De Echoput #3 – Xbox One: topper in de maak of, nu al een domper?

Geplaatst op: 27 mei 2013 door Redactie in Gamegasm Inside
Tags:, , ,

Xbox One

Deze week was een belangrijke week voor menig gamer. De onthulling van een nieuwe Xbox stond centraal. Ja, met de Xbox One wilde Microsoft eens even goed uitpakken. Maar is dat gelukt? Hoe denken Erik en Arkadi erover? In de nieuwe Echoput luchten zij hun hart hierover, met alle ongezouten details van dien.

Erik: Deze week was een week waar miljoenen gamers maanden naar hebben uitgekeken. De nieuwe Xbox werd aangekondigd door Microsoft. Een goed moment om hier even bij stil te staan. Wat vond jij nou van de Xbox One, Arkadi? Enthousiast? Of was je zo boos geworden dat je de neiging kreeg om jouw hoofd in een vat chemicaliën te stoppen?

Arkadi: Ik vrees dat het eerder dat laatste is. Erger nog, een vat chemicaliën zou niet volstaan en zou bovendien overlopen vanwege de vele tranen ik heb gelaten bij het bekijken van de conferentie. Volgens mij sloegen ze de bal dan ook helemaal mis.

Erik Oei, dat klinkt niet best. Vertel, beste jongen. Lucht je hart.

Arkadi: Ik zal de conferentie chronologisch overlopen voor het gemak van de lezers en dat van ons. Ten eerste ligt de naam helemaal niet lekker in de mond. Xbox One? Dan vond ik de gespeculeerde namen (Xbox Infinity bijvoorbeeld) toch een pak beter. Daarnaast vind ik wel dat het uiterlijk van de Xbox er best mag wezen, al verloochenen ze een beetje hun bekende stijl. Het is nu een zwart, strak model wat we toch niet gewoon zijn van Xbox.

Erik: Al moet ik toegeven dat de Xbox 360 slim toch wel aardig in de buurt komt van een strakke, zwarte doos. No sexism intended.

Arkadi: Geloof me, nu lijkt het eerder een hypermoderne DVD-speler te worden.

Erik: Brengt me weer terug naar die goeie ouwe VHS-tijd. Ah, de nostalgie. Maar goed, ik snap je punt. Log ding ook, trouwens!

Arkadi: Inderdaad! Nu, dit zijn natuurlijk twee zaken die we gerust door de vingers kunnen zien. Het gaat ons natuurlijk om de games en net daar knelt het virtuele schoentje… We hebben belachelijk weinig games gezien op de conferentie.

Erik: Dat viel mij dus ook al op, inderdaad. Een half uur lang ging Microsoft enthousiast praten over Kinect, wat mij persoonlijk heel weinig interesseert. Ik bedoel, helemaal geweldig natuurlijk dat je op jouw Xbox televisie kunt kijken, maar dat noem ik nou niet bepaald baanbrekend ofzo.

Arkadi: Juist ja. Dat zijn zaken die er als extra bij moeten zitten en zeker niet gepromoot kunnen worden als grootste feature die de console bezit. Nu, de eerste game die we te zien kregen was Forza. In plaats van echter mooie gameplay te tonen kregen we weinig zeggende CGI. Ik twijfel niet aan de kwaliteit van Forza, maar het lijkt me toch maar normaal dat je echte gameplay op je nieuwe console laat zien.

Erik: Inderdaad. Al zei Microsoft kort na de onthulling dat het de games bewaart voor de E3. Maar weet je Arkadi, een eerste indruk is zo ontzettend belangrijk in het leven. En die eerste indruk is daarom niet goed geworden. Door het gemis aan wat ik echt wil zien: games.

Arkadi: Een spijtige zaak, want nu lijkt de Xbox One eerder een allround media toestel te worden in plaats van een console om op te gamen. Zeker omdat ze ons om de oren beginnen te slaan met zaken zoals televisie kijken, spraakherkenning, een nieuwe Kinect, een TV-reeks rond de welbekende reeks Halo en ga zo maar verder. Allemaal goed en wel, maar daarvoor koop ik geen Xbox. Als we die lijn trouwens doortrekken zien we heel goed dat Xbox nu voor een heel andere markt gaat. De groep mensen die vaak sport kijkt (en dit nu ook op hun Xbox kunnen doen), die daarnaast ook nog eens sport-games spelen en af en toe een potje Call of Duty spelen met hun vrienden.

