Darkout – laat het licht maar uit!

Geplaatst op: 14 september 2013 door Arkadi De Proft in Impressies
Tags:, ,

Darkout

Wanneer je dan eindelijk eens de kans krijgt om met een ruimteschip het heelal te verkennen, dan wil je dat het goed loopt. Het moet toch opluchting bieden mocht je reis zonder al teveel problemen verlopen zodat je rustig achterover kunt leunen terwijl de ene na de andere planeet je raam op rustgevende wijze passeert.  Wat het plaatje helemaal zou afmaken is een blonde stewardess die je de ene cocktail na de andere aanbiedt. Is dat nu te veel gevraagd? Zo’n momentje moet af en toe toch eens kunnen? Ach, wat zou dat fijn zijn… maar weet je, zo loopt het vaak niet. Nee, het loopt vaak grondig mis en zeker wanneer je het hebt over een game, want zeg nu zelf… Zou jij urenlang naar een scherm willen staren dat je bovenstaand scenario voorschotelt? Precies. Darkout biedt je verre van dit ideaal.

Tenzij je dus ontzettend gefascineerd bent door de ruimte en gewoon puur kan genieten van enkele asteroïden te zien, zal je een game willen met spanning, avontuur en gevaar. Wel, als dat het geval is dan zal deze game je zeker aanspreken.  Ik heb het spel namelijk nog maar net opgestart en ik kruip al uit de wrakken van een neergestort ruimteschip. Als ik even kijk naar de schade zie ik dat het best serieus is. Het schip is helemaal ingedeukt en het ziet er niet naar uit dat ik snel weer kan opstijgen. Ik kijk dan wat verder en zie de vlammenzee achter het schip die de weg naar beneden blokkeert. Dan moet ik maar de berg proberen op te klimmen. Hoe hard ik het ook probeer, de berg is te stijl om er overheen te komen. Gevolg is dat ik telkens tevergeefs terug rol, iedere nieuwe poging steeds meer hoop verliezend. Ik realiseer me dat ik nog een hersenschudding kan krijgen als ik nog enkele keren naar beneden donder en besluit daarom maar om een ander plan te bedenken. Tegen beter in, welteverstaan.

Darkout1

Vreemde gebeurtenissen op 1337
Plots krijg ik een paniekaanval en het scheelt niet veel of ik word uitgeschakeld door een hartaanval in plaats van een hersenschudding. Het schip waar ik in zat is namelijk uitgerust met hoogstaande technologie die ik moest afleveren bij ruimtestation 1337 (dat belooft wat). Ik geef bijna de moed op wanneer ik doorheb dat ik hier misschien wel nooit zal weg komen en trap even hard tegen de deur die deze technologie veilig moest houden.

De deur valt open met een luide knal en de schat valt naar buiten. Naast een vuurwapen en een lichtstok zie ik enkel wat verouderde houwelen en bijlen. Wacht even… Is dit de hoogstaande technologie die ik moest vervoeren? Ik dacht dat we in de toekomst leefden, wat doen deze oeroude wapens hier dan nog? Ik moet toegeven dat ik even uit deze virtuele wereld gezogen werd en me terug bewust werd van de harde realiteit. Zo gemakkelijk is het trouwens niet om je in te leven, want ondanks je neergestort bent met een ruimteschip wordt er geen woord gerept over het hoe en het waarom. Dat is echter wel beloofd in toekomstige updates dus zul je nog even moeten wachten om te ontdekken wat er nu precies gebeurd is.

Overleven door bronnen aan te sprokkelen
De opzet van Darkout is dus heel simpel. Je bent neergestort met je schip en krijgt een handvol verouderde middelen waarmee je moet trachten te overleven. Net zoals in Terraria moet je bomen omhakken en grondstoffen zien te verkrijgen waarmee je dan je eigen basis kunt uitbouwen of machines maakt die je nog meer mogelijkheden verschaffen zoals een labo waarmee je met chemische stoffen kunt experimenteren. Dat komt trouwens heel goed van pas, want ook in Darkout wordt de wereld bewandelt, of in dit geval ‘bevlogen’, door heel wat gespuis waartegen je jezelf met hand en tand zult moeten verdedigen. Naarmate je vooruit gaat in het spel kom je sterkere vijanden tegen en nog gevaarlijkere omgevingen. Darkout draait dus volledig om vooruitgang, waarbij je nog meer mogelijkheden ontdekt naarmate je progressie boekt.

