2012: Eriks top 5 gamegasms

Geplaatst op: 1 januari 2013 door Erik Dekker in Verhalen

Erik

Een jaar voorbij. Wat is het allemaal weer snel gedaan. Waar we in het begin weer vol vreugde beginnen aan de goede voornemens, vliegt de tijd voorbij als een tijdbom die aan je vastgeplakt zit. Bizar hoe we hier wel van op de hoogte zijn, maar deze zaken vaak weer in de ijskast leggen tot de laatste dagen van het jaar aanbreken. Toch kan ik vandaag weer zonder excuses een terugblik werpen op het jaar 2012. Een jaar vol vreugde, verrassingen en ook de nodige tegenslagen. Een jaar vol chaos maar ook intens mooie momenten. Een jaar vol ontwikkeling. Van het leggen aan de laatste hand van een studie, tot een meer dan succesvolle start van een nieuwe. Mijn 2012 in een notendop. Gelukkig heb ik nog de nodige uren kunnen vinden voor talloze gamesessies, zowel casual als voor Gamegasm en XGN. Welke vijf titels zijn mij afgelopen jaar het meest bijgebleven?

5. Minecraft Xbox 360 Edition (Xbox 360)

Toen Minecraft voor het eerst op mijn radar kwam, kon een brede grijns eigenlijk niet uitblijven. “Wat zou daar in godsnaam leuk aan kunnen zijn? Daarnaast ziet het er ook niet uit!” Wat ben ik blij dat ik soms weiger om naar mezelf te luisteren. Een paar uur spelen op de PC leerde mij dat Minecraft meer is dan de som der delen. Wat is de game dan? Een survival/horror/bouwgame. Een betere beschrijving dan dat kan ik eigenlijk niet maken. De mogelijkheden voor entertainment zijn in principe oneindig. Ieder blokje in iedere, willekeurig gegenereerde, wereld kun je helemaal kapot maken om die vervolgens weer te gebruiken voor jouw eigen huis, fort, of wat je ook aan het bouwen bent. Creativiteit loont de geest!

En bouwen zul je wel moeten, mits je het wilt overleven tegen die oneindige stroom aan monsters die bij duisternis tevoorschijn komen. De Xbox 360-versie voegt daarnaast ook een split-screen optie toe waardoor je er met drie anderen als bezetenen op los kunt bouwen en vechten. Ik ben de tel allang kwijtgeraakt van het aantal keren dat ik met kippenvel door een donkere grot heb gerend, terwijl ik een horde aan creepers, skeletten en zombies achter mij aan kreeg. Minecraft is zonder twijfel een game die me nog vele jaren aan het beeldscherm vast zal blijven houden.

Minecraft Xbox 360 Edition

4. Dishonored (PC)

In 2011 kreeg ik al de kans om Dishonored, Bethesda’s nieuwste IP, achter gesloten deuren op de Gamescom te kunnen checken. Ik had er nog nooit van gehoord, maar toen de presentatie begon, kon ik mijn ogen niet meer van het beeldscherm afhouden. Dishonored is, kortgezegd, een combinatie van Half-Life 2, BioShock en Assassin’s Creed. Geen simpele kopie van deze titels trouwens, maar een concept dat compleet gehuld is in een unieke saus die als smakelijke dressing dient.

Jij kruipt in de rol van Corvo, de rechterhand van de Keizerin, die door duistere factoren om het leven komt. De schuld wordt op jou geschoven en wat volgt is een kat- en muisspel door de gigantische, maar prachtig vormgegeven, stad Kirkwall. Dishonored is keihard, bloederig en heerlijk chaotisch. Jij hebt de middelen in handen om een situatie op talloze manieren te benaderen. Ga je voor een full frontal assault, of kies je voor de duisternis en sla je toe als je zeker weet dat niemand jouw daden opmerkt? Een IP die wat mij betreft nog absoluut verder uitgediept mag worden, want de content in Kirkwall is nog lang niet uitgedroogd.

Dishonored

3. Halo 4 (Xbox 360)

Toen ik hoorde dat Bungie het schip van Microsoft zou verlaten, kreeg ik kippenvel. Wat moest er nu wel niet van Halo terechtkomen? Ik beschouw Halo 2 namelijk tot op heden als één van de beste, zo niet dé beste, shooter die ik ooit heb gespeeld. En dat zijn er heel wat. Ontwikkelaar 343 zou het spreekwoordelijke estafettestokje overnemen en zijn eigen visie van het Halo universum toepassen. Het resultaat is Halo 4, een titel waar ik lange tijd reikhalzend, maar ook enigszins sceptisch naar uit heb gekeken. 343 stelde mij gelukkig niet teleur.

