Killzone Mercenary – explosief goed

Geplaatst op: 24 augustus 2013 door Arkadi De Proft in Impressies
Tags:, , , , , , , , , , , ,

2013-08-21-182132

Terwijl de kogels me rond de oren vliegen en de ontploffingen niet meer te tellen zijn  ren ik naar de dichtstbijzijnde gedropte capsule om deze vervolgens te hacken. Ik probeer de vunzige roze massa die wat in mijn schedel ligt rond te drijven te stimuleren door even te krabben, maar dat plezier wordt me ontnomen door de stevige helm die op mijn hoofd geplant is. Dan zal het maar  weer eens volledig uit mezelf moeten komen, al beveel ik het hoofdkwartier wel een afspraak bij een mooie masseuse te maken. Dan moet ik het wel nog even zien te overleven, maar dat moet wel lukken als ik mijn uiterste best doe. Bovendien is zo’n massage na een harde dag op het slagveld nog eens zo heerlijk, toch? Plotseling merk ik echter iets merkwaardig op. Die rode pijl op de map zou daar niet mogen zijn. Een getrainde militair weet dan ook onmiddellijk wat dat betekent. Tijd voor actie dus, weliswaar op kleine schaal.

Het benarde scenario waar ik mij hierboven in bevond is slechts een klein, maar subtiel moment in Killzone Mercenary voor de PlayStation Vita. Sony beloofde ons een console-ervaring op zakformaat toen ze de hun nieuwe portable handheld presenteerden en alhoewel er zeker wel goede games verschenen op hun handheld, had ik persoonlijk nooit het gevoel dat ik een game aan het spelen was die evengoed op de console zou uitgekomen zijn. Ik ben echter niet iemand die de hoop snel opgeeft en bleef toch geloven in de handheld terwijl anderen ze het toestel al een snelle dood voorspelden. Ook Guerilla Games wist wat voor een potentieel er in de Vita zat en de studio die vroeger SCE Cambridge Studio heette werd hernoemd naar Guerilla Cambridge. Deze studio, die toch flink wat toppers op zijn palmares heeft staan, zorgt er nu voor dat er ook een Killzone game naar onze handheld komt. Er rest nu nog maar één vraag. Kan Killzone: Mercenary tippen aan zijn grote console-broer? Ik haalde de bèta van Guerilla’s nieuwste project in huis en voelde de game eens flink aan de tand.

2013-08-21-181217

Toen ik mijn eerste voetstappen zette als Helghast-soldaat werd ik meteen omvergeblazen en deze keer was het niet door een handgranaat. Ik weet niet hoe ze het bij Guerilla Cambridge gedaan hebben, maar ik kan je nu al zeggen dat de studio werkelijk een visueel meesterwerk heeft afgeleverd dat niet mis zou staan tussen het oeuvre van Picasso. Van dichtbij zie je wel wat schoonheidsfoutjes, maar deze worden snel vergeten eenmaal je naar de omgeving kijkt. Buiten het feit dat deze prachtig is is er tegelijk ook zoveel gaande. Vlaggen die wapperen in de wind, tentakels die uit een vreemde plantensoort komen, het water van de zee dat over de brug waait… Dit soort dingen zorgen er voor dat de map enorm levendig aanvoelt en er tegelijk ook enorm veel persoonlijkheid aan geeft.

Daarvoor was ik persoonlijk wel wat bang, dat de map er wat dood zou bij liggen. Ten eerste had ik niet verwacht dat het spel grafisch zo indrukwekkend zou zijn. Geloof me, de screenshots die je in dit artikel en op het internet vind doen het spel geen eer aan. Een game als dit moet je gewoonweg op het originele Vita-scherm zien om de ware pracht ervan te kunnen ervaren. Daarnaast was ik echter ook wat bang dat het maximum spelers die het tegen elkaar kunnen opnemen in een match er voor zou zorgen dat je een hele tijd zit rond te lopen zonder echt tot actie over te gaan.  Je kunt het namelijk maar met drie andere teamleden opnemen tegen nog eens vier vijanden, in totaal kunnen er dus acht personen in een match. Nu, voor een shooter leek me dit best wel weinig maar nu ik zelf enkele potjes kunnen spelen heb blijkt mijn angst ongegrond. Wees maar zeker dat je heel de tijd op je hoede zult moeten zijn en je handen voelt zult hebben met het uitschakelen van vijanden, voltooien van doelstellingen en het verzamelen van zogenaamde ‘valor cards’

