The War Z

Geplaatst op: 28 januari 2013 door Arkadi De Proft in Reviews
Tags:, , , , , , , , , , ,

The War Z

Tenzij je de afgelopen maanden in een door zombies bewoonde wereld hebt geleefd, zul je zeker wel gehoord hebben van The War Z. Wat een controverse was er rond dit spel en vaak kwam dit door een communicatiefout tussen ontwikkelaar en community. Althans, dat wordt er beweerd. Mensen werden bedrogen, vroegen massaal hun geld terug en het spel werd zelfs van Steam gehaald, iets wat gewoonlijk niet gebeurt. Dit alles vanwege zogeheten tekortkomingen in de game zelf. Kortom, The War Z kreeg al ongelofelijk veel aandacht van de hele wereld maar werd vaak in een slecht daglicht geplaatst. Ik heb zelf ook geprobeerd te genieten van het spel en me voorgenomen om te doen alsof deze hele situatie niet gebeurt is en dat ik de eerste persoon ben die een kopie in handen krijgt. Zou The War Z goed genoeg zijn om, ondanks al die slechte publiciteit, toch nog een bestaan te kennen? Of is de game nu al rijp voor het graf?

In The War Z neem je op de rol op je als, wie kan het raden, een overlevende van de zombie-apocalypse. Je wordt ergens in het midden van een bos gedumpt en je moet trachten zo lang mogelijk te overleven. Een goed begin voor een mogelijk spannend avontuur. Je start met enkel maar een zaklamp, wat medische benodigdheden en natuurlijk een lekker lunchpakket. Net zoals op scouts-kamp dus, met dan enkel het verschil dat het in de omgeving een beetje lijkt op het einde van een festival. Heel wat mensen die met moeite op hun benen kunnen staan en het verschil niet meer zien tussen een heerlijk stukje kip en een arm. Je kunt kiezen om samen met wat anderen op stap te gaan, al dan natuurlijk niet niet zonder levensgevaarlijke scenario’s waar je rekening mee moet houden. Je weet immers nooit wanneer iemand je zal verraden in zijn eigen voordeel en dus zul je continu op de hoede moeten zijn.

Waarom wel?

Survival à volonté: Dit valt niet te ontkennen, het is een rasechte survival game. Alle elementen die nodig zijn, zijn dan ook aanwezig en je zal heel de tijd het gevoel krijgen dat je enige doel overleven is en niet noodzakelijk wapens vinden. De verlaten sfeer wordt goed teweeg gebracht en het spel doet wat het moet doen. Je het gevoel geven dat niemand belang aan jouw bestaan hecht en eerder aan zichzelf denkt, terwijl iedereen probeert te overleven in deze massa zombies. Ook het feit dat je met nagenoeg niets in het spel gedropt wordt maakt dat je extra op je hoede bent. Ieder moment kan immers je laatste zijn. Zoals het hoort in een realistische situatie.

418599_258384604278854_900002003_n

Goede cashshop: De in-game winkel is wat ik had verwacht. Het zorgt er niet echt voor dat spelers een té groot voordeel hebben, al kom je hier en daar wel een twijfelgeval tegen zoals ammunitie, maar deze verrijken de spelervaring wel. Enorm leuk zijn de verschillende maskers die je kunt verkrijgen en die in die gigantisch dode atmosfeer toch een persoonlijk tintje achterlaten. Hammerpoint Games heeft het trouwens verdomd slim aangepakt: je kunt op zich geen wapens kopen, want deze zul je moeten vinden. Erop uitgaan en iedere situatie weer inschatten. Is deze rush het waard? Zal ik sluipen of all-out gaan? Of zal ik gewoon doorlopen en kijken of dat tankstation in de verte wat veiliger is om te betreden? Dit zijn vragen die jij jezelf constant stelt. Wat wel mogelijk is, is om in de winkel verschillende gadgets voor je wapen aan te schaffen. Een nieuw vizier, een demper en nog zo veel meer. Je moet dus echt wel moeite doen voor je kan profiteren van deze, toch wel essentiële zaken.

Waarom niet?

Wordt nooit écht leuk: Nee, ik overdrijf het niet. Je wordt, zoals hierboven genoemd, in het midden van een bos gedropt, wat helemaal niet slecht is. Integendeel zelfs. Dit kon een hele grote troef zijn van Hammerpoint Interactive, moesten ze er een grauwe, donkere sfeer insteken. Helaas krijg je nu het tegenovergestelde. Laat ik beginnen met het feit dat je heel de tijd dezelfde bomen ziet die op willekeurige plaatsen geplant zijn. Geen mist die alles wat spannender maakt, geen schaduwen die je schrik aanjagen… Met andere woorden, een doorsnee bos dat je bezoekt met je school.

Bleef het daar maar bij. Nee, het ergste komt nog.

