The Elder Scrolls Online speelt open kaart met de fan (deel 2)

Geplaatst op: 30 maart 2013 door Arkadi De Proft in Nieuws

1363704501

Ben je al bekomen van de vorige brok informatie? Wel, hou je klaar want het is nog niet voorbij, integendeel zelfs. Zenimax Online Studios wil duidelijk open kaart spelen met heel de community en gebruikt zelfs de feedback om aanpassingen te maken in de opkomende MMO The Elder Scrolls Online, iets waar we de laatste tijd bedroevend weinig van kunnen opmerken bij andere ontwikkelaars die aan hun eigen groteske online kind sleutelen. Het is natuurlijk wel even afwachten wat het bedrijf nu precies doet. Gaan de medewerkers van ZOS kritisch om met de feedback die de community hen aanreikt, of veranderen ze zomaar wat de massa zegt om slechte verkoopcijfers te vermijden? Alleen de tijd zal het uitwijzen en ondertussen kijken wij al wat verder naar wat het spel ons zal bieden.

Iedereen kent ze wel, het probleem van de verschillende servers. Om met je vrienden te kunnen spelen is het al heel vaak voorgevallen dat je moest betalen om jouw personage van de ene server naar de andere over te zetten. Dat probleem veegt Zenimax Online Studios van de kaart. Inderdaad, tenzij je vrienden uit Amerika hebt zul je nooit meer problemen hebben om elkaar in het spel te ontmoeten. Je kunt nooit op verschillende servers terechtkomen, want er is namelijk maar één grote server! Dit noemt ZOS de Megaserver-technologie en het gaat zo in zijn werk: Er is één grote server voor Europa, waar elke speler mee verbind. Deze server is ingedeeld in verschillende ‘kanalen’, zodat het geen stormloop wordt om naar die volgende quest te komen. Want dat is natuurlijk een doorn in het oog van de gemiddelde MMO-gamer. Ook bij mij. Nee, The Elder Scrolls Online pakt het net even anders aan. Jij wordt geplaatst in een kanaal met mensen die ongeveer dezelfde in-game interesse hebben, wat het systeem op basis van een enquête bepaalt.

1363704504

Natuurlijk geeft het systeem wel voorrang op je vrienden en guildmaatjes, zodat je altijd kunt spelen met wie je wilt, iets wat in andere MMO’s vaak een groot probleem was. Vaak wordt er bang gefluisterd of de technologie het wel aan zal kunnen; om zo veel spelers op één grote server te laten spelen. Maar volgens mij verbloemt ZOS de waarheid een beetje, want ik denk dat het eerder verschillende servers zijn die samenwerken en zo dus als één grote server fungeren. Het idee blijft hetzelfde, al stelt het laatste mij wat meer gerust moest het inderdaad zo zijn.

Iets wat een groot deel uitmaakt van het MMO-landschap zijn natuurlijk dungeons, instances en raids en het lijkt wel of ZOS hier met The Elder Scrolls Online volledig op wil inzetten. De game zal worden uitgebracht met maar liefst zestien diepgaande dungeons en evenveel instances, ieder nog meer gevaarlijk en grotesker dan de vorige. Voor degenen onder ons die alles graag wat pittiger willen, waaronder ik, zijn er van deze negen heroic versies van deze kerkers beschikbaar. Dat is natuurlijk best veel, zeker als je kijkt naar wat concurrent nu te bieden hebben of op hun release-datum over beschikten.

1363704499

Er is echter ook iets waar ik minder blij mee ben en dat is de afwezigheid van raids. Je weet wel, van die kolossale grotten die vol zitten met de meest dodelijke en gruwelijke monsters, die je simpelweg niet in je eentje kunt afmaken en een groep van pak ‘em beet twintig man voor nodig hebt. Intense praktijken. Praktijken die je niet in The Elder Scrolls Online minder snel in de traditionele zin zult tegenkomen. Nu, voor je een boze mail stuurt naar Zenimax moet ik toch iets vermelden. Wanneer het spel lanceert, zullen er geen raids beschikbaar zijn (en vanwege het lange pad tot de level cap denk ik niet dat we hier snel nood aan zullen hebben), maar worden er later zogenaamde ‘Adventure Zones’ gepland. In deze gebieden zul je altijd terechtkunnen, of je nu solo, met je vrienden of met je hele guild aan het spelen bent. Sommige zones in dit gebied zullen wel enkel toegankelijk zijn voor een grotere groep en bieden een moeilijkere uitdaging. Er zijn dus geen raids  in de traditionele betekenis van het woord, maar er wordt wel vaag naar verwezen met dit nieuwe systeem. Verder weten we hier heel weinig over en is het dus bang afwachten of dit inderdaad is wat we er van verwachten.