2013-08-21-174730

Valor cards, zeg je? Wat kun je nu met deze kaarten doen dan? Wel, als het strijdgeweld eenmaal voorbij is kun je natuurlijk lekker een potje kaarten met je beste maten en terugblikken op alles wat jullie hebben meegemaakt. Voor het zover komt zal je echter moeten vechten voor je kaarten en dat kun je best letterlijk nemen. Deze kaarten worden namelijk aan je gegeven gebaseerd op hoeveel je verdient tegenover andere spelers. Ben je één van de beste spelers en verdien je bakken met geld, dan krijg je een aas als beloning. Moet je in het weekend echter nog bijklussen omdat je elke ronde zo weinig geld maakt, dan krijg je er twee om je te troosten. Deze kaarten zijn dus een goede indicatie voor je in-game prestaties. Als je een vervelende vijand vervolgens met een welgemikt schot velt, dan laat hij zo’n kaart vallen en kun je in ruil daarvoor een bijpassende beloning in handen krijgen. Tof. Dit geldt ook voor teamleden die gedood zijn want ook zij laten zo’n kaart vallen en als je snel genoeg bent kan je de kaart oprapen voor de dader dit doet.  Hoe hoger de rang van zo’n kaart, des te groter de geldbeloning die je ontvangt.

2013-08-21-182809

Ik zou tussen de grafische hoogstandjes bijna de kern van het spel vergeten, namelijk de besturing! Dit is toch altijd al een hekelpunt geweest als het over handheld shooters gaat. De PlayStation Portable had destijds namelijk maar één analog stick, waardoor draaien met de camera een absolute hel bleek te zijn. Niet op de Vita, gelukkig, waardoor Killzone Mercenary absurd veel beter tot zijn recht komt als mobiel schietspel. Het besturen van jouw digitale alter-ego verloopt verrassend intuïtief en ik was verrast te ontdekken dat ik helemaal nog niet zo slecht was omtrent mijn prestaties. Echt alle acties die je kunt ondernemen, van lopen tot vuren, voelde zó natuurlijk aan dat het leek of ik heel mijn leven niks anders gedaan had dan dit. Pluspunt voor Guerilla, absoluut. Het enige dat wat stiekem enige gewenning vroeg was het neersteken van vijanden, want daarvoor moet je even met je vinger in een bepaalde vinger over het touchscreen slepen, maar het is de kleine moeite oh zo waard. Ook in deze Killzone zijn melee-aanvallen lekker bruut en geven de nodige guilty pleasures. Naast het geweld zul je echter ook snel puzzelwerk moeten kunnen beheersen, want bij zo’n capsule hacken komt vaak een firewall kijken die je moet weten te overbruggen. Dit doe je door de juiste combinatie van driehoeken te selecteren zodat ze samen het symbool in het midden van je scherm vormen. Klinkt complex op papier, maar als je het voor je ziet dan zul je snappen wat ik bedoel; het is een belangrijke nuance die de game zeker boeiender maakt.

In deze bèta kon ik maar met één map en één gamemode aan de slag maar dat was meer dan genoeg om me een duidelijk beeld van het spel te geven. De besturing voelt zeer goed aan en went zeer snel.  Bovendien worden alle functies van de Vita zeer goed gebruikt, maar zeker niet op een manier dat het vervelend wordt. Grafisch is dit het beste wat we ooit op een handheld gezien hebben en het zal volgens mij nog een hele tijd duren voor we iets te zien krijgen dat deze game nog maar evenaart, al hoop ik stiekem op een leuke verrassing. Killzone Mercenary heeft nu al mijn stem als beste handheld game van het jaar. Ook jij kunt aan de slag met de bèta van Killzone: Mercenary. Als je lid bent van PlayStation Plus dan zou deze normaal gezien nu al in huis gehaald kunnen worden. Zo niet, dan zul je nog een weekje moeten wachten en kan iedereen, ongeacht wat voo account hij heeft, deelnemen aan deze nieuwe gruwelijk harde oorlog, op een manier zoals alleen Guerilla je dat kan voorschotelen.

reacties
  1. Ertheadius zegt:

    Hmm hier wil ik misschien nog wel een keer een Vita voor halen. Maar eerst Borderlands port afwachten en eens kijken of er wat meer RPG’s op kunnen komen. Denk dat ik ‘m wel ga halen samen met de PS4 dus ben benieuwd🙂

Geef een reactie

