Oneerlijk spel in het Kickstarter programma?

Geplaatst op: 28 augustus 2013 door Erik Dekker in Verhalen
Tags:, , , , , ,

Kickstarter

Een nieuwe trend in de game-industrie is het verzamelen van financiële middelen via Kickstarter om zo jouw project het levenslicht te kunnen laten zien. Simpel gezegd stap je als projectleider zijnde naar de fan toe om deze ervan te overtuigen geld te doneren voordat het project überhaupt bewerkstelligd is. Is jouw ‘elevator pitch’ sterk genoeg, dan kun je ervan uit gaan dat jouw doelen behaald zullen worden. Maar wat als er nou een beetje oneerlijk gespeeld wordt… gefraudeerd wordt met de cijfertjes? Dat kan natuurlijk ook.

Een tijdje geleden is het Ouya platform gelanceerd, een console waarop je via een open OS Android spellen kunt spelen. Het apparaat werd meer dan wisselend ontvangen en vele gamers vragen zich af welke toegevoegde waarde de Ouya precies heeft, aangezien al deze games al gewoon op je telefoon zijn te spelen. Ikzelf heb er geen dus ga hier geen oordeel over vellen. Toch probeert het team achter de Ouya hard om de console te promoten en biedt ontwikkelaars tot 250.000 dollar per project voor games als deze beloven hun werk de eerste zes maanden exclusief op de Ouya uit te brengen.

250.000 dollar. Wow. Dat is een hoop geld; helemaal voor een kleine indie-ontwikkelaar.

Anyways, er zijn maar liefst veertig ontwikkelaars die dollartekens in hun ogen hebben gekregen en zich voor deze actie hebben aangemeld. Groot gelijk, zou ik ook doen dan. Elf van deze veertig schattenjagers zijn nu bezig met live crowd funding campagnes.

Twee van deze elf crowd funding campagnes hebben hun doelen al gewoon gehaald. Het eerste project, genaamd ‘Elementary, My Dear Holmes‘ heeft al 50.000 dollar opgebracht met zeventien van de dertig dagen over op de klok. De tweede game heet ‘Gridiron Thunder’, waarbij de teller al op 75.000 dollar staat, met nog dertien dagen over om te doneren.

Klinkt allemaal prima op papier, maar hier glijdt het addertje onder het spreekwoordelijke gras: het aantal donateurs van Giridion Thunder ligt op het moment van schrijven op 125 donaties, wat neerkomt op ongeveer 625 dollar per donatie. En dan hebben deze mensen over het algemeen niet eens gedoneerd voor de speciale bonussen die met de game meegaan (en dus meer geld kosten). Holy shit. Zijn alle mensen zo rijk dat ze royaal geld gaan geven aan een indie voetbalgame? Klinkt erg fishy allemaal, als je het mij vraagt. Maar het is natuurlijk mogelijk; er zijn gekkere dingen gebeurd in de game-industrie.

Mijn twijfels worden vergroot door het feit dat het grootste deel van de donateurs een compleet nieuw account heeft gemaakt op Kickstarter, puur om Giridion Thunder te kunnen helpen om bij het vereiste doel te kunnen komen. Ook worden er vele dezelfde achternamen gebruikt (zoals Justin Won en Jamie Won) – alsof het hele gezin gezellig geld gaat geven -, maar worden er ook avatars van bekende personen gebruikt. Lekker origineel en dat hint naar een vluchtig gemaakt account waar niet echt over is nagedacht.

Niet gek dus dat het internet de puzzelstukjes bij elkaar heeft geraapt en schreeuwt dat hier sprake is van oneerlijk spel. Maar waarom dan? Waarom nu al, met een kleine twee weken over op de klok?

Het antwoord is simpel: het bedrag dat de game zal ophalen via crowd funding, wordt nog eens verdubbeld door een bedrag van dezelfde hoogte dat Ouya aan het ontwikkelteam mee zal geven. Groot gelijk dan dat je er alles aan doet om jouw project graag gefinancierd ziet worden via Kickstarter. Toch?

Ouya lijkt het min of meer subtiel te bevestigen. De CEO van het bedrijf dat Giridiron Thunder ontwikkelt, Andrew Won (hé, daar heb je Won weer. Grappig, toch), zegt het volgende in een interview:

We have had some generous donors but so have other KickStarter campaigns. In our case, we have very deep roots in Silicon Valley and great ties to fellow tech entrepreneurs in the San Francisco Bay Area and beyond. We also have friends in the professional sports world who want to see us succeed. I don’t think there is anything wrong with having generous supporters, and we make no apology for this. It does not violate any KickStarter or Ouya rule.

Some people, who are not lawyers and who have no knowledge of the facts, also said that we lack the intellectual property rights to build our game. They have no idea what they are talking about.

Some of the same people who initially accused us of being scam later said, when we showed that we are working on the game, that our game is not very good. So far as we can tell, these criticisms were made by people who have not developed a game of any note. As seasoned developers know, very few games look good until they are actually complete and we took pains to try to explain this.

What is really unfortunate is that some people, while being so cynical about our motives, repeatedly choose to disregard KickStarter’s standard for behavior which is set forth in its community guidelines, namely:

If people do not want to support a project, they really should just move on. If they think that they can do better, they can start their own project for the Ouya which is what Ouya would want.”

Duidelijke taal. Hij heeft enigszins ook wel gelijk en er worden niet echt regels geschonden, maar de rode draad tussen goed en fout begint hier toch wel een beetje te vervagen. Het voelt allemaal erg raar en enigszins dubieus. Want waarom zou je in eerste instantie dan al gebruik maken van Kickstarter? Het is net alsof er wat meer aan de hand is met deze campagne die Ouya is gestart. Ik houd de ontwikkelingen hiervan de komende tijd scherp in de gaten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s