Ik besluit dan maar te beginnen met het hakken van hout en dat op de oude manier. Ondanks deze verouderde techniek valt me wel op hoe gemakkelijk alles gaat. Je hebt namelijk een tool die, wanneer je deze selecteert, automatisch het juiste gereedschap gebruikt om van dat stukje grond of die ene boom verleden tijd te maken. Dit zorgt ervoor dat elke actie die je onderneemt zeer snel gaat en alles in het spel zeer intuïtief verloopt.  Het spel selecteert trouwens ook direct drie ‘hokjes’ die je dan vakkundig bewerkt, namelijk het hokje dat je met je muis aanduidt en de twee hokjes het dichtst daarbij. Een intuïtieve besturing is immers erg belangrijk voor intensieve acties.

Soms overmatig complex
Het is echter niet allemaal zo gemakkelijk, want er kan nog flink gewerkt worden aan de UI.  Denk er wel aan dat het spel nog in alpha fase bevindt, en daarom zullen er nog een hoop veranderingen doorgevoerd worden, maar momenteel is het zeer gemakkelijk om verward te raken door de verscheidene menu’s en opties. De tutorial helpt hier wel wat bij, maar ook deze werkt niet perfect en kan voor verwarring zorgen. We zien duidelijk dat Darkout de mosterd van Terraria heeft gehaald en alhoewel Terraria geen echte tutorial biedt, is die game toch veel toegankelijker voor nieuwe spelers dan Darkout.

Darkout2
Bewandelt belopen paden
Dat is dan ook onmiddellijk wat ik een stuk minder vind aan Darkout, ik heb heel de tijd het gevoel van Terraria te spelen in een futuristisch jasje. Ik zou graag willen dat het spel wat meer identiteit mee zou krijgen en alhoewel de continue updates flink wat content toevoegen, blijft het vooralsnog toch altijd iets wat ik al eerder gezien heb. Dat terzijde lijkt het erop dat de ontwikkelaar voor de toekomst ook wat leuke snufjes heeft gepland die zeker invloed kunnen hebben op het spel en ik ben persoonlijk ontzettend benieuwd naar wat er ons nog te wachten staat. Waar er dan wel weer veel variatie op zit zijn de gebouwen. Het bouwsysteem is zeer leuk in elkaar gestoken en je kunt als je dat zou willen je eigen gezellige nestje bouwen, sfeerlichten inclusief.

Ik wil me nu nog niet echt uitspreken over hoe de game er grafisch uitziet, want zoals bij elke alpha-versie is er gewoon nog werk aan de winkel. Zo zijn de achtergronden nog zeer wazig, maar is de voorgrond best wel gedetailleerd. Misschien zelfs iets té gedetailleerd waardoor de schoonheidsfoutjes zich extra uiten. Het gebruik van een 3D-personage ziet er weliswaar heel interessant uit, maar zouden ze die lijn op kwalitatief niveau ook mogen doortrekken naar bepaalde delen van de wereld of als het kan zelfs de volledige wereld. Dat geeft al direct een nieuwe touch aan het spel en bovendien zijn er ongelofelijk veel mogelijkheden op die manier.

Nog genoeg ruimte om zich af te scheiden
Darkout is een game waarin zonder enige twijfel nu al bijzonder veel potentieel zit, maar het zoals bij vele andere games nog niet ten volle weet te benutten. Een klassiek scenario waar menig game in de beginfasen last van heeft (gehad). Tot nu toe lijkt het meer op een Star Wars-versie van Terraria, wat denk ik helemaal niet de bedoeling is volgens de ontwikkelaar. Er zal nog heel wat werk verricht mogen worden, zowel op gebied als creativiteit als toegankelijkheid. Denk er echter aan dat het spel nog maar net in de beginfase zit en er nog heel veel kan veranderen. Met de juiste mentaliteit heb ik het gevoel dat Darkout best nog eens nog voor heel wat uren spelplezier zal kunnen zorgen.

reacties
  1. Warphunter zegt:

    Terraria was tof. Ben heel benieuwd!🙂

Geef een reactie