Erik: Snap ik. Dat heb ik nou ook. Maar blijkbaar denken miljoenen mensen daar anders over. Prima natuurlijk, op zich. En Kinect is – zonder enige twijfel – een fantastische stuk technologie. Beeld je je in dat je straks een Minority Report kunt pullen op je Xbox! Gaaf man! Dat terzijde denk ik dat Sony het veel beter had aangepakt, omdat het bij de kern wist te blijven van wat het wilde zeggen. In de eerste dertig minuten werden al meerdere games getoond en dan nog eens pure gameplay ook. Ik vind dat als gameconsole zijnde gewoon erg belangrijk.

xbox-one-specs

Arkadi: De Kinect is inderdaad een fantastisch ding en toch heb ik er serieuze twijfels over het succes ervan. Ten eerste kun je niet op je Xbox spelen zonder je Kinect aanstaat. Nu, daar kan ik mee leven. Maar daarnaast blijkt ook dat de microfoon in Kinect continue aanstaat (mede voor de spraakherkenning) en dat vind ik al een beetje eng. Akkoord, door Facebook kennen we tegenwoordig zeer weinig privacy meer maar op zo’n sites heb je toch nog altijd enige vorm van controle over wat je erop zet. Hier is die controle helemaal weg.

Erik: Precies. Kun je nagaan als je even een intiem moment hebt met je vriendin en een kwade geest bij Microsoft besluit even een ‘Chat Roulette’ te pullen met al die camera’s in de huiskamers… Of sterker nog, dit is een zeer open uitnodiging voor hacker comités.

Arkadi: Inderdaad. Al kan het zeer handig zijn om met je stem even een intiem deuntje op te zetten, heb ik er nog steeds mijn twijfels bij.

Erik: De tijd zal het leren op dat gebied. Ook zet ik mijn vraagtekens bij de verplichting om minstens eenmaal per dag online te moeten zijn. Verschrikkelijk nieuws natuurlijk voor gamers die in gebieden wonen waar nagenoeg geen internet beschikbaar is. Hoe gaan zij hiermee aan de slag? Hoe wil Microsoft deze gamers tegemoet komen? Want dat is een aardig percentage van het totaal aantal Xbox’ers.

Arkadi: Ik versta de redenering erachter ook niet, want hiermee zitten ze hun consumenten enkel maar in de weg. Hackers vinden heus wel een weg om dit te omzeilen.

Erik: Ik gok dat het te maken heeft met het meten van statistieken – onbenullige zaken waar de gamer maar weinig aan heeft.

Arkadi: Hmm, dat ze de Xbox dan gewoon vanzelf verbinding laat maken, maar dan wel dat het geen verplichting is.

Erik: En niet te vergeten de tweedehands games blokkade. Arkadi, ongelofelijk. Ik kan mijn game niet eens meer uitlenen aan een maatje zonder dat hij in de buidel moet tasten. Dat is toch een grote middelvinger naar je community toe of heb ik dat nou mis?

Arkadi: Nu, dat is inderdaad gezegd geweest, maar enkele uren erna krabbelde Microsoft alweer terug en zeiden ze dat je geen vergoeding zult moeten betalen. Volgens mij komt dit door de ongelofelijke (en terechte) reactie van de community. Dat ze echter nog maar denken aan dit soort praktijken is gewoon belachelijk. Ze zijn duidelijk de grenzen aan het aftasten.

Xbox-One-2013-Exclusive-Download

Erik: Is Microsoft teruggekrabbeld? Daar was ik om eerlijk te zijn nog niet van op de hoogte. Het zal mij benieuwen, want het is niet de eerste keer dat een bedrijf een feature als deze gewoon in een game of console laat.

Arkadi: Ja, dat heeft de Xbox Support op Twitter getweet.

Erik: Fingers crossed dan maar, want het verbaast mij hoe hard bedrijven proberen om de macht terug te krijgen van de consument. Gaat ze niet lukken want uiteindelijk wordt alles bepaald met de portefeuille. Bedrijfsmacht is zo verouderd in deze tijd, helemaal met crisis.

Arkadi: (Trouwens, ze hebben speciale overflow accounts voor als er extreem veel verkeer is dit XboxSupport1, XboxSupport2, etc. noemen. Ondertussen zaten ze al aan XboxSupport3).

Erik  Typisch.

