Special Forces: Team X

Geplaatst op: 26 februari 2013 door Arkadi De Proft in Reviews
Tags:, ,

Opeens hoor je het geronk van een kettingzaag achter je. Zo snel als je kunt probeer je een blik te werpen op de persoon die dit moordwapen zou kunnen bedienen, maar nog voor je je omgedraaid hebt lig je al in stukjes op de grond. Geen paniek! Gelukkig kun je binnen tien seconden weer meedoen aan het spel en deze onbeleefde vijand een dodelijk lesje leren. De kogels blijven je echter maar rond de oren vliegen en de situatie lijkt niet snel te veranderen. Tot die ene dappere groepsgenoot een achterweg vindt, een op het eerste oog veilig uitziende plek waar de vijand weinig aandacht aan besteedt en zo de vijandelijke linie kan doorbreken. Dit zijn zaken die in Special Forces: Team X prominent op de voorgrond staan. Euforisch!

Special Forces: Team X is een game als een ander. Je neemt de rol op van een soldaat, wiens uiterlijk je op een leuke manier kunt aanpassen om daarna zoveel mogelijk vijanden af te slachten als maar mogelijk is. Het volledige spel wordt gespeeld in een 3rd-person standpunt en als ik de vergelijking durf maken zou ik zeggen dat het een mix is tussen de gameplay van Gears of War en de art-stijl van Borderlands. En dat kan goed werken, moest het spel goed uitpakken. En er is in mijn ogen weinig op te merken aan het spel, buiten dan één belangrijk punt waar veel ontwikkelaars vaak te weinig aan denken: originaliteit.

Waarom wel?

Shoot-em-up: Special Forces: Team X belooft niets wat het niet kan verwezenlijken. Je krijgt een krachtige shooter voorgeschoteld die je heel wat spelplezier kan bezorgen. Alle elementen zijn goed uitgewerkt, zeker als je het Gears of War-systeem gewoon bent. Sprinten, over hekjes springen of van gebouwen stormen: het verloopt allemaal zeer vloeiend en er zit dan ook heel wat pit en snelheid in de gameplay. Er zijn weinige momenten waarop je je hoeft te vervelen, mede omdat de maps zó klein zijn en de vijand van overal kan komen. Bovendien vliegen er geregeld wat explosieven in de lucht die flink wat schade toebrengen. Het spel doet dus wat er verwacht wordt van een degelijk schietspel.

Ook teamplay wordt hier flink gestimuleerd. Zo ben je niet afhankelijk van enkele personen uit je squad, maar kan je op alle team-leden spawnen, ook als ze in het midden van een gevecht verzeild zijn. Je wordt wel elke keer een willekeurig teamlid aangewezen en zal dus zelf niet kunnen kiezen waar je spawnt. Jouw teamleden kunnen trouwens van groot belang zijn. Hoe langer je in de buurt van een compagnon blijft, hoe meer je score wordt vermenigvuldigd elke keer je een doelstelling behaalt of een vijand vermoordt.

Interactief map-design: Word jij het soms ook niet beu, heel de tijd op dezelfde map rond lopen en nooit meer een nieuw pad ontdekken? Ook ontwikkelaar Zombie Studios zat wat verveeld met dit idee. De oplossing van dit bedrijf is simpel, maar doeltreffend. In Special Forces: Team X kun je vanaf nu zelf bepalen hoe de map eruit zal zien. Je hebt de keuze om drie ‘blokken’ aan elkaar te plakken. Deze ‘blokken’ zijn eigenlijk mini-maps die, eenmaal samengevoegd, de volledige map voorstellen. Dit is een zeer interessant concept, al had ik graag nog meer variatie gezien. Oké, je kunt wel telkens de volgorde veranderen en verschillende blokken kiezen, maar uiteindelijk speel je heel de tijd op dezelfde stukken grond die van plaats verwisselen. Het is een fantastisch idee dat echter nog wat meer uitwerking nodig heeft.

Grafisch in orde:  Grafisch ziet het spel er heel leuk uit, mede door de cell-shaded technologie die ze gebruiken. Dat zorgt ervoor dat ook studio’s die niet zo’n groot budget hebben toch nog mooie beelden kunnen toveren, maar meer dan dat wordt het hier niet. Alles ziet er goed uit en de hoeveelheid gore die ze gebruiken valt ook best te smaken, maar ik was zeker niet verrast door wat ik te zien kreeg. Wat ik wel leuk vind zijn de verschillende pop-ups die regelmatig op het scherm komen en dan vaak wanneer je een vijand neerknalt. Het voelt gewoon erg goed om door je eigen spel gecomplimenteerd te worden.

Waarom niet?

Allemaal BB-guns: In de meeste huidige games is het doodnormaal om nieuwe wapens vrij te spelen. Ook hier is het mogelijk om met je zuurverdiende ervaringspunten dat ene nieuwe gereedschapsmiddel van totale vernietiging aan te schaffen. Maar er is iets anders. Of je nu met het beginnersgeweer of toch al je XP in andere wapens pompt, het maakt geen verschil voor je gameplay. Natuurlijk moeten de eind-wapens niet overpowered zijn tegenover de andere, maar als ik een ander wapen selecteer dan wil ik ook het gevoel hebben dat ik als speler veranderd ben. Sterker ben geworden. Meer kans maak tegenover mijn opponent. En dat is in deze game helaas niet het geval. Er is dus geen meerwaarde om met je teamplay extra ervaringspunten te verdienen, want het dient tot niets buiten een leukere skin.

Niet origineel: Zoals ik al zei voldoet Special Forces: Team X aan de verwachtingen, maar dat is het ook. Elke keer je in de game een nieuw tof element vindt, krijg je wel een goed gevoel, maar tegelijk zegt iets in je achterhoofd dat je dit al gezien hebt. Het is moeilijk om tegenwoordig nog heel origineel te zijn, maar alle features in Zombie Studio’s nieuwste shooter kun je al tegenkomen andere games die het soms zelfs beter uitwerkten. Er is simpelweg geen echte reden waarom je voor deze game zou moeten kiezen en niet die andere, zoveelste shooter. Tenzij Zombie Studios nog iets kan presenteren dat nog nooit (of te weinig) eerder is gezien, blijft dit min of meer een generieke third-person shooter die je al zult kennen voordat je de game überhaupt hebt aangeraakt.

Conclusie

Special Forces: Team X is een shooter die aan al jouw verwachtingen zal inlossen als je een vermakelijke shooter zoekt. Het spel loopt soepel, jouw teamleden zijn van groot belang en mede door het map-design zul je het spel niet snel beu kunnen worden. Of het moet natuurlijk al zo zijn dat je tal van andere games geprobeerd hebt die in hetzelfde genre behoren. Dan zul je merken dat Special Forces: Team X geen echte meerwaarde biedt en er geen reden is om over te schakelen. Tenzij je een (goedkope) game zoekt om met je vrienden te spelen, kan je beter uitkijken naar alternatieven, die alles wat origineler aanpakken. Een beetje originaliteit in jouw shooter is geen overbodige luxe in een tijdperk waarin dit genre de game-industrie nagenoeg domineert.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s