In bed met The Elder Scrolls Online – Het verhaal

Geplaatst op: 26 februari 2013 door Arkadi De Proft in Verhalen

The Elder Scrolls Online

2E 587 – Een gigantische explosie van magische energie schroeit mijn wenkbrauwen tot een bedroevend minimum. Weg is mijn zwoele blik en tot mijn spijt kan ik mijn beste verleidingstrucs ook niet meer gebruiken. Bovendien duurt het jaren eer mijn trots weer volgroeid is. Dat is best wel irritant als je het mij vraagt, zeker nu ik eindelijk wat succes ken bij de dames. Volgens mij heb ik ook een kleine wonde naast mijn lip, maar eigenlijk staat dat wel stoer en ik kan er natuurlijk altijd een heldhaftig verhaal bij verzinnen! Oh, ik zou bijna de kleinere probleempjes vergeten! Zo is de wereld overrompeld door Daedra-gedrochten en stierven heel wat mensen aan deze ontploffing. Of ze werden gek, wat niet zo’n heel leuke situatie is om je in te bevinden. En dat allemaal omdat ene ‘prins’ Molag Bal, die heer en meester is van dominantie en slavernij (het begint hier wat op jouw plaatselijke SM-tent te lijken), besloot dat hij onze wereld en de zijne wilt vermengen tot één grote hel.

Ik heb het hier natuurlijk over de opkomende MMO The Elder Scrolls Online. Ik ben zelf een ongelofelijk grote fan van de TES-serie en kan dan ook niet wachten om dit rijk universum in een MMO-jasje te zien. Aan content hebben ze alvast geen gebrek, want  ieder die een beetje af weet van The Elder Scrolls, weet ook dat er achter deze serie een enorm groot universum schuilt met een shitload aan lore. Natuurlijk moet Zenimax er wel in slagen om deze flinke brok op een geslaagde manier om te vormen naar een MMO-vorm en ik ben dan ook benieuwd  of ze zowel de lore-veteranen als niet-geïnteresseerden kunnen bekoren. Er is simpelweg geen reden om niet even stil te staan bij dit nieuwe ingenieuze project van de knappe koppen bij Bethesda. Wat heeft The Elder Scrolls allemaal te bieden, naast een nostalgische trip voor de doorgewinterde Elder Scrollser? In deze rubriek ga ik het verhaal verder uitdiepen, voor jouw leesplezier.

The Elder Scrolls Online

Het spel speelt zich vier jaar na de explosie af. De rust is een beetje wedergekeerd, al heerst er nog altijd chaos en dan vooral rond de Imperial City (de hoofdstad uit TES IV: Oblivion). Om dit probleem aan te pakken zijn er drie facties gesticht. En dit is eerder merkwaardig, want vaak kunnen de verschillende rassen het helemaal niet met elkaar vinden. De situatie moet dus wel erg uit de hand gelopen zijn als ze even hun onderlinge ruzies vergeten om een groter probleem aan te pakken. Natuurlijk zullen er wel wat interne stribbelingen de kop op steken maar dat kan voor ons als speler alleen maar interessant zijn, toch? Natuurlijk is dat zo!

9eba35b2ec3b72f365

Als eerste factie hebben we de Daggerfall Covenant. Deze wordt geleid door High King Emeric. Oorspronkelijk was hij een stinkend rijke verkoper, maar door handig gebruik te maken van de situatie en zijn gladde tong kon hij goede contacten leggen die hem zeker vooruit wisten te helpen. Hij staat dus aan de leiding van deze factie, die door drie rassen vertegenwoordigd wordt. Natuurlijk hebben we de Breton, die eigenlijk een mix zijn van Elfen en mensen. Doordat er nog een beetje elfenbloed door hun aderen stroomt zijn ze zeer bedreven in magie en kunnen ze goed over weg met het produceren en verhandelen van goederen. Dat verklaart wel waarom King Emeric, ook een Breton, het zo ver heeft kunnen schoppen.

Deze Emeric dacht van zijn leven te genieten en te trouwen met een schone deerne, dat ons meteen bij het volgende ras brengt, de Redguards. Dit volk dat enkel geboren atleten voortbrengt, is zeer welkom om mee te helpen in de oorlog. Hun roots gaat ver terug tot in de Alik’r Desert, een eindeloze woestijn waarin jongeren gedropt worden om hun uithoudingsvermogen en discipline op de proef te stellen. Enkel de sterksten overleven in deze ongenadige woestenij, wat meteen ook de kracht van dit volk verklaart. Op hun waarden-hiërarchie staan eer en waardigheid bovenaan. Maar soms heb je eens een brute kracht nodig die niet nadenkt en er gewoon op los klopt. Daarom werden ook de Orcs deel van deze factie. Vaak worden deze groentjes als barbaars en wild gezien, maar dat wil zeker niet zeggen dat ze niets in hun mars hebben. Het zijn de beste smeden die je je maar kunt voorstellen en het leiderschap wordt sterk bepaald door wie er de sterkste is. Deze drie krachten gebundeld maakt dat er zeker rekening moet worden gehouden met deze factie, want ze zullen alles inzetten om de troon terug te krijgen.