Dan ga ik even uitweiden over het crafting-gedeelte in de Elder Scrolls Online. Deze feature is eigenlijk niet zo speciaal, want volgens mij bevat elke MMO op de huidige markt wel een functie die je toe laat om zelf jouw uitrusting te maken.. Tenminste, zo zou het moeten zijn. Ik zie maar al te vaak dat zo’n functie eerder gebruikt wordt om even snel ervaringspunten te krijgen of om een extra zakcentje te kunnen verdienen. Altijd handig, voor als je een nieuwe mount op het oog hebt, of die ene schijnende helm waar alle virtuele vrouwen als een blok voor vallen. Bijna nooit was het zelf maken van voorwerpen van belang of werd het direct gepromoot. Dat kwam omdat je vaak beter voorwerpen kon krijgen door een bepaald monster te verslaan of een uitdaging te overwinnen.

Zenimax zelf neemt crafting blijkbaar wel serieus. Zo zou je door middel van deze functie de beste uitrusting kunnen verkrijgen, zonder daarvoor eindeloos monsters te moeten verslaan. Natuurlijk zul je wel beloond worden met een bepaald voorwerp als je bijvoorbeeld een dungeon doorlopen hebt, maar je zult deze nog altijd kunnen verbeteren door de smid in jezelf naar boven te halen en wat aanpassingen aan te brengen. Hiervoor moet je natuurlijk al flink wat tijd geïnvesteerd hebben als smid.

140306bed6ca0af8062443989233c487

Er is ook al bekend dat je niet onmiddellijk alle recepten in je hoofd hebt gestampt en deze ook niet zult moeten kopen. Nee, alles draait hier om het experimenteren met verschillende ingrediënten en zo te kijken wat nu precies het beste effect oplevert. Zo kun je misschien wel een drankje bouwen dat je health hersteld, maar heeft je vriend een andere combinatie gemaakt die veel effectiever is. Er zijn vijf verschillende soorten van craften waarin je je kunt specialiseren, namelijk de ‘Provisioner’, welke je kunt zien als de kok in The Elder Scrolls Online. Zowel eten klaarmaken als drankjes brouwen is zijn specialiteit. Dan de klassieke ‘Weapon’- en ‘Armorsmith’, die voor de beste uitrustingen zorgen. Uiteindelijk heb je dan nog de ‘Enchanter’, die deze uitrustingen nog beter maakt door er speciale bezweringen op uit te spreken (drie verschillende bezweringen per wapen of vijf van dezelfde soort) en tenslotte is er ook nog de ‘Alchemist’, die magische drankjes zal brouwen om zijn vrienden te genezen en vijanden dat extra beetje pijn te bezorgen. Je bent vrij om zoveel soorten te kiezen als je maar wilt, maar dit natuurlijk ten koste van je vaardigheid. Als je in een groep speelt is het aangeraden om je in twee van de vijf soorten te specialiseren. Als je eerder alleen speelt ben je best met een goede basis van alle vijf.

Ziezo, nu heb je alle informatie gehad die bekend is geraakt in de afgelopen week. Een hele dosis, maar het was meer dan welkom. Ik ben er enkel maar meer opgewonden door geraakt en kan niet wachten tot ik eindelijk zelf eens kan beginnen aan mijn avontuur, mijn verhaal. Want als ik eerder ben, vielen de recentere MMO’s toch wat tegen. Ze waren leuk om te spelen, maar als ik dan bijvoorbeeld naar Guild Wars 2 kijk, dan was ik de wereld toch al beu nadat ik het verhaal volledig beleefd had. Hopelijk doet The Elder Scrolls Online het deze keer eens anders dan de gemiddelde generieke online game. Als ze het beste uit de singleplayer serie halen en dat combineren met een gezonde portie MMO-epicness, dan zal deze game absoluut één van de betere MMO’s op de markt worden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s