ShootMania Storm

Geplaatst op: 15 april 2013 door Arkadi De Proft in Reviews
Tags:, , , , , ,

ShootMania Storm

Herinner je je ze nog, die oude shooters waar ongelofelijke snelheden, torenhoge sprongen en ultieme precisie centraal stonden? Denk dan aan games zoals Quake, Unreal Tournament en nog veel anderen in het genre. De laatste jaren leek het genre een stille dood te zijn gestorven en werden shooters trager van opzet en neigden wat meer ‘arcade’ te gaan worden. Dan heb ik het natuurlijk over Call of Duty en Battlefield. Er zijn echter bedrijven die het genre nieuw leven in willen blazen, namelijk uitgever Ubisoft en ontwikkelaar Nadeo. Nadeo is geen nieuwe speler in de game-industrie, want met de bizarre racegame Trackmania had de ontwikkelaar al een vrij groot succes geboekt. Nu breidt het zijn creativiteit uit naar het shooter-milieu. Is die overgang wel goed geweest?

ShootMania Storm is dus hevig geïnspireerd door de vorige generatie shooters van weleer als Quake en Unreal Tournament en zal zich daarom ook enkel focussen op de intense online speelgeweld. Dit is natuurlijk wel verwacht en ikzelf zie ook helemaal geen mogelijkheid om met zo’n game te beginnen aan een meeslepend verhaal waarin je morele waarden zou testen. Het enige wat hier telt is precisie en in een zekere mate ook snelheid. Je zult je continu moeten concentreren op je vijanden en elke beweging in de gaten moeten houden. Daarnaast moet ook jij je genoeg verplaatsen zodat de vijand geen kans krijgt om je met een welgemikt schot uit te schakelen voor de rest van de match.

Waarom wel?

Spannende actie en een knipoog naar klassieke shooters: Het moge dus duidelijk zijn dat het speltempo in ShootMania Storm uiterst hoog ligt en dit zorgt dan ook voor heel spannende momenten waarbij je de adrenaline door je aderen voelt stromen. Heel vaak kom jij of een teamlid in een situatie terecht waarbij hij het in zijn eentje moet opnemen tegen enkele andere vijanden? Om het niveau nog wat op te krikken zijn er verschillende boosters verspreid over de map die je ofwel sneller laten gaan of je de lucht in zullen lanceren om een hoger platform te bereiken. Pure, pure adrenaline. Je kunt je niet voorstellen wat voor een gevoel dat geeft, vooral als het dan tot een duel komt waarbij beide partijen elkaar proberen te raken. Dit gevoel is iets wat ik zelden krijg bij de populaire shooters die de laatste jaren de markt domineren. Gevolg is dat ShootMania Storm anno 2013 weer enorm verfrissend aanvoelt, maar tegelijkertijd ook een warme knipoog is naar games uit die ‘goeie ouwe tijd’. Zo krijg je, als je de match verliest door een bloederige afslachting, een heuse drang om nog een match te spelen in de hoop dat het deze keer wel lukt en daar zijn verscheidene redenen voor.

Untitled

Zo is er natuurlijk het overwinningsgevoel dat spelers willen krijgen en daar speelt Nadeo mooi op in. De ronden zijn namelijk van een zeer korte duur te noemen, tenzij de spelers zelf treuzelen en dan nog wordt er een korte tijdslimiet op gezet. Dat zorgt er voor dat je, ondanks dat je sterft, toch heel snel weer mee kunt spelen maar ook dat ShootMania Storm enorm geschikt is om tussendoor even te te trotseren. Want wie heeft er nu nooit eens een kwartiertje over voor hij ergens naartoe moet, maar beseft dat het geen nut heeft om een spel op te starten omdat je in een kwartier zo weinig kunt doen? Dat probleem is volledig van de baan in ShootMania Storm, al moet ik wel zeggen dat het spel zeker niet voor de casual gamer is. De gevechten zijn bikkelhard en je zult flink moeten oefenen voor je alle mechanics onder de knie kunt krijgen Ook de maps zorgen voor heel wat uitdaging door hun verdomd goed doordachte lay-out.

Bekend terrein van content: Vrees niet als je zo’n persoon bent die constant iets anders moet uitproberen, er is namelijk genoeg keuze. Er zijn ondertussen al acht verschillende game-modi en er worden de meest uiteenlopende modi jou op een zilveren schaal aangereikt. Zo heb je de keuze om het in je eentje op te nemen tegen drie tegenstanders in Elite. Iedere ronde weer wordt een andere speler gekozen als aanvaller en krijgt iedereen dus een gelijke kans. Maar ook de klassieke modi zoals Team Deathmatch ontbreken niet en er zullen in de toekomst ongetwijfeld nog wat extra mogelijkheden toegevoegd worden.

