The Elder Scrolls Online speelt open kaart met de fan (deel 1)

Geplaatst op: 23 maart 2013 door Arkadi De Proft in Nieuws
Tags:, , , , , , , , , , , ,

1363704505

The Elder Scrolls Online, een titel die je al enkele keren hebt zien passeren op Gamegasm en een game waar ik zelfs twee heuse specials aan gewijd heb en je hier en hier kunt lezen. Daarin legde ik uit hoe het verhaal en de wereld nu precies in elkaar zitten en natuurlijk ook wat voor invloed dat heeft op het verloop van de gameplay. De gameplay zelf echter, daar was nog geen woord over gerept doordat alles wat er op het internet gegooid werd, pure speculatie was. Eindelijk is het dan toch zover: Zenimax Online Studios heeft besloten om ons wat informatie te geven zodat het wachten op deze game toch iets draaglijker wordt. Je zou denken dat ZOS (zoals het bedrijf bekend staat) net zoals andere ontwikkelaars langzaam maar zeker geheimen laat doorsijpelen zodat we elke keer zwaar opgewonden raken als we zo’n nieuwsbericht lezen. Niets van dat gedoe, ZOS wil duidelijk dat we gewoon een hele week met een game-erectie rond lopen en geeft de fan onmiddellijk een bom aan informatie.

Zoveel informatie zelfs, dat ik niet weet waar te beginnen. Waar velen waarschijnlijk ongelofelijk nieuwsgierig naar zijn is de hoeveelheid content die ESO zal bevatten. Want we praten natuurlijk wel over een spel dat een volledige reeks combineert in één grote wereld. Wel, laat me beginnen met te zeggen dat het stijgen in level een tijdje zal duren. Van de mensen die het spel gespeeld hebben kunnen we veronderstellen dat je ongeveer vier uur nodig zult hebben om tot level vijf te geraken. Vier uur! Het is niet duidelijk hoe de testers het spel gespeeld hebben. Hebben ze elk hoekje onderzocht, of was het eerder een rush om zoveel mogelijk in één keer te zien? De ontwikkelaar zelf zegt alvast dat je ongeveer 120 uur in totaal aan het spel zult moeten besteden om de level capaciteit te bereiken, wat gelijk staat aan 50 levels spelplezier. Dat zijn nogal wat uren, als je het mij vraagt. Is World of Warcraft ook zo groot?

Tenzij je echt alles gezien wilt hebben, dan zul je dus nóg langer vastgekluisterd aan de beeldbuis zitten. Je doet er trouwens goed aan om vanaf de eerste keer een volledig gebied uit te kammen. Het spel gebruikt namelijk geen level scaling en dus zul je, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Guild Wars 2, geen uitdaging meer vinden als je naar een gebied reist dat oorspronkelijk voor lagere levels bedoeld is.

1363704503

Maar pas vanaf je het hoogste level hebt bereikt, zoals de ontwikkelaar beweert, begint het echte spel; dan ben je dus lang bezig. Zoals je misschien al weet wordt er gestreden tussen drie facties die door de spelers aangevuld worden. Eerder zei ZOS dat je, moest je alle gebieden willen ontdekken, maar een nieuw character aan moest maken en je dan aansluiten bij de factie die over deze gebieden heerst. Nu zijn ze hier echter op terug gekomen, want eenmaal je de level cap bereikt hebt kun je vrij naar deze andere gebieden reizen. Dan wordt het interessant, want je zult elke quest kunnen doen die ook beschikbaar is voor iemand die wél bij die factie toebehoort. Een simpele, maar geweldige nuance. Het grote verschil is dat deze quests nu aangepast zijn aan jouw level. Bovendien zul je enkel en alleen de andere personages zien die ook in jouw factie zitten. Een zeer interessant idee en naar mijn mening best handig voor iemand zoals ik, die er eerder van houdt om maar één personage te hebben waar hij dan ongelofelijk veel avonturen mee beleeft.

De Elder Scrolls-serie staat in mijn boek erom bekend om de geweldige immersie die de delen in de serie telkens weer teweeg brengen. En de lore, die rijkelijk gevulde lore die de franchise kent. Het lijkt me enorm moeilijk om al dit moois over te brengen naar een MMO, maar ZOS zet zo te zien toch zijn beste beentje voor en probeert de sfeer zo goed mogelijk te repliceren, door iedere zin van iedere Non-Playable Character (!) volledig ingesproken te laten zijn. Wat anders dus een oer- en oersaaie quest-dialoog zou zijn, wordt nu een leuke conversatie die eindelijk toch een beetje meer betekenis heeft dan ‘Ik heb zoveel huiden nodig, kun jij ze halen voor me?‘. Ook het welbekende begin zit er weer in.Ik hoor het je al denken. Maar inderdaad: alweer ben je een gevangene die op één of andere manier wil ontsnappen. Meer zeg ik niet want ik wil het verhaal niet voor je verpesten, maar oefen die ninja-kunsten alvast zodat je er volledig klaar voor bent.

