Secrets of Grindea – nostalgie in een modern jasje

Geplaatst op: 1 oktober 2013 door Arkadi De Proft in Impressies

7

Is het eigenlijk verkeerd om met een nostalgisch gevoel terug te blikken op lang vervolgen tijden? Want ook al doden we nu in real-time virtuele draken die al vuurspuwend rakelings boven ons hoofd scheren, toch was er een periode dat dit helemaal anders was. Een tijd waarin we uit vogelperspectief zaten te kijken naar het spannende verloop van het verhaal die de makers van het spel zo mooi uitgetekend hadden. Bovendien waren deze tijdloze klassiekers de grondleggers van heel wat hedendaagse populaire game-reeksen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er heel wat eerbetuigingen aan deze klassiekers gebracht zijn. Deze gaan van games die proberen om hetzelfde niveau te halen en dat nostalgische gevoel toch nog eens naar boven te halen maar ook over games die er graag de draak mee steken.

Wat voor een game is Secrets of Grindea nu precies? Wel, het lijk ons te proberen een nostalgisch gevoel te geven, maar tegelijk ook wat te jennen met het feit dat we zo graag terugkeren naar die oude tijden. Zo teleporteerd het introductiescherm met zijn achtergrondmuziek en typische font je even terug in de tijd en geeft je dat lekker nostalgisch gevoel, maar kom je even later al een verwijzing tegen die een spontane glimlach op je gezicht tovert en je je afvraagt of je het hele spel wel serieus mag nemen. Met een naam als Secrets of Grindea weet je natuurlijk al dat je dit spel met een flinke dosis humor ontvangen moet worden. Oh, zei ik al dat je een pratende zak meekrijgt?

2

Tijdmachine
Het verhaal begint heel clichématig. Je bent immers een jonge knaap of meid die net oud genoeg is om een examen af te leggen zodat ook jij een befaamd ‘Collector’ kunt worden. Naast het feit dat je als enige een belachelijk gemakkelijk examen succesvol doorstaan hebt, ben jij tevens de eerste persoon die in een eeuwigheid de allergrootste slijmbol der slijmbollen wist te verslagen. Je merkt misschien al dat het spel het meer van de humoristische kant moet hebben. Zoals ik al zei zitten er dan ook heel wat verwijzingen naar pop-culture in Secrets of Grindea. Deze gaan van eeuwenoude zaken zoals de heks in het peperkoeken huisje tot meer recente zoals Simon Lane, welbekend van The Yogscast. Ook naar de oude klassiekers wordt er echter verwezen. De titel van het spel, ‘Secrets of Grindea’ lijkt qua concept en algehele spelbeleving toevallig heel sterk op de oude klassieker ‘Secret of Mana’ en als je even verder kijkt dan kun je misschien ook wel de gelijkenissen tussen de games ontdekken. Juist ja, Secrets of Grindea is zowat een humoristische parodie van Secret of Mana die dan ook werkelijk inspeelt op alle clichés die de revenu zijn gepasseerd. Je kunt het spel eigenlijk zowat zien als een groot museum dat je al spelenderwijs rond leidt en je alles toont wat je zou moeten kennen.

De eerste queeste die je mag ondernemen is het vinden van een eeuwenoude tempel die wel eens schatten zou kunnen beschermen. Na even uit te rusten en wat ervaring op te doen, ben ik klaar om in de ‘Pumpkin Forest’ te gaan om daar deze speciale tempel te vinden en er een portaal neer te planten. Wanneer ik bij deze tempel aankom kan ik mijn nieuwsgierigheid echter niet bedwingen en moet even binnen kijk. Eenmaal binnen valt me op hoe hard het spel me doet denken aan The Legend of Zelda, maar dan juist iets grafisch geavanceerder. Heerlijk nostalgische; prachtig gewoon. 

6

Ware avonturier, echte computerleek
Iets minder prachtig is mijn personages verstand van technologie. Ik probeer namelijk te werken met een machine, wanneer deze op tilt lijkt te slaan en er langs alle kanten geluid komt alsof iets zich aan het activeren is. Tijd om hulp te gaan zoeken denk ik zo, maar het is al te laat. Ik heb zonet de hele tempel het luchtruim in gestuurd en daarnaast ook twee robots geactiveerd die er niet al te vriendelijk uit zien. Geen probleem, ik haal gewoon snel even mijn goedemorgen uit  en maak deze robots klaar voor de schroothoop. Al deze ervaring in RPG’s heeft me, zo blijkt, net iets té hoogmoedig gemaakt en ik wordt in zo goed als één harde slag van zo’n rotding de grond in geboord.

Het spel heeft zijn naam dus zeker niet gestolen. Je doet er goed aan van wat zij-missies te doen en misschien zelfs wat extra te oefenen op de talrijke everzwijnen die de vredige velden rond Evergrind City bewandelen. Het goede nieuws is dat, zelfs al moest je iets te snel geweest zijn je altijd kunt terug keren naar elke locatie waar zich een portaal bevindt, mits jijzelf ook op een portaal staat wanneer je geteleporteerd wordt. Nu, ik weet wel hoe afschrikwekkend het woord ‘grinden’ kan klinken en ik wil je dan ook uitdrukkelijk meedelen dat het woord hier met een flinke korrel zout genomen moet worden. Zo zul je wel zij-missies moeten doen, maar deze voelen eigenlijk niet als een vervelend werkje aan en het is dan ook vooral in deze missies dat je de leuke verwijzingen zult terugvinden. Natuurlijk zit de game nog altijd in een bèta-fase en kan de verdeling van ervaringspunten nog onder handen gepakt worden.

Klassiek concept in een nieuw verfrissend jasje
Secrets of Grindea is een heel merkwaardige game. Je kunt er zo geen stempel op plakken en dat is een heuse verademing. Er is nu dan nog maar een beperkt deel van het spel beschikbaar, maar als dat patroon kunnen volhouden gedurende heel het spel dan hebben ze toch maar een frisse wind in het genre kunnen blazen zodat zowel oude veteranen als nieuwe rekruten zich thuis zullen voelen in het genre. Ik ben ontzettend benieuwd naar wat we nog mogen verwachten en hoop dat Pixel Ferrets deze perfecte balans tussen nieuw en oud kan blijven aanhouden.

reacties
  1. Ertheadius zegt:

    You had me at ‘Secret of Mana’. Erg benieuwd naar deze game nu😉

  2. Warphunter zegt:

    Illusion of Gaia, Brainlord, Secret of Mana, Secret of Evermore, Chrono Trigger…oh man wat waren die games gaaf vroeger. Als Grindea idd die formule ook gebruikt dan moet ik deze game toch maar in de gaten houden. Thanks for the headsup🙂

Geef een reactie

