Een potentiële diamant van een RPG is op mijn deurmat geploft

Geplaatst op: 24 januari 2013 door Erik Dekker in Verhalen
Tags:, , , , , ,

Ni No Kuni

Die gekke Japanners toch. Games kunnen ze maken als de beste. Over de top en heerlijk surrealistisch. Ja, beschouw mij maar als een fan. Eigenlijk kon het bij mij ook niet anders, want ik heb Japanse games met de paplepel ingegoten gekregen als kleine Dekker. Van Chrono Trigger tot Mario Kart, het was allemaal even mooi voor mij. Hoe blij dat ik ben dat Japanse games zich hedendaags nog keihard ontwikkelen en soms zelfs als liefdesbrief dienen aan die ‘goeie ouwe tijd’. Ni No Kuni: Wrath of the White Witch is geen uitzondering. Een kleurrijke game die je meeneemt op een emotionele tocht door talloze gevarieerde gebieden, op zoek naar het ultieme kwaad dat je moet ontdoen om je moeder te kunnen redden. Fantastisch en herkenbaar.

Ja, Ni No Kuni heeft bij mij jarenlang op de lijst met must-have titels gestaan. Aangenaam verrast dat ik was toen deze game uit het land van de rijzende zon een paar dagen geleden op mijn deurmat plofte met uitgever Namco Bandai als afzender. Voor een recensie. Ik voelde me net als een klein kind in een snoepwinkel waar je twee minuten gratis mag winkelen. Maar laten we eerlijk zijn..Als je aan de naam denkt dan zou je niet eens zo snel zeggen met iets moois te maken te hebben, alhoewel de uitspraak toch wel erg aandoenlijk klinkt. Totdat je even research gaat doen en de vertaling van de game tot je krijgt: Another World. Simpel. Doeltreffend. Toegankelijk.

Ni No Kuni is echter niet te allen tijde toegankelijk. Vooral als ik ga kijken naar het vechtsysteem, is de kans erg groot dat je klappen zult ontvangen die aanvoelen als een goedgemikte steelpan in het gezicht. En daar houd ik van (niet van een steelpan in het gezicht echter), want uitdaging is voor mij de afgelopen jaren een pre geworden. Een overwinning moet zoet smaken. Een beloning voor mijn prestaties en investeringen. Misschien komt het wel door Demon’s- en Dark Souls, waardoor ik zo ben gaan denken. Curse them..

Ik ga nu nog niet teveel weggeven van Ni No Kuni, want ik moet natuurlijk nog wel wat sappige details kunnen overhouden voor de recensie. Maar dat je die zeer binnenkort op Gamegasm kunt verwachten, is een absolute belofte. Of ik alsjeblieft een kleine tip van de sluier wil weggeven? Oké, ja. Mijn eerste impressies zijn allesbehalve negatief te noemen van deze turn-based role-playing game. De avonturen van Oliver zijn om je vingers bij vanaf te likken en er gebeuren zoveel bizarre, maar geweldige nieuwe dingen dat je constant maar wilt doorspelen en erachter komen wat er verder speelt. Kijk, zo geef ik nog eens wat weg én ben ik lekker vaag tegelijk.

Geduld is een schone zaak, luidt dan ook het devies. Als je mij nu wilt excuseren, ik ga mij weer terugtrekken in de kleurrijke wereld van Ni No Kuni en mijn virtuele moeder redden van het kwaad.

Geef een reactie

