Nieuwe Rocksmith geeft mij jeukende handen om zelf gitaar te gaan spelen

Geplaatst op: 16 augustus 2013 door Erik Dekker in Verhalen
Tags:, , , ,

Rocksmith

Muziek is emotie; muziek is leven. Ik droom er al jaren van om te kunnen uitblinken met een bepaald muziekinstrument om deze twee zaken zelf in het leven te roepen. Mensen blij te maken met mijn sound. Het geeft je een flinke uitdaging met bijbehorende voldoening, de dames vinden het geweldig en het geeft je simpelweg een goed gevoel als jouw inspanningen terug te merken zijn in oorstrelende klanken door de speakers heen. Een persoonlijke test om limieten op te zoeken en die vervolgens keihard te doorbreken met tweehonderd decibel. Houd ik van. Maar waar te beginnen? En hoe? Een diepgaande kwestie die mij al een tijd heeft beziggehouden. Met de 2014-versie van de muziekgame Rocksmith hoop ik dat antwoord dan toch eindelijk te vinden.

Rocksmith zou je het beste kunnen beschouwen als een unieke variant op de Guitar Hero-reeks, die een beetje gamer ongetwijfeld wel zal kennen. Ken je het niet? Nou, vooruit. In Guitar Hero pak je een plastic gitaar bij de hand en gaat als een op hol geslagen Tibetaanse klipgeit plingelen op de juiste toetsen als de juiste kleuren knoppen voorbij komen in het scherm. Je voelt je net een echt bandlid dat alle concertgangers van hun sokken blaast. Hoor en voel dat gejuich dan toch door je aderen heengaan! Gooi er nog een Star Power tegenaan na een paar honderd goed getimede noten en de avond van de zaal kan al helemaal niet meer stuk.

Een en al energie dat in de lucht hangt. Tenminste, totdat het nummer af is en je beseft dat je een plastic instrument in handen hebt. Een euforie dat net zolang door jouw lijf heen schreeuwde als dat het nummer zelf had geduurd.

Guitar Hero (en later Rock Band) bood een zeer interessant concept, eentje die angstaanjagend hard aansloeg bij de massa. Rocksmith belooft eenzelfde soort ervaring, maar vervangt de plastic gitaar met een echte. Wie dacht dat deze game dezelfde moeilijkheidsgraad zou hanteren als zijn ietwat goedkopere tegenhangers heeft het faliekant FOUT. Dit is pas uitdaging.; dit is pas hoe je leert om gitaar te spelen. Echte snaren die onder jouw vingers heen zwiepen terwijl de juiste noten langzaam maar zeker op de sweet spot in het beeld belanden; dat is toch iets minder makkelijk dan knopjes indrukken. “Logisch natuurlijk, Erik.” Feit. Maar het is een klassieke fout die je maakt als je met dezelfde instelling overstapt van Guitar Hero of Rockband naar Rocksmith.

Deze overtreffende trap in uitdaging maakt Rocksmith echter niet minder leuk. De eerste uren ben je voornamelijk op je spreekwoordelijke mik aan het vallen als het om het raken van de juiste snaren gaat, maar al doende leert men, luidt het gezegde wel eens. Oefening baart kunst en juist daarin komt Rocksmith je tegemoet. Al die Youtube video’s en persoonlijke gitaarlessen zijn weliswaar ontzettend tof om te volgen, maar in gameverband lijkt een goede leerweg nog het makkelijkst op te pakken te zijn. In mijn geval in ieder geval wel. Al vrij snel wist ik ‘Smoke on the Water’ van de toch wel briljante band Deep Purple al onder de knie te krijgen. Lekker basic, maar het feit dat ik die tune zelf kon produceren gaf me een machtig gevoel; alsof de muziekwereld aan mijn voeten lag.

Reden genoeg om door te blijven spelen, dacht ik zo.

Rocksmith had ik vorig jaar cadeau gedaan aan mijn broer voor zijn verjaardag. Helemaal geweldig vond hij het, omdat hij kort daarvoor een eigen LTD gitaar had gekocht. Prachtig stuk houtwerk, absoluut (foto’s hieronder voor het kijkplezier). Kijkend naar zijn aanwinst die trots door zijn woonkamer schijnt, was ik ervan overtuigd dat ik ook gitaar wilde gaan spelen. Een verdomd dure hobby, dat is het echter wel.

Reden genoeg om Rocksmith een kans te geven. Waar het origineel je al duidelijk op het juiste pad stuurt om spelenderwijs een echte gitarist te laten worden, gaat Rocksmith 2014 Edition het concept flink verbeteren, als ik Ubisoft zo mag geloven. In de nieuwe versie van de muziekgame krijg je niet enkel te horen dat je een fout hebt gemaakt (als je die al hebt gemaakt), maar wordt er ook verteld hoe de fout eruit ziet en wat je moet doen om die fout later niet meer te maken. Stel dat je iets te snel bent geweest met het aanslaan van een nieuwe noot en een fret hebt gemist in het proces, dan zal de nieuwe Rocksmith dat je laten weten. Ideaal.

Zoals ik het zo zie lijkt Rocksmith 2014 Edition angstvallig dicht bij een dynamische muziekleraar te gaan komen. Als de resultaten van beide mogelijkheden nou ook op dezelfde golflengte belanden, dan bespaar je niet alleen een aardig bedrag, maar heb je ook alle geduld in de wereld die je nodig hebt om een echte pro te worden.

De game komt op 18 oktober dit jaar uit. Geeft me genoeg tijd om in de tussentijd te kijken naar een mooie gitaar. Tips zijn uiteraard meer dan welkom voor deze gitaar newb!

reacties
  1. Ertheadius zegt:

    Toffe gitaar!

  2. Inderdaad de max deze gitaar!

Geef een reactie

