Waarom GTA V mij straks strak in de houdgreep gaat houden

Geplaatst op: 20 augustus 2013 door Remco Agg in Verhalen
Tags:, ,

Grand Theft Auto V

17 september. Wie zit er nu niet op deze dag te wachten? Het zal een magische dag in dit jaar voor vele gamers onder ons gaan worden. Dé nieuwe sensatie van Rockstar zal dan uitkomen: GTA V. Ik vond het zelf een perfect moment om zelf alvast even bij deze glorieuze dag stil te staan en terug te blikken op mijn fijne tijden met Rockstar’s misdadig fijne open wereld games. Dat GTA V mijn leven flink gaat beïnvloeden de komende tijd, staat vast. Maar hoe?

Mijn liefde voor de GTA-serie gaat nog helemaal terug naar de allereerste GTA, waarbij je van bovenaf naar je digitale alter-ego keek en je weg door de stad baande. Zelfs die blokkerige, eentonige game had mij al na enkele minuten spelen veroverd. Te bedenken dat ik een paar jaar later wederom kennis maakte met GTA: Vice City, waarin de 3D-spelwereld een magische ondertoon uit wist te stralen, was onvergetelijk als gamer zijnde. Vrijheid zoals we dat maar zelden eerder in een game hadden gezien. Uniek.

Vanaf dat moment is de motor van Rockstar op topsnelheid gaan draaien. GTA moest uitgebreider, mooier en beter. Die groei is te zien vanaf het moment dat GTA San Andreas geïntroduceerd werd. Je kon bijna álles in San Andreas; huizen kopen, auto’s tunen, naar de sportschool gaan, tatoeages laten zetten en zelfs prostituees oppikken viel onder de vele opties om je te vermaken in deze wereld. Te bedenken dat we ondertussen alweer zijn aangeland bij het vijfde deel van deze geweldige reeks. Persoonlijk vind ik GTA zo geweldig, door de oneindige opties die je hebt naast de verhaallijn.

In San Andreas kan je zelfs gebieden overnemen van andere gangs en ga zo maar door. GTA staat natuurlijk ook bekend om de ‘downside’ van de game. Velen vinden het te gewelddadig en sommige mensen zeggen zelfs dat het spel kinderen ten slechtste beïnvloed. Hier komt mijn mening doorschemeren door te zeggen: dat heb je zelf in de hand. Je bent in deze reeks van spellen niet verplicht mensen alleen maar te vermoorden en chaos te creëren. Natuurlijk is het geen geweldloze game. Voor mensen met die voorkeur, raad ik de Sims maar aan als leuk spelletje. Leuk alternatief, dacht ik zo.

Op welke manier zou GTA V eigenlijk anders gaan worden dan de rest? Wat maakt GTA V specialer ten opzichte van zijn voorgangers? Om te beginnen zijn dat natuurlijk de graphics van de game, die wonderbaarlijk genoeg met ieder deel flink worden opgeschroefd, ook al komen meerdere delen op dezelfde console uit. Het tweede, zeer belangrijke, punt is dat de wereld gi-gan-tisch zal worden. Een beetje kenner die de game nauwlettend in de gaten houdt, zal dat naderhand wel weten; kijk maar naar de twee gameplay trailers van zowel de offline- als online porties die Rockstar’s nieuwe epos kent. Ik heb ze voor het sfeertje hieronder geplaatst zodat ze je niet kunnen ontgaan. Oh, en kijk ze in HD; veel mooier natuurlijk. De content die hier wordt laten zien spreekt nagenoeg boekdelen. Fanboyism van de hoogste plank, maar het is moeilijk om te ontkennen dat Grand Theft Auto V er werkelijk fantastisch uitziet. Kan me amper voorstellen dat al die footage van de PlayStation 3 komt. Is dit zeker weten current gen?

