deze les in Grand Theft Auto IV in mijn achterhoofd gedrukt, al was wel op de Xbox 360. Ik weet hoe bloeddorstig de community op dat platform is, maar aangezien ik deel vijf op de PlayStation 3 heb, wilde ik toch met een neutrale houding GTA Online betreden. Het leek even goed te gaan, totdat ik werd gedood door bosjes aan spelers tegelijk. Niet zonder slag of stoot, trouwens.

Grand Theft Auto Online_1

Iedere situatie is anders. Je bent constant aan het aftasten of die speler in de verte goed of slecht is van aard. Daarom ben je voorzichtig – tenzij je zelf al bloeddorstige neigingen hebt. Nu ben ik in GTA Online vaak de eerstgenoemde, aangezien Rockstar zogezegd een bonus/malus systeem hanteert. Wat zeg jij nou weer, Erik? Nou, kijk. Ken je het gezegde “Wie goed doet goed ontmoet”? Deze aloude doch wijze filosofie is precies wat je in Rockstar’s online game mag verwachten. Althans, als ik Dan Houser en zijn ontwikkelteam mag geloven. Als je andere spelers helpt dan krijg je zo nu en dan een beloning, dit in de vorm van geld of misschien zelfs auto’s. Wie zal het zeggen. Hetzelfde geldt als je een absoluut kudt kind besluit uit te hangen en iedereen de dood in bonjourt. Leuk voor even maar op begeven moment knapt de spreekwoordelijke ballon bij iemand. Rockstar stuurt deze rotjochies zogezegd naar een server waar het kroost elkaar schaamteloos kan blijven afmaken tot Sint Juttemis. Iedereen wint. Toch? Ik mag het hopen.

Terug naar GTA Online zelf. Ik was benieuwd of je helikopters kon pimpen in een Los Santos Customs shop. Bleek niet het geval te zijn want het gevaarte ontplofte al toen de rotors dichtbij de garagedeur kwamen. Zeer slechte keuze, maar dat had ik al kunnen zien aankomen. Was het proberen waard, echter.

Tweede poging. Ik reed al onder de littekens na mijn dodelijke crash terug naar de helikopterbasis om een nieuw vaartuig op te pikken. Uit nieuwsgierigheid vloog ik naar een wit stipje op de radar die vrij dicht bij mij was. Deze speler stond binnen in een winkel lekker te relaxen, geen vuiltje aan de lucht. Ik wachtte een paar minuten om hem op te pikken (vriendelijkheid kent geen tijd), maar er gebeurden iets. Saai. Dan maar terugvliegen naar Los Santos, waar de hel nooit pauzeert, schijnbaar.

Grand Theft Auto Online_2

Met Los Santos aan de prachtige horizon zag ik al snel een paar stipjes vrij dicht bij elkaar – wederom dicht bij een winkel die erom schreeuwde beroofd te worden. Foute boel, maar ik nam mijn kans. Mijn theorie over dat de community enkel bestaat uit Trevors moet toch te ontkrachten zijn? Nee, niet hier. Terwijl ik als Clyde wachtte op mijn mogelijke Bonnie, kwam er een derde bij die me meteen de kogel gaf en de heli voor zichzelf hield.

Goddamnit. Niet heel verbaasd pakte ik – eenmaal weer in leven – de dichtstbijzijnde SUV af van een onschuldige bestuurder en reed achter mijn belager aan. Ik wilde wraak, ook al zocht ik het gevaar duidelijk op; bijna op een uitlokkende manier. Geen succes, aangezien ik in iedere straat werd begroet door nieuwe spelers, ieder met een nóg groter geweer. Alle plannen waren gestaakt en het was oorlog op de grond. Achter mijn SUV schuilend kon ik af en toe een kogel lossen terwijl iedere gamer als een losgeslagen crimineel op een ander zat te schieten. Een spannende, maar uiterst bevredigende strijd volgde daarop. Niet zoals ik gepland had, maar goed.

Trevor, als je Michael en Franklin zat bent: kom dan maar naar GTA Online toe; enkele miljoenen soortgenoten wachten jou daar op. Maar jongens, wat is die chaos toch aangenaam verfrissend en zo heerlijk ontoerekeningsvatbaar. Voor ik het weet verander ik zelf nog in een bloeddorstige psychoot die achter iedereen aangaat. Maar tot dan wil ik mijn goede geweten zo nu en dan nog eens een kans geven en een ander de helpende hand beiden. Benieuwd hoelang ik die instelling ga volhouden..

Geef een reactie

