De Humble Bundles beginnen steeds verleidelijker te worden. Maar werkt dat niet averechts?

Geplaatst op: 30 augustus 2013 door Erik Dekker in Verhalen
Tags:, , , , ,

Humble Bundle

Steeds meer bedrijven zien mogelijkheden in de Humble Bundle, een nog relatief vrij jonge actie op het internet waarbij je zelf kunt bepalen hoeveel geld je neerlegt voor een aantal games. Er zijn twee bundels, waarvan de eerste iedere week verandert en de andere iedere twee weken. In de tussentijd probeert het team achter de Humble Bundle zoveel mogelijk geld bij elkaar te rapen; geld dat wordt verdeeld onder goede doelen en het team zelf. Het mooie is dat jij als consument zelf kunt bepalen welk percentage van het bedrag dat jij neerlegt, terechtkomt bij de beschikbare goede doelen. En als dank krijg je tussen de vijf en tien games. Ideaal. Vervelend dat mijn portefeuille het steeds moeilijker te verduren krijgt omdat de Humble Bundles steeds verleidelijker beginnen te worden…

Apart eigenlijk, hoe de Humble Bundle is ‘gegroeid’. Nu zet ik dat woord tussen aanhalingstekens, aangezien ik het nu vooral heb over de shift van pure indiegames naar triple A blockbuster titels. Het is namelijk zo dat de Humble Bundle in het begin der humbletijden voornamelijk kleine, onbekende titels (die soms niet onderdoen voor de bekende pareltjes op de markt) aanbood van ontwikkelaars die op die manier wat publiciteit voor hun games konden krijgen. Denk aan VVVVV, Braid, Revenge of the Titans en Machinarium, allemaal geweldige, maar toch relatief gezien kleine titels. Het is in mijn ogen in ieder geval een fantastische manier om eens in aanraking te komen met de rustige kant van de gamewereld.

Tot nu. Tenminste, daar lijkt het op.

Eerder dit jaar was uitgever THQ failliet gegaan en als een laatste diepe buiging naar de trouwe fans van haar games, heeft het bedrijf een wijd scala aan games vanuit eigen vleugel in een Humble Bundle pakket gezet. De Humble THQ Bundle bevatte de volgende titels:

  • Darksiders
  • Red Faction: Armageddon
  • Metro 2033
  • Saints Row: The Third
  • Company of Heroes
  • Company of Heroes: Opposing Fronts (uitbreiding)
  • Company of Heroes: Tales of Valor (uitbreiding)

Mocht je meer dan het gemiddelde betalen, wat neerkwam op een schamele 5.76 dollar (iets meer dan vier euro), dan kreeg je al deze games met de daarbij behorende Steamgames. Een fantastische deal, iets wat zelfs de grootste THQ-hater niet kan ontkennen. Het internet was het met mij eens en doneerde in totaal 5.099.230,87 dollar in twee weken tijd. Heel erg indrukwekkend, als je het mij vraagt.

Ik dacht dat het bij een eenmalige blockbuster bundel zou blijven, maar nee. Uitgever Deep Silver, die het merendeel van de THQ IP’s heeft overgekocht na het faillissement, pakte het spreekwoordelijke estafettestokje van het ongelukkige bedrijf over en kwam in de volgende Humble Bundle met een nieuw portfolio van bekende games aanzetten:

  • Risen 2
  • Sacred 2 Gold
  • Saints Row 2
  • Saints Row: The Third The Full Package
  • Dead Island GOTY
  • Metro 2033
  • Risen
  • Sacred Citadel

Voor meer dan het gemiddeld gedoneerde bedrag van toentertijd 5.17 dollar, werden al deze games in je schoot geworpen. Prima games als je het mij vraagt. En je zou je in ieder geval nooit bekocht voelen mochten een aantal titels toch flink tegenvallen. En het mooie is nog dat je individuele Steam Keys ook gewoon cadeau kunt geven aan een vriend. Misschien omdat deze je had geholpen tijdens de verhuizing of even geholpen met sjouwen van een klein leger aan zware houten balken voor de fundering. Leuke beloning als je dan opeens Metro 2033 krijgt als dank voor al je bloed, zweet en tranen. Precies.