Arkadi: Inderdaad, en volgens mij deed Sony het daar veel beter. Zij zeiden gewoon: we kunnen jullie het design nog niet tonen, maar hier zijn de specificaties en dit is de software die jullie kunnen verwachten. That’s it en meer was er niet nodig om een mooie presentatie te geven.

Erik:  Het verbaasde me echt. Sony toonde geen console en focuste zich compleet op de games. Microsoft opende ijzersterk met het fysieke product, namelijk de Xbox One, maar weigerde vervolgens lange gameplay video’s te laten zien.

Arkadi: Inderdaad, al vind ik wel dat duidelijk is wat het belangrijkste is om te tonen. Dat terzijde, het wordt een bikkelharde strijd op de opkomende E3!

Erik: Absoluut. Ik mag dan weliswaar niet omver zijn geblazen van de Xbox One – en dat komt van een grote Xbox fan – maar ik ben zeer benieuwd hoe de console zich gaat ontwikkelen in de loop der tijd. Feedback wordt massaal gegeven en daar kan mee worden gewerkt. De specificaties moeten bijna identiek zijn aan die van de PS4, omdat er anders niet kan worden geconcurreerd met elkaar en ports zwaar uiteenlopen, dit ten nadele van de ontwikkelaar. Dus het concurrentievlak ligt op de exclusives, de diensten en de brandnamen. Het worden spannende maanden kan ik je vertellen! Uiteindelijk haal ik ze allebei toch wel, want ik wil alles games gewoon kunnen spelen. Daar ben ik een sucker in.. Niet raar kijken nu, Arkadi.

Arkadi: Ik geef je volledig gelijk man. Ik kan niet wachten tot deze twee consoles onze arcade hal in de Gamegasm mansion verrijken straks.

Erik: Haha, dat gaat helemaal goed komen. Welke wil je het eerst zien?

Arkadi: Ik ben persoonlijk altijd een PlayStation-fan geweest dus ik ben toch het meest benieuwd naar de PS4. Dat komt mede door de exclusives die me heel erg aanspreken en natuurlijk ook omdat zo mijn PS Vita nog een gebruiksfunctie bijkrijgt. Bovendien beweert Linus Blomberg, chief technical officer bij Avalanche Studios (Just Cause) dat de PS4 op papier beter is dan de Xbox One als we naar specificaties kijken. Dat vind ik als fanboy zijnde een mooi excuus om voor de PS4 te gaan. Jij?

Erik: Ik neig op dit moment zelf naar de PlayStation 4, maar ik wil even wachten tot beide consoles op gelijk vlak met elkaar kunnen gaan concurreren. Zelf vind ik de exclusives op de Xbox altijd iets beter geweest, maar op de E3 kan ik daar pas meer over zeggen. Het wordt hoe dan ook een zeer spannende show dit jaar, Arkadi. Mark my words.

reacties
  1. Warphunter zegt:

    Dikke vette domper. Sony deed het precies goed met de PlayStation 4. Zo ontzettend jammer dat Microsoft fout na fout blijft maken met de Xbox One. Altijd Kinect aan, filmkosten omhoog brengen hoe meer mensen in de huiskamer komen te zitten, DRM op games, en ga zo maar door. Het is net alsof MS niet wil dat de Xbox One gaat slagen. En dat komt van een groot Xbox fan, kun je nagaan.

  2. Warphunter zegt:

    Mag er daarnaast wel bij zeggen dat Microsoft sterk begon door de doos meteen in volle glorie te laten zien. Props daarvoor. Maar om nou 40 minuten lang over Kinect en sport door te gaan…gaap…

    • Erik Dekker zegt:

      Je slaat de spijker op zijn kop. Erg sterk begin, werd geleidelijk aan steeds zwakker en minder boeiend. Zes seconden gameplay van Call of Duty en de rest alleen maar trailers en gepraat over televisie kijken en Kinect. Warme gevoelens! /sarcasm

  3. ertheadius zegt:

    Nope, na jaren trouwe dienst bij Microsoft’s Xbox 360, wint Sony nu mijn aandacht voor de komende generatie. Wat Sony goed wist te doen, deed Microsoft fout. Games stonden weliswaar in het teken bij beide conferenties, toch leunt de Xbox One meer richting restricties dan vrijheid. En waarom eigenlijk? Om statistieken te meten? Big fucking deal.

Geef een reactie