Rockstar heeft in ieder geval naar buiten gebracht dat de spelwereld van GTA V groter wordt dan Grand Theft Auto: San Andreas, Grand Theft Auto IV en Red Dead Redemption bij elkaar! Daarnaast zouden er nog gebieden in verwerkt zitten die compleet nieuw zijn. Het idee van elke fan van GTA is natuurlijk, dat het vijfde deel nóg uitgebreider zal zijn en dat de opties oneindig zijn. Ik hoop dat dit waar zal zijn, al moet ik bekennen dat ik dat wel miste bij GTA IV helaas.. Het feit dat je daar niet kon spelen met het uiterlijk van auto’s en je character (denk hierbij aan de sportschool en de tatoeages in San Andreas) vond ik wel een beetje jammer. Natuurlijk is dit geen ramp, want ook GTA IV kon dit compenseren door de hele ervaring die het spel gaf en nog steeds geeft.

Multiplayer is erg interessant gebleken in Rockstar’s antwoord op het Western epos, Red Dead Redemption. De gehele map was toegankelijk voor spelers om complete ravage in te richten. Het gevolg? Epische shootouts tussen snipers achter rotsen, terwijl een buitenstaander een nabij gelegen fort beklom om vervolgens achter een kanon te kruipen en beide snipers subtiel in duizend stukken te knallen. Dit soort aangename hilariteit (en intensiteit) wil de studio ook meebrengen in Grand Theft Auto V, maar ditmaal lijkt de multiplayer proportie een op zichzelf staande game te worden. Niet alleen kun je je eigen huis inrichten in de multiplayer wereld om met je vrienden in rond te hangen, maar kun je ook gezamenlijk banken beroven en andere, soortgelijke missies voltooien. Daarnaast is het mogelijk om aandelen te kopen in bijvoorbeeld een autofabrikant. Nu kun je de hoogte van jouw aandelen beïnvloeden door de auto’s van deze fabrikant in de spelwereld te laten exploderen, waardoor de inwoners van Los Santos geforceerd een vervangend model moeten kopen. Win-win! En lekker dynamisch, niet te vergeten. Kun je nagaan hoe mooi dit is met een tiental vrienden aan je zijde, in een nooit eindigende online wereld. Magisch.

Als je kijkt naar wat Rockstar tot nu toe heeft losgelaten (op verdomd subtiele wijze, dat wel), dan is het moeilijk om te ontkennen dat dit best wel eens een game kan worden die mij voor honderden uren zoet gaat houden. Samen met anderen banken beroven, een balletje slaan op de tennisbaan of stennis schoppen in een gekaapte Boeing 747-400 terwijl Clair de Lune van Debussy op de achtergrond speelt; je kunt het je zo gek niet bedenken en het is ongetwijfeld mogelijk in Rockstar’s nieuwe Grand Theft Auto game. Jagen, rondrijden met de greatest hits van Black Sabbath op de achtergrond en op schatten jagen op de bodem van de gigantische oceaan. Oh, en vergeet de dynamische gameplay natuurlijk niet. Naar horen zeggen moet het mogelijk worden om aandelen te kunnen kopen in meerdere bedrijven, om deze vervolgens handmatig te beïnvloeden door

Ik denk dat GTA V mij nog heel lang in de houdgreep gaat houden, omdat ik denk dat ik me uren, maar dan ook echt vele uren zal vermaken met het rondrijden in een, grafisch gezien, prachtige wereld waar de mogelijkheden oneindig zijn. 17 september staat met rode stift dikgedrukt in mijn agenda en de dagen daarna zal ik gewoon vrij van alle echte-leven-activiteiten moeten nemen om me volledig door al dit moois te kunnen begeven. Nog even wachten, maar wat duurt dat wachten toch lang zeg..

reacties
  1. Ertheadius zegt:

    Leuk artikel! Deze komt er op dag 1 bij mij in huis. Can’t freakin’ wait. Ongelofelijk dat Rockstar me elke keer weer zo gek laat worden en laat dansen in mijn stoel van geluk. Traantje wegplinken bij de release, gaat helemaal goedkomen.

    Wat duurt het nog lang😦

  2. Warphunter zegt:

    GTA IV was mij te serieus. Deel vijf lijkt dat recht te gaan zetten😀 Zin in!

Geef een reactie

