Xbox One vereist eindelijk geen Kinect meer

Geplaatst op: 13 augustus 2013 door Erik Dekker in Nieuws
Tags:, ,

Xbox One

Het ziet ernaar uit dat Microsoft het beleid voor de Xbox One console echt totaal heeft omgegooid. Eerst had het bedrijf aangekondigd dat we altijd verbonden zouden moeten zijn met het internet om te kunnen spelen, geen games onder vrienden kunnen uitwisselen (console binding) en stonden regiovergrendelingen weer eens prominent op de voorgrond. Gamers gingen massaal de straat op met hooivorken en fakkels en zeiden dat Microsoft dat niet kon maken. Microsoft zei toen ‘oké’ en heeft de zeilen voor het apparaat inmiddels 180 graden bijgezet. Nu is tevens bekendgemaakt dat er ook geen Kinect-vereiste meer is om je geliefde games te kunnen spelen. Tijd voor taart!

Ik moet eerlijk bekennen eerst nogal sceptisch was over de Xbox One. De hierboven genoemde features spraken me niet aan en leken een regelrechte middelvinger te zijn naar de fan, de consument. Veranderingen waren nodig om weer kans te kunnen maken tegen de PlayStation 4. Logisch natuurlijk dat Microsoft koos om het hoofd boven water te houden door toe te geven aan de wensen van de eindgebruiker. Ik zag het wel aankomen. Maar de eerste intentie was fout. Fouter dan fout.

Toch is Microsoft niet officieel naar buiten gestapt dat de Xbox One geen Kinect meer vereist. De Amerikaanse site IGN stelde namelijk wat vragen aan Microsoft, waarvan er één over de bewegingsgevoelige accessoire ging. IGN wilde weten of er mogelijke problemen zouden kunnen ontstaan als Kinect op een begeven moment niet aangesloten zou zijn aan de Xbox One. Microsoft antwoordde daarop dat er niets aan de hand zou zijn en de console dan ook gewoon prima zou werken. Genoeg informatie om ervan uit te kunnen gaan dat Kinect niet nodig is, dacht ik zo.

Ik moet toegeven altijd een beetje voorzichtig te zijn met privacy en veiligheid. Toen ik hoorde dat Kinect een verplichting was om de Xbox One aan de praat te krijgen, gingen er wat bellen bij me rinkelen. Leuk en aardig natuurlijk dat Microsoft zo statistieken kan meten om de algemene ervaring van Xbox Live te kunnen verbeteren, maar ik houd er gewoon niet van dat het mogelijk is dat anderen mijn woon- of slaapkamer inkijken; haalt de uiteindelijke game-ervaring een beetje naar beneden. En.. misschien schaam ik me er een beetje voor als ik weer eens een rood hoofd krijg na een teleurstellende middag multiplayer matches Call of Duty-spelen. Daar mag mijn spiegel en een goed glas whisky over oordelen. Lekker privé.

Het ziet ernaar uit dat er maar bar weinig nadelen meer aan de Xbox One zitten, dus enthousiaste gamers hoeven zich nergens zorgen meer over te maken. Kan de nieuwe console-oorlog eindelijk beginnen. Ga ik de popcorn alvast klaarmaken en fijn in mijn sofa achterover zitten met een koud biertje. Dit belooft een waar spektakel te gaan worden.

reacties
  1. Lennard Riezeweide zegt:

    Wat zijn dat voor een lui bij Microsoft? eerst allerlei dingen zeggen wat er bij een console hoort enzo. En als de menigte het niks vind dan maar alles weer veranderen. Maakt voor mij niks uit want bij mij komt er zeker geen xbox in huis, ik heb namelijk genoeg slechte ervaringen gehad met de 360.

  2. Bram zegt:

    @Lennard, Ja zo gaan die dingen, maar dat heeft natuurlijk ook met technologie en marketing te maken. Uiteindelijk bleek het een flop te zijn en hebben ze het netjes weggewerkt, waardoor het niet meer nodig is.

    Toch ben ik als fanatiek Xbox One gebruiker blij met de aanpassing! Zeker een vooruitgang.

Geef een reactie

