De Echoput #2: Sony’s grote verrassing

Geplaatst op: 20 februari 2013 door Redactie in Verhalen

Kaz Hirai PS3

De gamewereld zit rond middernacht aan het beeldscherm gekluisterd. Zenuwachtig. Vol spanning en emotie. Sony teaset ons namelijk al weken dat de volgende generatie PlayStation dan onthuld gaat worden. Maar bevestiging? Ho maar. Een plagerijtje op zijn tijd is natuurlijk leuk, maar het waren lange weken wachten. Weken vol speculatie. Weken waarin het Japanse bedrijf in de schijnwerpers heeft gestaan, zowel positief als minder positief. Maar dat de volgende generatie consoles eraan komen, dat moge duidelijk zijn. De tijd is er simpelweg rijp voor, dus waarom niet nu? Toch hebben we hier zes tot acht jaar op moeten wachten, dus het is goed te begrijpen dat menig gamer naar dit moment uitkijkt. Ook wij willen hier graag even bij stilstaan. Arkadi en Erik gaan diep in gesprek over Sony’s toekomstige plannen!

Erik: Dus, vanavond krijgen we hoogstwaarschijnlijk de aankondiging van de PlayStation 4. Het is nog niet zeker, maar eigenlijk wijzen alle pijlen ernaar dat Sony ons compleet weg gaat blazen met de eerste console van de nieuwe generatie. Spannende tijden, absoluut. Hoe kijk je hier tegenaan, Arkadi?

Arkadi: Eigenlijk ben ik best wel opgewonden, al heb ik een dubbel gevoel. Natuurlijk ben ik razend benieuwd naar wat de nieuwe console ons zal brengen en wat voor innovatie we kunnen verwachten. Toch weet ik het niet zo goed, want ik kan me weinig zaken voorstellen die de PS4 kan verbeteren. Natuurlijk zal de hardware verbeterd zijn, maar is dat genoeg om de consument over de streep te trekken? Op wat zal Sony focussen met deze nieuwe generatie?

Erik: Daar ben ik ook zeer benieuwd naar. Iedere generatie proberen consolegiganten weer te innoveren op nieuwe gebieden. Sommige features slagen ontzettend goed, maar anderen falen drastisch hard. Daardoor ben ik, hoewel ik erg enthousiast ben, toch een beetje bezorgd. Ken je de PlayStation Eye nog? Verschrikkelijk apparaat. Werkte in het PlayStation 2 tijdperk destijds erbarmelijk en Sony is er helaas te lang op doorgegaan. Geruchten gaan trouwens rond dat we weer zoiets kunnen verwachten.

Arkadi: Volgens mij kunnen die geruchten wel kloppen. Het is niet ondenkbaar dat Sony verder zal investeren in zijn PlayStation Move en volgens mij zal er een grote focus liggen op de games die het apparaat ondersteunen. Ik hoop toch dat we niet te veel gezwaai zullen zien met dit apparaat.

Erik: Alles om de gamer tevreden te houden, die onzeker is over zijn gewicht en finesse, moet Sony denken.
Tot op zekere mate is het ook wel tof. Ik bedoel, een nieuwe controller mogelijkheid geeft ook nieuwe wegen die ingeslagen kunnen worden tot unieke games.

Arkadi: Dat kan best zijn maar wij, met onze sixpacks, zijn daar natuurlijk weinig mee.

Erik: *lacht* Inderdaad, helemaal waar! Daarom maak je mij ook het meest gelukkig met een simpele controller, zonder al teveel poespas.

Arkadi: De technologie moet nog verder ontwikkeld worden om deze controller als meer dan een leuke gimmick te zien. Er kan al heel wat gedaan worden, maar zolang er een ongelijkheid heerst tussen de gewone controller en de recentere apparatuur, zal er geen doorbraak komen.

Erik: Denk je dat Sony hiermee door zal gaan? Het heeft al even door mijn hoofd gespookt. Overal waar ik op fora kom, heersen er negatieve gedachten van gamers dat ze gewoon de oude gameformule willen hanteren. Gewoon lekker op de bank kunnen gamen, zonder gezeur. Het lijkt me persoonlijk echt sterk dat Sony dergelijke praktijken zal willen ontnemen. Evenals Microsoft, die mogelijk verplicht Kinect aanbiedt voor de nieuwe Xbox.

