De Echoput #3: Reboots en remakes

Geplaatst op: 8 maart 2013 door Redactie in Verhalen
Tags:, , , , , , , , , ,

Reboots en remakes

Reboots en remakes zijn hot. Anno 2013 lijkt het een trend te worden om franchises, die geliefd zijn onder menig gamer, een behandeling van reboots en remakes moeten ondergaan. Titels die we al eerder hebben gespeeld, maar dan in een nieuw jasje. Of zelfs een compleet nieuwe weg inslaan. Risico is dat het karakter van de franchise zo wat sneller achter zich wordt gelaten. Zijn dit wel goede ontwikkelingen? Erik en Arkadi luchten hun hart. Alleen maar eerlijke taal, geen propagerende poespas. Eerlijk waar.

Erik: Het lijkt tegenwoordig wel een trend te worden om bekende series te onderwerpen aan remakes of zelfs een complete reboot. Arkadi, zitten we hier wel op te wachten? Is een 180 graden draai van de realiteit wel een slimme stap?

Arkadi: Volgens mij is een gezonde portie bekende games zeker welkom, zolang dat ze niet beginnen met uitmelken. Bovendien denk ik ook wel dat soms een reboot nodig is om een serie levende te houden.

Erik: Zelfs als er al vele jaren geen game meer van is verschenen? Te denken valt aan de Devil May Cry franchise, evenals Thief die deze week weer in het nieuws kwam vanwege ene aangekondigde reboot. Maar ik wil het hier hebben over de Tomb Raider franchise, waarvan de nieuwste game toch wel een drastische draai van het oude concept heeft gemaakt. Een jonge, zeer kwetsbare Lara die constant op het randje van de dood balanceert. Niet echt iets wat we gewend zijn van de rondborstige stoeipoes. Het is al sinds 2008 dat we geen nieuw avontuur met Lara hebben gekregen, laat staan met de stoere variant van haar.

Arkadi: Al moet ik eerlijk bekennen dat ik haar rondborstigheid inderdaad wat mis, lijkt het me best logisch dat ze het verleden van Lara willen bespreken. Bovendien was dit vroeger niet mogelijk door de beperkte technologie. Denk maar aan gezichtsuitdrukkingen, gevoelens, het realistisch weergeven van een situatie… Ik ben iemand die erg houdt van verandering en ben hier dus zeker niet op tegen.

Al vraag ik me wel af hoe Lara’s boezem in het begin van haar leven een eerder normale grootte had, maar die dan na enkele jaren toch nog groter is geworden.

Erik: Waarschijnlijk toch een borstvergroting.  En niet zo’n kleine ook. Nu moeten we die ‘feature’ maar even opofferen voor betere graphics. Het oog wil immers ook wat. Al gold dat voor de Tomb Raider franchise altijd al.

Arkadi: Maar beeld je zo’n boezem eens in met de huidige graphics. Maar goed, mijn hormonen springen weer op hol. Laten we terug naar de reboots gaan.

Erik: Haha I know what you mean.

Maar toch vind ik het riskant als ontwikkelaars steeds makkelijker het besluit nemen een ander pad in te slaan. Enerzijds zul je er fans blij mee maken, maar de echte liefhebber, de verstokte fan van jouw reeks, zal hier nagenoeg de pest in hebben. Ook ik denk dat je soms voort moet bouwen op het concept dat jouw franchise zo groot heeft gemaakt en dit steeds maar blijven verfijnen.

Pas als fans echt in groten getale gaan klagen, dat het merkbaar is dat het gezicht van jouw troetelkind een complete make-over nodig heeft, dan moet je in gaan grijpen. Waarom zou je te pas en te onpas gaan klooien met het idee waar je jouw project op hebt gebouwd?

Lara Croft, in de meest kwetsbare rol die we tot nu toe hebben gezien.

Lara Croft, in de meest kwetsbare rol die we tot nu toe hebben gezien.

Arkadi: Daar heb je wel gelijk in. Kijk maar naar Dead Space 3. Daar sloeg ontwikkelaar Visceral toch een ander pad in en dat is bij veel fans in het verkeerde keelgat geschoten. De verkoop was naar verluidt zo slecht dat er naar het schijnt geen vervolg meer zal komen.

Volgens mij kan je pas echt met de kern van je game spelen als je een hoofdstuk hebt afgesloten. Wanneer je echt het gevoel hebt dat je alles verteld hebt wat je kan vertellen en het tijd is om een nieuwe weg in te slaan.

Erik: Dead Space kent nu simpelweg teveel actie. Het horrorgehalte is daardoor drastisch verlaagd. De coöperatieve toevoeging maakt de sfeer ook niet bepaald enger. Toch heb ik via Twitter een paar dagen geleden alweer officieel te horen gekregen dat Dead Space 4 niet is gecanceld, dus maak je geen zorgen.

Maar dat de fan heeft gesproken middels tegenvallende verkopen van deel 3, moge duidelijk zijn dat er toch veranderingen doorgevoerd moeten worden. Veranderingen die de reeks weer terug naar de roots brengen.

Arkadi: Maar gaan ze dat wel doen eens ze veranderd zijn? Zo kon je niet zo lang geleden op de blog lezen dat EA nu microtransacties in al zijn games wil brengen. Tja, wordt zo de kern van elke serie dan niet veranderd?

