Microtransacties: de toekomst?

Geplaatst op: 2 maart 2013 door Arkadi De Proft in Verhalen
Tags:, , , , , , ,

WatchYourBack

Het fenomeen ontstond toen de Facebook-applicaties en de mobile games opdoken. Voor een klein bedrag kon je in-game extra spullen kopen die je soms (een flinke) voorsprong gaven op de rest die niets betaalde. En dat was allemaal goed! De markt was niet echt competitief ingesteld en deze betalingen dienden vooral om jou een voordeel te geven omdat je alles wat sneller wou laten verlopen, niet omdat je beter wou zijn dan de rest. Dan kregen we ook kleinere DLC-pakketten te zien voor onze triple A-games, die een stevig prijskaartje hebben voor wat ze bevatten. En het lijkt erop dat we nu tot de volgende stap komen. EA heeft namelijk op een beurs vol economen laten weten dat ze voor al hun games microtransacties willen gebruiken. Microtransacties…Is dat nou de toekomst van gaming?

Laten we even kijken naar een game die nog maar recent uitgegeven is. Dead Space 3, de horror-game die je in de schoenen plaatst van Isaac Clarke om zo het alien-gespuis te vernietigen. In het spel kon je voor enkele euro’s extra ammunitie of zelfs grondstoffen die het mogelijk maken je wapen te verbeteren. Dat is nog maar het begin van deze evolutie in DLC. EA wil dit namelijk implementeren in al hun franchisen. Op zich lijkt dit niet zo’n groot probleem, want Dead Space 3 valt heus wel te spelen zonder dat je nog extra moet betalen. Maar naarmate dit systeem ingeburgerd geraakt, zullen de games ook aangepast worden aan dit systeem en kan het best zijn dat een bepaald deel uit het spel extra moeilijk wordt gemaakt om ons gamers aan te zetten tot het betalen van zo’n bedrag.

Ik zou hier wel begrip voor hebben moesten de games gratis te spelen zijn. Je moet je inkomsten natuurlijk ergens van halen, want zonder kan je game ook niet verder bestaan. Maar de prijs van de games blijft gewoon hetzelfde en dus is dit nog eens een extra kost die erbij komt. Games zijn al niet de meest goedkope vorm van entertainment en ik ben geen voorstander van een nog hogere prijs. Bovendien gaat het hier niet over cosmetische items. De Blake Jorgensen, de CFO van EA, heeft het namelijk over microtransacties die je toelaten een extra rang, wapen of truck aan te schaffen in hun verscheidene games. Het gaat hier dus wel om pay-to-win, zeker als deze een grote invloed hebben op het spelverloop.

En dan hebben we nog het competitieve circuit… Dat wordt natuurlijk volledige verwoest door zulke praktijken, omdat de games eerder afgaan op beschikbaarheid van in-game zaken dan op de echte vaardigheid van de gamer. En dan zeker in franchisen zoals Battlefield, Need for Speed, Crysis… Heel de lobby hangt zo af van hoeveel iemand besteedt aan in-game items, een richting die volgens mij helemaal fout is. Misschien weten jullie al dat ik een fel voorstander heb van indie developers en ik kan alleen maar zeggen dat zulke praktijken me nog meer gaan afwenden van de grote ontwikkelaars en eerder de kleinere pareltjes zal omarmen. En jij? Wat vind jij van EA’s nieuwe beleid?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s