Zorgen demo’s voor een mindere verkoop?

Geplaatst op: 30 juni 2013 door Arkadi De Proft in Verhalen
Tags:, , , , , , , , , , , , , , ,

1

Op Gamelab (de E3-conferentie van Barcelona) heeft Jesse Schell van EEDAR een presentatie gegeven en daar deed hij een paar opmerkzame uitspraken. Zo zou een game waarvoor een demo uitgebracht wordt maar liefst de helft minder verkopen dan een game zonder demo. Als er een trailer wordt bijgevoegd stijgen de verkoopcijfers een beetje, maar je games zullen als zoete broodjes verkopen als er enkel een trailer wordt getoond. Bij geen van beiden verkoopt je game bijna niet. Dit lijkt wel een wonderbaarlijke ontdekking, maar is dit werkelijk zo of zit er niet een logische reden achter?

Vaak hoor je gamers klagen dat er geen demo is van een bepaalde game die wel interessant lijkt, maar waarvan je toch niet weet of het nu een goede game is of niet. De meesten wagen het er dan maar op en reiken de ontwikkelaars gretig het nodige geld aan. Anderen gaan dan weer naar YouTube om een impressie te krijgen. Toch kan je een game nooit echt beoordelen zonder dat je het zelf speelt en er is dus ook een groepje mensen die de game illegaal download. Nu, je kan eindeloos discussiëren of het downloaden van games al dan niet kan, maar als de ontwikkelaar jou geen kans geeft om het spel op voorhand te proberen vind ik het zo gek nog niet dat mensen eerst iets illegaal downloaden en dan pas beslissen of ze geld willen uitgeven aan het spel.

Mafia_2_screenshot_02

Hoe kan het dan zijn dat demo’s zo’n negatieve impact hebben op de verkoopcijfers? Daar zijn enkele redenen voor volgens mij. Ten eerste zullen er veel meer mensen snel even een demo downloaden dan een volledige game te downloaden. Houdt dat even in je achterhoofd. Ten tweede zullen de mensen die toch kiezen om bijvoorbeeld naar een trailer te kijken of naar een video met commentaar een vertekend beeld geven. Beiden zijn beïnvloed, zijnde door de ontwikkelaar zelf of een commentator die de gameplay heel wat leuker maakt.

Nu keren we even terug naar het eerste punt. We moeten namelijk toegeven dat er naast alle pareltjes heel wat bagger-games zijn die je liever nooit had gespeeld. Natuurlijk zullen de ‘piraten’ onder ons wel weten dat dit zo is omdat ze de volledige game op voorhand hebben kunnen testen, maar toch blijft er een hele grote groep over die afhangt van trailers, commentators en reviews van grote sites die al dan niet door de ontwikkelaar beïnvloed worden. Als de ontwikkelaar van zo’n game echter beslist om een demo uit te brengen weet ook deze grote groep hoe slecht het spel werkelijk is en dan is dit natuurlijk slecht voor de verkoopcijfers. Als de ontwikkelaar geen demo uitbrengt dan kunnen ze de kwaliteit van hun game natuurlijk wat verbergen en het publiek imponeren met prachtige trailers.

sniper-ghost-warrior-2-new-screen-8

Daarnaast weten we natuurlijk niet op welke games Jesse Schell zich gebaseerd heeft. Zo worden er zelden nog demo’s uitgegeven en dit gebeurt vaak enkel bij kleinere ontwikkelaars die een te beperkt budget hebben om echt prachtige games uit hun mouw te schudden en bijgevolg sowieso wat minder verkopen. Dan kijken we even naar de grote ontwikkelaars. Zij hebben namelijk al een naam voor zichzelf gemaakt en moeten dus ook geen demo’s meer uitbrengen, mensen kopen de games toch omdat het toch een game ‘ uit die serie is’ of ‘van die ontwikkelaar’. Zo verkoopt Call of Duty elk jaar miljoenen zonder een demo uit te brengen. Dat zorgt er natuurlijk voor dat je onderzoek beïnvloed wordt en niet echt representatief is van de verkoopcijfers met of zonder demo.

Kortom, ik geloof niet echt in de theorie van Jesse Schell. Buiten het feit dat zijn onderzoek ongetwijfeld beïnvloed is en niet volledig representatief is, geloof ik gewoonweg niet dat een prachtige demo die de gamer aanspreekt en prikkelt om verder te spelen er voor zorgt dat de verkoopcijfers dalen. Zolang je game van topkwaliteit is, je genoeg ondersteuning biedt en een leuke demo kan voorschotelen moeten de verkoopcijfers  in de lucht schieten. Wat ik trouwens zelf zeer interessant vind is het idee van het streamen van een game. Zo kan je bijvoorbeeld een half uur lang genieten van de volledige game om dan te beslissen of je het gaat kopen of niet. We zullen zien wat de toekomst ons brengt, maar denk eraan dat wij het zijn die het landschap kunnen veranderen, als we maar willen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s