1363704502

Bovendien kun je weer (morele) keuzes maken. Het is jouw taak om te zoeken naar een mevrouw die heel wat op haar kerfstok heeft staan. Als je haar na een hoop bloedbaden met vijanden en dodelijke vallen dan vindt, merk je dat ze vergiftigd is. Jammer. Het is aan jou de keuze of je haar redt door wat kruiden met elkaar te mixen of haar een handje helpen bij haar reis naar het oneindige. Afhankelijk daarvan lok je een reactie uit van de bevolking van een stad. Maar soms heeft het niets met moraliteit te maken, maar eerder met moeilijkheid. Je krijgt bijvoorbeeld drie namen van individuen die ieder hun eigen talenten hebben. Om hun help in te roepen moet je wel een kleine opdracht voltooien, maar zo wordt de volgende missie weer gemakkelijker. Je kunt dus kiezen of je geen, één of meerdere van deze dappere (of zelfs idiote) individuen meeneemt op jouw avontuur en regelt mooi gezegd zelf de moeilijkheid en jouw onafhankelijkheid.

En laat ik keuzes kunnen maken in een MMO nou een heel sterk aandachtspunt vinden. Je kunnen onderscheiden als stip in een immense wereld, tussen miljoenen andere spelers. Dát is nou bijzonder.

Hoe zit het eigenlijk met het vechtsysteem in The Elder Scrolls Online? Nou, nu komt er wat technische tekst. Voor ervaren spelers die al enkele games uit de serie gespeeld hebben zal het systeem ongelofelijk vertrouwd aanvoelen. Met je linkermuisknop kun je een lichte aanval uitvoeren. Wil je er wat meer kracht achter zetten, dan houd je je de knop ingedrukt, maar dit verbruikt natuurlijk weer wat meer van je stamina bar. Voor wat hoort wat. Als je jezelf moet verdedigen tegen een inkomende klap, vuurpijl of bliksemschicht, houd je de rechtermuisknop ingedrukt. Voor de gamers onder ons die immersie als nummer één hebben staan, heb ik goed nieuws. Eerst werd er gezegd dat het zicht uit eerste persoon niet volledig ondersteund zou worden. Zo zou je geen animaties zien. Na lang gezaag van de community heeft de ontwikkelaar echter toch toegegeven en zul je zowel in derde persoon als eerste persoon optimaal kunnen genieten van het spel. Zoals altijd kun je, wanneer je maar wilt, van wapen veranderen. Al zal het natuurlijk afhangen van jouw investering in de skill tree hoe goed je met een wapen overweg kunt.

1363704500

Inderdaad, ook de skill-tree is weer van de partij. En deze keer is hij meer uitgebreid dan ooit. Naast de gewone vaardigheden die je kunt verbeteren om je personage in het algemeen te ontwikkelen, kun je ook specifiek in een bepaalde vertakking investeren. Zo is er een aparte sectie die zich ‘World’ noemt. Eigenlijk weten we hier nog niet zo veel over, buiten dat deze nog een vertakking bevat die onder de naam ‘Vampire’ gaat. Inderdaad, het is weer mogelijk om als vampier door het leven te gaan. Het zou namelijk geen Elder Scrolls game zijn als je die optie niet binnen handbereik zou hebben. Aangezien de vampier feature een extra ‘afdeling’ in de skill tree krijgt, denk ik dat we ook weerwolven mogen verwachten op het feestje. Het zal mij benieuwen hoe die eruit gaat zien. Dan heb je ook nog de ‘Guild Skill Tree’. Nee, dit betekent niet dat jouw guild je bepaalde extra’s kan geven (tenminste, tot nu toe is dat niet bekend) maar we hebben het hier dan ook over een andere soort guild, namelijk de Fighters– en Mages guild. Voor de subtielere avonturiers onder ons: de Dark Brotherhood en Thieves Guild zullen niet in het spel zitten wanneer het deze wordt gelanceerd, maar zullen waarschijnlijk later wel toegevoegd worden.

Ook zul je van bepaalde vernuftige voordelen kunnen genieten die bepaald worden door je ras. Het lijkt er op dat jouw ras wel degelijk een merkbare invloed zal hebben op jouw speelstijl, want ook hieraan wordt een aparte vertakking toegewijd. Wat deze precies betekent is nog niet bekend, net zoals de ‘Alliance versus Alliance‘ vertakking, die je wat extra noemenswaardigheden moet geven als je bezig bent met het veroveren van allerlei forten. Tof. Meer dan genoeg keuze dus om je in te verdiepen en dit zal ongetwijfeld leiden tot ongelofelijk interessante builds en theorycrafting.

Dit was deel een van de informatie die Zenimax ons heeft gegeven. In de komende dagen zul je deel twee van deze open kaart op de blog kunnen lezen, die de uitgever met ons wilde delen. Houd Gamegasm dus sterk in de gaten!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s