Arkadi: Ik weet niet of Sony het nu al zal verplichten. Volgens mij weten ze ook wel dat dat hun dood wordt en dat niet alle consumenten er nu al op te zitten wachten. Wat de situatie misschien wel kan veranderen is moest Sony een andere troef bovenhalen die deze controller een meerwaarde geeft. 3D-TV’s en dan in het bijzondere Virtual Reality. Het lijkt me geweldig om met de PlayStation Move op het beeldscherm te richten terwijl het lijkt alsof je echt in het spel zit.

Erik: Klinkt goed! Iets als de Oculus Rift support?

Gaat de PlayStation 4 er zo uitzien?

Gaat de PlayStation 4 er zo uitzien?

Arkadi: Inderdaad, zoiets als de Oculus. Als ze die techniek toepassen kan het hele game-landschap wel eens veranderen. Alhoewel ik denk dat de consument zelf er nog niet klaar voor is.
En zelfs al zou dit toegepast worden, zie ik deze techniek niet direct werken in alle games. Enkel games waarin je vanuit de eerste persoon speelt zouden hier voordeel in treffen.

Erik: Dat zou best wel eens een selling point kunnen zijn. Mits andere consolegiganten hier niet in meegaan. Ben best benieuwd! Toch, als je eerlijk gaat kijken, dan is de komst van de PlayStation 4 noodzakelijk. We staan immers al acht jaar stil in de evolutie. Gaming op zich is hard toe aan een flinke stap voorwaarts. Wat jij?

Arkadi: Zes jaar, toch? Maar je hebt wel gelijk. Ik moet toegeven dat ik (na een lange tijd trots bezitter te zijn van een PS3) nu toch eerder een PC-gamer ben en ook wij voelen de gevolgen van deze ‘pauze’. Er zit zoveel potentieel in de huidige hardware die gewoon verloren gaat doordat we moeten wachten op de consoles.
Volgens mij zal deze evolutie een nieuwe waaier aan mogelijkheden openenen op alle vlakken.

Erik: Acht jaar, als we de cyclus van de Xbox 360 meerekenen. Maar ik snap je punt! Qua hardware limieten, daar doel ik dus op. Niet alleen de consoles zijn sinds hun release bevroren qua hardware, maar ook de PC games zijn best wel beperkt geworden door de multiplatform games. Kun je nagaan als de PS4 en de New Xbox uit zijn, de grens weer aanzienlijk zal worden uitgebreid? Dat zijn toch erg spannende tijden, voor ons gamers.

Arkadi: Nou, inderdaad! We kregen nu al pareltjes zoals Heavy Rain en L.A. Noire die een hele ongewone techniek gebruikten om ons meer te betrekken bij het verhaal, zoals motion capture. Nu zullen deze technieken nog effectiever toegepast kunnen worden en ik ben er zeker van dat onze monden nog zullen openvallen van verbazing.

Erik: Oh zeker weten. Nu kiezen ontwikkelaars er (gelukkig) voor om hun games cell-shaded te maken. Maar ik kan niet ontkennen dat dat ook om hardware limieten is. Want spelwerelden die compleet in een getekend jasje zijn gehuld, zijn minder gevoelig voor het alziende oog dat kartelrandjes en dode pixels herkent op rotsen. Sommige ontwikkelaars, that is.  Kijk maar naar Borderlands. Die game zou eerst een realistisch uiterlijk krijgen, maar is uiteindelijk (door hardware limieten) teruggebracht naar een cellshaded karakter. Gelukkig maar, overigens.

Arkadi: Ja, al zou ik het spijtig vinden moest iedereen die kant opgaan. Het geeft een eigen gevoel aan een spel en kan zeker in het voordeel werken, maar ik zie het niet passen in elke game.

Erik: Precies. Daarom is het juist een goede stap dat Sony de ballen heeft om als eerste naar voren te komen met zijn nieuwe console. Verrassend trouwens, aangezien Sony’s CEO Kaz Hirai altijd had gezegd dat het zou wachten totdat Microsoft met de New Xbox aan zou komen zetten!

Arkadi: Inderdaad, al denk ik dat Sony zelf inzag dat het er hierdoor nooit van zou komen en er ooit iemand moest uitkomen met de hardware. Ze lijken wel zeker van hun stuk en staan volledig achter hun console, een attitude die ik alleen maar kan toejuichen! Hopelijk zorgt de hype niet voor een teleurstelling.

Geruchten gaan dat dit het concept is voor de PlayStation 4 controller.

Geruchten gaan dat dit het concept is voor de PlayStation 4 controller.