3

Uitgebreide map editor: Maar het is niet enkel aan de ontwikkelaar om nieuwe content toe te voegen. Met het spel komt namelijk een uitgebreide map-editor die er voor zorgt dat ook de spelers hun creativiteit los kunnen laten en zelf hun uitdagende mappen creeëren. Zoals ook in Trackmania het geval was krijg je twee mogelijkheden: een simpele modus waarbij iedereen wat kan knutselen maar ook aanzienlijk een geavanceerde modus waarbij werkelijk alle opties open gegooid worden en de spelers zowat zelf hun eigen wereldje kunnen maken. Gelukkig wordt het maken van een eigen map nooit té complex, waardoor zelfs een op hol geslagen klipgeit nog een fantastisch level in elkaar kan flansen. Daar word ik nou blij van. Ik voorzie daarom een fantastische toekomst voor de creatieve gamers onder ons die er alles aan doen om de community een scala aan ijzersterke maps te bezorgen.

Waarom niet?

Op gegeven moment ietwat eentonig van opzet: Ook al zijn er heel wat mogelijkheden om de game van variatie te voorzien, kan ShootMania Storm er niet aan ontkomen op begeven moment wat eentonig aan te voelen. Dit komt ongetwijfeld mede door het feit dat er maar drie soorten wapens zijn en dit zijn dan ook nog eens vrij standaard wapens. Tools van destructie die we al veel vaker hebben gezien in andere shooters. Zo heb je een geweer dat laserstralen afvuurt, waardoor de vijand bij één schot het loodje legt, maar die ook maar één schot kan afvuren tot hij weer vanzelf oplaadt. Dan is er ook nog een geweer dat minder schade toebrengt, maar waarmee je vier keer kunt vuren in de hoop de vijand te treffen. En dan heb je ook nog de Nucleas, een wapen dat mijnen afvuurt en blijven plakken waar ze terechtkomen. Ook dit zorgt ervoor dat de vijand sterft bij de eerste doeltreffer. Dat zijn alle wapens waarmee je (voorlopig) aan de slag kunt. Daarbij komt het feit dat je je wapens nooit zelf zult zien. Blijkbaar is enkel het vizier van belang – een feature in de game die ik nooit heb begrepen.

1

Grafisch gezien is ShootMania Storm trouwens wel in orde, al hoef je geen hoogstandje te verwachten. Hoezo dan? Nou, dit komt doordat Nadeo de game ook toegankelijk heeft willen stellen voor gamers met een wat zwakkere PC. Kortgezegd zou het spel ook op tien jaar oude PC’s moeten kunnen draaien, wat naar mijn mening altijd welkom is. Toch heb ik hierbij een opmerking, want de omgevingen lijken telkens toch wel heel sterk op elkaar. Generiek bijna. Hopelijk kan de community dit probleem verhelpen door zelf wat te sleutelen aan het uitzicht. Ook de muziek die je hoort tijdens het spelen is niets waar het spel mee uitblinkt, maar zorgt er wel voor dat er geen doodse stiltes zijn.

Conclusie

ShootMania Storm is een ongelofelijk leuke en vooral spannende shooter. De focus wordt gelegd op snelheid, hoge reflexen en natuurlijk buitengewone precisie. Precies zoals we dat gewend waren uit de oude shooters van weleer. Deze formule zorgt voor een adrenaline pompende ervaring en een zeer dynamisch spelverloop. Hardcore shooter-fanaten kunnen zeker en vast hun gading vinden in deze back-to-the-roots shooter. Met de mogelijkheid om zelf zonder veel moeite maps te maken, wordt het aanbod aan content ongelofelijk vergroot. Gevolg is dat de levensduur van ShootMania Storm aanzienlijk groot kan zijn voor jou, de fan. De content die door de ontwikkelaar meegeleverd werd echter, is helaas niet altijd zo gevarieerd, zoals het beperkte aanbod aan wapens en de grafische kracht van het spel, die wordt tegengehouden door de toegankelijkheid voor oudere PC’s. Ook zullen casual gamers het wat moeilijk hebben om in het begin hun draai te vinden. Maar oefening baart kunst, luidt het aloude gezegde. ShootMania Storm is daarom een absolute aanrader als je als hardcore gamer op zoek bent naar een leuke en spannende uitdaging, waarbij je niet bang bent om vaak het loodje te leggen.

ShootMania Storm is sinds 10 april dit jaar te verkrijgen en is exclusief speelbaar op de PC. Een recensiecode werd aan ons verstrekt door ICO Partners. De recensent heeft zich groot gemaakt en is de strijd aangegaan met talloze spelers op de meest bizarre maps. Hij houdt trouwens van bouwen. Heel erg zelfs. Daarom gaat hij, samen met collega Erik, binnenkort een eigen map bouwen die de community van de sokken gaat blazen. Maar extra inspiratie is altijd goed. Ideeën zijn daarom meer dan welkom. Help jij ons om de wereld te domineren met ons eigen briljante level?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s