Je moet trouwens ook goed opletten dat de ‘roots’ van jouw game niet veroudert zal aanvoelen en dus ook tegenvallen.  Het is een beetje een strijd tussen het goede oude bewaren en het vernieuwende erin te brengen.

Erik: Het is nooit te laat voor een drastische turn of events. Eentje die wél ten goede komt aan een gamereeks die al te ver van het pad is afgedwaald. Nu zeg ik niet dat vervolgen exacte kopieën moeten worden van het origineel, maar het is zo zonde als het karakter van de game wegvalt door al die doorvoeringen die de fan zogenaamd moeten pleasen.

Arkadi: Essentieel? Ik denk van niet. Welkom? Zeker weten! Volgens mij zijn beide games een volledig andere richting inslaan: de ene op vlak van personage en weergave van de situatie en de andere van gameplay, maar ik denk dat dit beide series ten goede is gekomen.

Bovendien zijn ze zo wel uniek, want ik ken weinige andere games die je zo’n ervaring geven of zelfs maar in de buurt komen.
En het is best wel interessant om bijvoorbeeld dat kwetsbare kantje van Lara te zien.

Erik: Absoluut. Maar het is nu wel moeilijker om weer terug te keren naar het oude concept. Which means more Lara. More emotions. Less boobs.

Devil May Cry. Zelfde stijl, nieuwe Dante. Creëerde ontzettend veel ophef na de aankondiging. Werd na release de lucht in geprezen. Ja, Ninja Theory durfde een ander pad te bewandelen.

Devil May Cry. Zelfde stijl, nieuwe Dante. Creëerde ontzettend veel ophef na de aankondiging. Werd na release echter gigantisch de lucht in geprezen.

Arkadi: Zeker, ik ben dan ook benieuwd of en op welke manier ze de serie nu gaan verderzetten. Als ze dit tenminste van plan zijn.

Erik: Een goede game verkoopt zichzelf wel en vergroot de kans op meer daarvan. Ik denk dat het op dat gebied wel snor moet zitten, als je ziet hoe goed de nieuwe Lara wordt ontvangen bij de pers en zelfs het publiek.

Dus in dat geval moet ik de kwestie ‘reboot’ het voordeel van de twijfel geven. Als het maar tactisch wordt aangepakt qua content en tijdsperiode.

Arkadi: Wou ik net ook zeggen, ik geef je hierin volledig gelijk.

Erik: Maar hoe zit het met remakes? Van die nagenoeg letterlijk overgenomen games uit die ‘goeie ouwe tijd’? Ik kan me heel goed voorstellen dat de ontwikkelaar de nieuwe generatie graag ook wil laten kennismaken met het oude oeuvre. Maar als je oppervlakkig gaat kijken is het een makkelijke cash grab.

Op een nieuw grafisch jasje na (dat vaak ook nog teleurstelt), heeft de échte fan maar weinig toegevoegde waarde te vinden in dit soort games.

Arkadi: Inderdaad. In eerste instantie was ik een voorstander van remakes. Door mijn leeftijd heb ik heel wat klassiekers gemist en kon ik ze toch nog eens ervaren. Maar wanneer ik begon te spelen, viel het toch wat tegen. Grafisch was het inderdaad niet zo goed als het zou moeten zijn en de gameplay voelt vaak ook veroudert aan. En nu, met zoals motion capture, voelt het verhaal en acteren in zulke games heel goedkoop aan.

Bovendien kregen we iets te veel remakes en te weinig nieuwe games naar mijn zin, terwijl zo’n nieuwe game in de serie vaak beter zou geweest zijn dan een remake.

Erik: Precies. En toch vind ik het niet eens zo heel erg. Alsof ik er heel subtiel door de ontwikkelaar aan herinnerd word dat er nog steeds liefde is bij het bedrijf voor de serie. Alsof we in de toekomst alsnog wél een nieuwe game mogen verwachten. Noem me maar naïef. Ik noem het hoopvol.

Arkadi: Hoopvol, dat zorgt er wel veelal voor dat de verwachtingen te hoog liggen omdat het vorige deel ‘zo’ goed was. Niet noodzakelijk een goed ding voor de developer.

Noem me gerust pessimistisch, veel series zijn zo al verneukt geweest doordat de verwachtingen te hoog lagen en de serie al te oud is. Remakes, ze zijn goed zolang ze een extraatje zijn.

Erik: Amen to that. En ik hoop met smart dat de ontwikkelaars dat ook onthouden. Een zoethoudertje voor de nieuwkomer om de fanbase groter te maken voor het echte werk.

Moet ik helaas bekennen dat ik me wel schuldig ga maken door de Kingdom Hearts remake in oktober te halen. Oude tijden herbeleven en iedere dag een nostalgische traan laten totdat deel 3 uitkomt. Noem het maar een guilty pleasure van me.

Kingdom Hearts. Een remake waar wij stiekem toch erg naar uitkijken. Zitten er nog extra's in, eigenlijk?

Kingdom Hearts. Een remake waar wij stiekem toch erg naar uitkijken. Zitten er nog extra’s in, eigenlijk?

Geef een reactie