Erik: Gezien de hardware nog niet bekendgemaakt is, denk ik dat iedereen vooralsnog in het duister tast. Misschien maar goed ook. Geruchten gaan dat de PS4 net zo sterk zal zijn als de hedendaagse PC’s. Zie je dit zitten?

Arkadi: Ik vraag me dan wel af wat ze bedoelen met hedendaagse PC’s. Er zijn zoveel verschillende aanpassingsmogelijkheden dat ik me er weinig bij kan voorstellen. En dan vooral, hoe beïnvloedt dit straks de prijs?

Erik: Een gemiddelde high-end kast, met bijvoorbeeld een ATI Radeon 7850 grafische kaart. Moet flink wat gaan kosten dan, inderdaad.  Maar als je je bedenkt dat consoles van zes tot acht jaar oud nog vrij overtuigende grafische pareltjes opleveren in het jaar 2013, dan moet ik bekennen dat ontwikkelaars toch wel magische vingers hebben soms.

Arkadi: Inderdaad. Ik kan bijna niet geloven wat ze weten hebben te persen uit de hardware die nu in de consoles zit. Beeld je eens in wat ze allemaal kunnen doen over 6 jaar met de nieuwe hardware!

Erik: Waarschijnlijk zijn de irritaties bij ‘die andere titels die nu uitkomen’ dan net zo hoog. Zo niet hoger, haha. Niettemin heeft de game-industrie dit nodig. Gewoon omdat de tijd rijp is. Al enkele jaren. Dus bravo Sony. Hopelijk wordt het een ijzersterke console die in jouw oeuvre past. Toch heb ik nog een paar andere zorgen, Arkadi. Wat te denken van die haat voor tweedehands games? Er wordt gespeculeerd over het mogelijke feit dat je een code moet invoeren bij iedere nieuwe game die je ervan weerhoudt de game uit te lenen aan derden.

Arkadi: Erik, als ik mij niet vergis bestaat er een wet die zegt dat dit niet mag. Dus tenzij ze via een achterpoortje toch zo’n systeem kunnen installeren, maak ik me weinig zorgen. Volgens mij zal er ook heel wat hevig protest uitbreken en zal dit zeer negatief zijn voor de verkoopcijfers. Zowel voor de console als voor de ontwikkelaars en ik hoop dat Sony slim genoeg is om te zien dat dit geen goed idee is.

Erik: Als jurist zijnde zou die wet in mijn achterhoofd moeten zitten. Ik ga er zeker even achteraan, want dit zou onvergeeflijk zijn. Gezien er in mijn vriendenkring een uitleencultuur heerst, zou dat anders niet meer kunnen. Doodzonde en een grote middelvinger naar de trouwe consument. Dat wil je als bedrijf niet hebben, in een tijd waar de klant meer macht over jou heeft dan andersom. Ironisch eigenlijk, want dat systeem zou er komen om meer geld te kunnen genereren door de boost van de verkoop van nieuwe games. Maar ik durf te zweren dat dit zich gaat tegenwerken.

Arkadi: Zeker nu de doorverkoop van games al tegengehouden wordt door die idiote online pasjes en DLC. Er heerst nu al een kleine haat tegen dit soort praktijken, zo’n activatie-systeem is volgens mij de laatste druppel. Al bestaat dit, als we even nadenken, wel al op de PC. Kijk maar naar het digitale platform Steam voor de PC. Die games kan je helemaal niet doorverkopen en toch kent het een groot succes. Wat je dan wel hebt bij Steam zijn de enorm lage prijzen. Ze moeten één kant kiezen, ofwel laten ze de prijzen zoals ze nu zijn maar kan je de games doorverkopen, ofwel moeten deze prijzen drastisch naar omlaag.

Erik: Klopt, Steam is daar ook al zo mee bezig. Maar het zet me te denken. Maakt het gamers simpelweg niets uit, of is dit een act van onderdrukking? In de trant van: “We slikken het maar, omdat we toch weinig andere keus hebben.” Want Steam groeit. Hard. Daar kunnen we niet omheen. Zou Sony hiervan hebben afgekeken, mochten de geruchten waar zijn?

Arkadi: Het is volgens mij één grote massa die elkaar als schapen volgt. Neem nu Call of Duty, een game die toch heel wat kost. Een vriend van jou, die weinig andere games speelt, koopt het spel omdat hij het leuk vind en het kan betalen. Dat zet jou ook direct aan om zelf ook een kopie aan te schaffen en misschien zelfs de DLC te kopen. Als je dit volgt krijg je natuurlijk een grote massa die maar blijft slikken wat de developers naar ons toegooien.