Halo 4 pakt je stevig vast bij de strot en laat je niet meer los totdat je de heerlijk immersievolle singleplayer hebt uitgespeeld en de verrassend gebalanceerde multiplayer eens flink aan de tand hebt gevoeld. Talloze nieuwe wapens en gadgets maken hun opwachting, maar gelukkig komen er ook nog een hoop oude tools of destruction tevoorschijn. Het concept is godzijdank nog steeds Halo in hart en nieren. Het grafische aspect is trouwens ook flink verbeterd ten opzichte van deeltje 3 en spin-off Reach, met een aanzienlijk groot oog voor detail en ook realisme. Realisme, ja. Tanks voelen aan als tanks en een kanonschot tegen een speels vliegende Banshee zorgt ervoor dat je naar adem gaat happen. 343 heeft heel wat moeten bewijzen om mij te overtuigen, maar ik kan met een gerust hart zeggen erg uit te kijken naar zijn nieuwe creatie.

Halo 4

2. Far Cry 3 (PC)

Jagen op wilde, dodelijke dieren in een dichte jungle, over zee varen op zoek naar gezonken schatten die bewaakt worden door haaien, intense vuurgevechten met piraten. Het zijn doodnormale zaken in Far Cry 3. Of je nu geruisloos door het gras je plannen uitvoert, stapje voor stapje dichter bij je prooi komend, of in volle vaart op de vijand afraast, dat is aan jou. Ubisoft’s nieuwste sandbox titel biedt je in ieder geval genoeg mogelijkheden om een situatie te benaderen. De vele omgevingen en de gameplay voelen beiden absoluut fantastisch aan en je wordt echt uitgedaagd om jouw speelstijl meer uit te diepen. En het moge gezegd worden: Far Cry 3 ziet er werkelijk adembenemend uit op de PC. De tropische zeeën en rijkelijk gevulde jungles zien eruit om door een ringetje te halen en nodigen je bijna uit om je er als een toerist te wanen. Bijna dan, want de Rook Islands zien er net zo mooi als dat ze gevaarlijk zijn. Vaas, wat ben je toch een heerlijk psychotische slechterik.

Far Cry 3

1. Borderlands 2 (Xbox 360)

Een gigantische cell shaded wereld, die tot de nok toe gevuld zit met (verdomd hilarische) opdrachten om te vervullen, geniale personages en een kleine drie gigatriljard verschillende geweren om te vinden. Dit is Borderlands 2 in een notendop. Het origineel heb ik meerdere malen met plezier uitgespeeld, maar het vervolg is zonder enige twijfel op alle mogelijke fronten. Sterker nog, Borderlands 1 komt over als een statische shooter-RPG als je kijkt naar de hoeveelheid verbeteringen die ontwikkelaar Gearbox heeft toegepast aan deeltje twee. Voor een coöperatieve titel tot vier spelers, is het noemenswaardig dat Borderlands 2 ook een heerlijke titel is om in je eentje te doorlopen. Zeer verfrissend. Oh en Handsome Jack is één van de beste en meest memorabele bad guys die ik ooit in een videogame heb gezien. Bravo, Gearbox. Een staande ovatie is hier absoluut op zijn plaats!

Borderlands 2

Ik hoop dat je net als ik met een brede grijns kunt terugkijken op 2012. Een jaar dat ook voor jou een positief hoofdstuk uit je leven is geweest. Qua games hadden we in ieder geval maar weinig te klagen gehad. Ik niet, althans. Het ziet er naar uit dat we ook dit jaar weer verdomd hard verwend gaan worden met een groot aantal potentiële pareltjes. Wat te denken van BioShock Infinite, Grand Theft Auto V, Tomb Raider en Ni No Kuni? Maar ook indietitels als Legend of Grindea en misschien zelfs 0x10c van ontwikkelaar Mojang? Slechts een kleine greep van het totale repertroire dat we de komende twaalf maanden gaan aanschouwen. Mijn handen beginnen al te jeuken van al dit moois.

2013 wordt zonder twijfel een fantastisch jaar voor Gamegasm, met een nieuwe website in het verschiet en nog een aantal nog nader te benoemen projecten waar we erg enthousiast over zijn. Hierover binnenkort meer. Een beetje teasen moet zo nu en dan wel kunnen, toch?

Beste lezer, ongelofelijk bedankt voor het volgen van de blog en de steun aan ons om de website te helpen groeien. Zonder jou zouden we nergens zijn en nergens kunnen komen. We hopen je dit jaar nog vaker terug te mogen zien. Het wordt het waard, geloof ons maar.

Gelukkig nieuwjaar en de allerbeste wensen voor 2013!

reacties
  1. Ertheadius zegt:

    Hahaha geweldige top 5. Vooral je nummer 1, wat is Borderlands toch een ge-wel-di-ge game zeg. Wat heb ik gelachen tijdens het spelen. Zoveel geslaagde humor dat het bijna eng is. Gearbox, toppertje daar:D Kan niet wachten op deel 3. Moet nog beginnen aan de DLC’s trouwens.

  2. Magnum Opus zegt:

    Trouwens Erik, heb je The Walking Dead al gespeeld? Niet te beschrijven zo goed. Emotie, actie en een hele hoop berouw van jouw acties. Aanrader!🙂

Geef een reactie