221cd121b9f70f9a59

Maar soms krijg je ook een groepsgevoel doordat je samen een pijnlijk situatie moest doorstaan die je nooit zal vergeten en zelfs aan je kinderen doorverteld. Dan krijg je een onbreekbare band die niet meer stuk gaat. Een pact, als het ware. The Ebonheart Pact. Deze wordt geleid door Jorunn, The Skald-King. Echter is hij geen absolute leider. Beslissingen moeten namelijk eerst goedgekeurd worden door alle drie de rassen, die samen The Great Moot vormen. Samen staan ze sterk en zweren eeuwige loyaliteit. Eén van de rassen die onder de Akaviri slavernij moest ondergaan zijn de Nords.  Dit trots ras had bijna heel Tamriel verovert en blinken dan ook uit in gevechten. Ze schrikken elke vijand af en maken een sterke indruk op iedereen die hun pad kruist. Zo hebben ze meerdere malen de mystieke Dark Elf-gebieden binnengevallen en dat in combinatie met de Akaviri zorgde ervoor dat de Dark Elves geleerd hebben om flink hun mannetje te staan. Ze zijn van nature intelligent en bedreven in magie, wat ze voortreffelijke magiërs maakt.

En dan heb je je vrienden die je weinig te zien krijgt, maar er altijd zijn wanneer de nood het hoogste is. De Argonians. Ook zij zijn niet onbekend met invasies, maar kozen een heel andere aanpak. Ze gingen zich verschuilen en pas aanvallen wanneer de vijand zo’n aanval het minst verwacht. Met dolken en magie zorgen ze ervoor dat ze weinig te zien zijn en de vijand geen idee heeft van wat hem overkomt. Een ietwat rare combinatie, aangezien ze allemaal een geschiedenis van conflicten met elkaar hebben. De recente gebeurtenissen zoals de Akaviri-slavernij en de Daedra-invasie hebben er echter voor gezorgd dat ze al hun onderlinge ruzies aan de kant schuiven en elkaar’s attributen gaan gebruiken om weer maar eens de vijand te overwinnen.

e60f26025967c8a21e

En dan is er de elite. De oudere rassen die al veel langer op Tamriel ronddwalen en heel wat wijzer zijn. Deze factie is naar eigen zeggen niet geïnteresseerd in het verkrijgen van macht of rijkdom. Ook bezit is niet hun doel, al trekken ze ten strijde tegen Molag Bal en zijn menselijke supporters om hun rechtmatige eigendom terug te winnen. De Ruby Throne. Aan de top van Aldmeri Dominion staat, en dat mag wel eens, deze keer een vrouw, namelijk Queen Ayrenn. Met een leeftijd van 28 jaar oud is ze de jongste leider en heeft ze een grote drang naar avontuur en kennis die je niet op de schoolbanken krijgt. En zo denken heel wat individuen, zoals het ras dat als eerste op Tamriel resideerde. De High Elves zien zichzelf als het regerende ras. Met hun nodige kennis staan ze bekend om hun fantastische architectuur een rijke bibliotheken vol kennis. Het liefst leven ze in isolement en enkel uit noodzaak verlaten ze hun eiland. Ze zijn zowel bedreven in de vechtkunst als magie.

Dan heb je ook de Wood Elves, die alles vanuit een meer defensief standpunt bekijken. Wederom omdat ze een geschiedenis kennen die bestaat uit heel wat invasies van jaloerse veroveraars. Robin Hood is niks vergeleken met deze boogschutters en je zult dan ook geen betere jagers vinden in heel Tamriel. Hun hoofdstad, Elden Root is de thuishaven geworden van heel wat politieke en culturele activiteit en kan wel eens de beslissende factor spelen. Tenminste, moest de Khajit geen invloed hebben. Deze katten kenden een ellendige periode van de pest en staan in het krijt bij de High Elvesdie hen geholpen hebben om de chaos die er heerste tijdens en na de uitbraak van de pest te controleren en weer orde te brengen. Dit ras ziet er misschien wel lief en pluizig uit op het eerste gezicht, maar ze maken pijlsnelle en dodelijk gevaarlijke vechters op het slagveld. Zeker geen poesjes om zonder handen aan te pakken. of je moet van een paar flinke littekens in je gezicht houden.

The Elder Scrolls Online

En dat is zowat de achtergrond van The Elder Scrolls Online. Drie rassen vechten om de troon, die dan nog eens in het bezit is van een vierde macht: de Daedra. Dit leidt tot ongetwijfeld enorm interessante situaties. Zelf zal ik waarschijnlijk in het begin als de Aldermi Dominion spelen, als Wood Elf. Ik houd wel van het avontuurlijke jagers-leven, zeker als ik dan nog een krachtige boog tot beschikking heb. Natuurlijk zal ik later ook van de andere facties genieten, aangezien je enkel zo alle gebieden van deze gigantische wereld kan ontdekken. En jij? Welke factie zal jij kiezen waar je zij aan zij mee zult vechten tegen alle gevaren die op de lijdensweg van jouw digitale alter-ego komen? Als je wilt weten hoe belangrijk dit is, dan stel ik voor dat je nog even geduld hebt. Zeer binnenkort bespreek ik namelijk de facties en hoe deze de gameplay in jouw Elder Scrolls Online game zullen bepalen. Variatie van spijs doet eten, luidt immers het eeuwenoude gezegde. En zo is het maar net.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s