Erik: Ik blijf erbij dat een goede game zichzelf wel verkoopt. Het feit dat tweedehands gamen überhaupt groot is, zegt iets over de kwaliteit van de games zelf. Een ‘rental‘ is iets Amerikaans wat simpelweg inhoudt dat de game leuk is voor een korte playthrough. Niet goed genoeg om aan te schaffen. Het is juist goed dat de consument hier zich heel goed van bewust is. Wat bedrijven nu doen is het tegenhouden van deze beweging. En dat is erg jammer.

PlayStation

Arkadi: Het feit dat de meeste games zich maar weinig focussen op de singleplayer ervaring zorgt er ook voor dat deze tweedehands markt instort. Je kon een game kopen, van het verhaal genieten en that’s it, dan verkoop je het. Nu krijg je echter een heleboel codes die je moet invoeren en is de multiplayer vaak het belangrijkste aspect van het spel.

Erik: Klopt ja, deze shift is in mijn ogen nogal verontrustend. Hoe opgelucht dat ik ook ben dat er nog games zijn als Final Fantasy en The Elder Scrolls, waarin jouw eigen avontuur toch een centrale rol speelt.
Anyhow, we dwalen af. Altijd fijn deze gedachtespinsels! We kunnen blijven speculeren, maar Sony is niet dom. Omdat het waarschijnlijk de eerste zal zijn die de nieuwe generatie inluidt, zal het willen knallen. Ons lekker maken met een hoop moois. En dat is precies wat er vanavond gaat gebeuren als je het mij vraagt.  Mijn handen jeuken in ieder geval al ontzettend. Een nieuw tijd is aangebroken voor ons gamers en daar mogen we erg enthousiast over zijn!

Arkadi: Al gaat die laatste ook weer de multiplayer toer op met The Elder Scrolls Online, waar ik mij de komende weken in zal gaan verdiepen op Gamegasm. Can’t wait!

Erik: Oeh, ik ben erg benieuwd naar die MMO. Bethesda is wel een studio waar ik vertrouwen in heb, als het om dit soort groteske projecten gaat. Maar gaat Sony knallen of keihard falen vanavond?

Arkadi: Inderdaad, volgens mij komt deze vernieuwing net op het goede moment. Als Sony het slim speelt zal het ons flink verrassen met een prachtige consoles en nieuwe, unieke games, naast de system sellers natuurlijk. Ik denk dat ze alles op alles gaan zetten om die oude PS3’s zo de huiskamers uit te knallen!

Erik: Haha inderdaad. Al zal ik eerder zeggen: aansterken. Want de PS3 zal de komende jaren nog wel goed ondersteund worden, evenals de PlayStation 2 in de tijd toen de derde generatie het levenslicht had gezien. Sterker nog, de PS2 is pas eind vorig jaar gestopt met geproduceerd worden. Om het mooi af te sluiten: welke games zie je het liefst op de PS4 verschijnen straks?

Arkadi: Teveel. Absoluut teveel. Een Final Fantasy, een opvolger voor Beyond: Two Souls en natuurlijk Battlefield 4! En natuurlijk Grand Theft Auto! Wat is jouw voorkeur? Trouwens, die ondersteuning is er denk ik vooral omdat sommige landen, waaronder China nog flink achter zitten op consoles.

Erik: Talloze. Kingdom Hearts III, Final Fantasy Versus XIII en The Last Guardian staan hoog bovenaan mijn lijst. Het zijn drie titels waar Sony angstvallig stil over is. Get on with it guys!  Ni No Kuni 2 moet er overigens ook komen. En Ratchet 4. Zoveel potentie die gewoon niet verspild MAG worden. Maar ik heb er de volste vertrouwen in. De verwachtingen zijn hooggespannen, maar Sony gaat straks schijnen, let maar op. Er is simpelweg teveel moois om ons teleur te stellen. My body is ready! Oh wacht, dat is een Nintendo meme, toch? Nou ja, het geldt nu ook voor Sony. Bring it on!

Arkadi: *Lacht* Speciaal voor vanavond heb ik een grote dosis popcorn ingeslagen. En bier. Uiteraard ook bier. Want dit belooft wat. Sony, de schijnwerpers zijn vanavond helemaal voor jou.

Geef een reactie