Ik was even klaar met de Humble Bundle. Voor zo weinig geld zoveel fantastische games. Ik hoefde voorlopig even geen aankopen meer te doen, want voordat ik met deze lijst klaar zou zijn, kunnen we de nieuwe Star Wars films al in de bioscoop aanschouwen. Toch wist Electronic Arts mijn gedachten compleet te verpulveren met een mokerslag. De Humble Origin Bundle was gewoon té verleidelijk om te laten liggen. Het aanbod? Deze lijst met games:

  • Dead Space
  • Burnout Paradise: The Ultimate Box
  • Crysis 2 Maximum Edition
  • Dead Space 3
  • Medal of Honor
  • Mirror’s Edge
  • Battlefield 3
  • Command & Conquer: Red Alert 3 – Uprising
  • Populous

Holy shit.. al deze games voor iets meer dan vier euro. Vier. Euro. Dat is toch absurd!? Het lijkt Sinterklaas wel die een half jaar te vroeg in Nederland is gearriveerd. Allereerst hulde aan Electronic Arts, die deze games niet alleen voor een schandalig laag bedrag aanbood, maar ook nog eens had aangegeven geen cent te zullen ontvangen van de actie. Heel nobel. De Humble Origin Bundle haalde ook niet voor niets een indrukwekkende 10,541,995.89 dollar op in twee weken tijd.

Op dit moment is ontwikkelaar Paradox Interactive bezig zijn hele portfolio aan te bieden. Hardcore real-time strategy titels staan op het menu, zoals Europa Universalis III en War of the Roses: Kingmaker. Allemaal weer voor een paar luttele euro’s. Voor 125 dollar echter krijg je 48 games, met alle bijbehorende soundtracks. Drie euro per game. Ook zeker geen slechte deal, als je het mij vraagt.

Maar het zet je wel aan het denken. Als deze trend van triple A Humble Bundles doorgaat…waarom zou je dan nog games kopen op de eerste dag? Natuurlijk is het niet zeker of en wanneer jouw favoriete game voor een paar kwartjes te koop zal zijn, maar het haalt de waarde van het spel in kwestie wel wat omlaag. Kijk naar Dead Space 3, bijvoorbeeld, die dit jaar nog in de winkelschappen lag voor 59.99 euro. Nu is de game met acht andere (voornamelijk) grote games verkregen voor één vijftiende van de prijs. Walhalla voor de gamer, maar het laat wel een dubbel gevoel achter. Is het echt zover gekomen dat uitgevers gamers zijn gaan vrezen? Want hoe vaak ik het verhaal ook heb gehoord dat de gamer maar te slikken heeft wat de ontwikkelaar ze voorschotelt, bepaalt de eerstgenoemde groep uiteindelijk of de game een succes wordt. Hoe? Met de portefeuille, natuurlijk.

En vanuit dat oogpunt kijkende lijkt de Humble Bundle de laatste tijd de spijker op zijn kop te slaan. Begint de charme van deze campagne door het gemis aan indiegames niet langzaam maar zeker verloren te gaan doordat we nu constant verwend worden met blockbusters? De tijd zal het leren.

reacties
  1. Warphunter zegt:

    Goeie. Ik moet toegeven dat THQ echt een fantastische aftrap deed naar bekende games in de Humble Bundle, maar dat is deels ten koste gegaan van indiegames.. Het zou echt top zijn als er een nieuwe categorie in de HB zou komen met enkel Indie. Op die manier zouden meer verschillende soorten liefhebbers aangesproken kunnen worden. What’s there to harm?

  2. Ertheadius zegt:

    Denk het niet. Beetje afwisseling is altijd goed, maar er moet natuurlijk wel ruimte overblijven voor indie, zoals Warphunter idd al zegt.. Paradox is in ieder geval al wat kleiner dan de vorige studio’s, dus wie weet?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s