Waar je normaal gesproken vijf onderbroeken meeneemt op de gemiddelde zombietocht, heb je in de wijde bossen van The War Z totaal geen reden om je zorgen te maken afgemaakt te worden door zombies. Simpelweg omdat er in de wijde omgeving bijna geen zombies lopen. Uiterst zonde, want vooral in generieke omgevingen als deze – waar alles op elkaar lijkt – is de kans op een nederlaag het meest bedreigend. Maar nee, grote groepen zombies hoef je, uiterst vreemd genoeg, niet in de stamplaatsen van Moeder Natuur te verwachten. Deze komen namelijk alleen voor in de steden en op de weg, twee plaatsen waar je een eindeloze, saaie tocht naar moet maken om dan eventueel een groepje zombies te zien, om vervolgens neergeknald worden door een campende sniper. Hatelijke praktijken. Tenzij je houdt van het verkennen van een oersaai bos en één zombie neer te slaan in tien minuten, is deze game helemaal niks voor jou. Tevens zorgt de brakke besturing ervoor dat je je immersie volledig verliest en angstvallig snel de motivatie verliest om deze overlevingstocht verder voort te zetten.

warz1

Afschuwelijk als een zombie-bomma:  Even voor de duidelijkheid: The War Z is lelijk. Gewoon..ongelofelijk lelijk. En ik ben heus geen graphics hoer, want games als Minecraft en Scribblenauts vind ik gewoon fantastisch, maar ik kan er niet tegen als een ontwikkelaar een bepaalde stijl probeert de benaderen maar daar ongelofelijk in faalt. Als je alles van op een afstand bekijkt dan valt het heus wel nog mee, op de bergen na dan. Maar wanneer je eens gedetailleerd naar een object staart – want dat doen wij – en op twee meter van een boom gaat staan, begin je bijna te braken. En dat is dan niet van de afschuwelijke geur van rottende lijken. Daarnaast hebben talloze objecten dezelfde textures gekregen en kom je zelden een originele omgeving tegen. Ik weet dat ik in de béta gezegd heb dat de omgevingen er mooi uitzien en er heel wat variatie zat in de mappen, maar alles wordt gewoon zo uitgestrekt dat je na 5 minuten al geen zin meer hebt om te lopen. Zo zie je maar weer dat een voorproefje niet meteen het hele gerecht hoeft te typeren.

Geen (positieve) verschillen: En zo kun je besluiten dat dit een zoveelste zombie-survival game is en ik kan helemaal niet ontkennen dat het spel een beentje- euhm, graantje probeert mee te pikken van het succes van concurrent DayZ. En dat vind ik nu net zo jammer, want waar is nu de meerwaarde? Ik snap wel perfect dat zo’n hype heel voordelig kan zijn voor een bedrijf, maar probeer dan op zijn minst wat extra features in jouw creatie te stoppen zodat mensen een reden hebben om over te schakelen. Dat mis hier ik. Hard. The War Z heeft potentie, maar is uiteindelijk uitgedraaid op een schaamteloze kopie van een andere, meer succesvolle titel. Er zijn geen nieuwigheden die je zouden kunnen overhalen en wat er dan wel nieuw is zorgt ervoor dat je het spel niet terug oppakt.

zombie-mmo-games-warz-alpha-screenshot-86

Zo heb je bijvoorbeeld de timer wanneer je doodgaat. Je moet een uur wachten tot je het spel kan hervatten en laten we eerlijk zijn, wie heeft er dan nog zin? Zeker als je maar een beperkte tijd hebt waarin je kunt gamen zorgt dit er voor dat je beter af bent met de concurrentie. En eigenlijk heeft het ook geen nut. Want als je een heel uur wacht en dan terugkomt in het spel ben je alles kwijt, terwijl je evengoed het personage kan verwijderen en een nieuw personage aanmaken die dan wel wat hulp krijgt. Wie geeft er dan ook om het aantal uren dat je gespeeld hebt?

Potentie. Infectie. Grote irritatie
Wat is dit jammer zeg. Zoveel potentie voor een geweldige game die je maandenlang bezig kan houden en dan toch zoveel kansen die weg worden gegooid als een poepluier die in je schoot wordt gesmeten. Waarom nou toch, Hammerpoint? Want The War Z had echt iets moois kunnen worden, iets unieks naast DayZ. Ondanks het feit dat velen dit toch een kopie hadden gevonden, had Hammerpoint’s game het kunnen overleven door meerwaarde te bieden. Dat deed het helaas niet. Het spel geeft je oersaaie omgevingen, weinig actie en vervelende situaties die ervoor zorgen dat je The War Z afzet en nooit meer opstart.

War Z is nu te verkrijgen voor de PC. Een persaccount werd aan ons verstrekt door uitgever Arktos Entertainment. De recensent heeft vele kilometers gerend. Met of zonder zombies achter zich, het maakte allemaal niet uit. Hij rende, rende en rende, steeds op zoek naar nieuw arsenaal om zijn digitale alter-ego een grotere kans op overleven te kunnen geven. Soms slaagde hij erin; wist hij als een echte ninja een ‘verlaten’ pompstation te looten en nieuwe wapens te vinden. Oh en een first-aid kit. Keiharndig. Kwam die even goed van pas, vijf minuten later!

reacties
  1. Ertheadius zegt:

    Zonde zeg. Keek best wel naar dit spel uit. De vroege trailers en gameplay van War Z zagen er meer dan veelbelovend uit namelijk. Je zou toch wel zeggen dat er wel ruimte is naast Day Z?! Eeuwig zonde dus..

    • Hier volledig hetzelfde gevoel. Als je de screenshots en videos zag, zag het er allemaal zeer interessant uit, maar dat is het helemaal niet. Net hetzelfde als een trailer voor een film die alle goede momenten bevat, terwijl de film zelf doodsaai is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s