The War Z

Geplaatst op: 10 november 2012 door Arkadi De Proft in Impressies
Tags:, , , , , , , , ,

Alle rolluiken zijn naar beneden gerold. Het is stikdonker in mijn kamer. Ik word gewekt door de deurbel die maar blijft gaan. De postbode moet vandaag wel erg ongeduldig zijn. Wacht even… Het is twee uur ’s nachts. Het zweet breekt me nu al uit en ik probeer mezelf te vermannen door een leuk deuntje te fluiten. Ik spring in m’n slippers en pak een zaklamp. Ik zou heel graag door het kijkgaatje turen, maar er is één probleem. Mijn deur kwam niet met zo’n handig ding. Ik stap langzaam aan naar de deur en neem de klink beet. Ik hoor wat gegrom, maar kan het niet thuisbrengen. Het is noch mens, noch dier… Moest ik helemaal gek zijn zou ik zelfs beweren dat het een zombie was. Eventjes diep inademen en de deur opengooien. Oef… Het is een medewerker van uitgever Arktos Entertainment met een code van de gesloten bèta van The War Z, een nieuwe zombie MMO voor de PC.

De benauwde situatie waar ik inzit, zul je mogelijk heel vaak tegenkomen als je een kans waagt in de onvoorspelbare zombiewereld van The War Z. Groteske gebieden zijn namelijk gemanifesteerd door een hele hoop zombies en ten midden van al dat vlees wordt jij gedropt met een zaklantaarn, wat eten en zelfs een blikje lekkere drank. Het lijkt een beetje op de Hell Week die Navy Seals in wording moeten doorstaan, maar dan een heel stuk bloediger. Het doel van dit spel was om een grote spelwereld creëren waarin tot 250 spelers kunnen overleven, of in ieder geval een poging doen. Natuurlijk kun je ook kiezen of je anderen tracht te helpen of toch eerder jezelf voorop plaatst en iedere andere individu koelbloedig het hoofd inslaat. Wacht even, dit concept klinkt verdacht bekend, of heb ik het verkeerd? Nee, The War Z lijkt mondjesmaats verdacht veel op die van Day Z, de gigantisch succesvolle mod die de shooter ArmA II een tweede leven heeft gegund. Maar er is altijd ruimte voor meer zombies in mijn boek, dus de komst van The War Z zie ik als een welkom cadeau. Houd er trouwens rekening mee dat The War Z net in gesloten bèta fase bevindt, dus dat alles wat hier geschreven geldt voor de staat waar het spel nu in is en dat er nog heel veel kan veranderen!

Stijve spieren
Alhoewel ik perfect snap dat je na zoveel jaren zombie-apocalypse wat moe en stijfjes bent, vind ik toch dat ze wat moeten werken aan de conditie van de speler. Daar bedoel ik dan mee dat de besturing niet altijd vloeiend is. Oké, je kunt doen wat je moet doen zoals lopen, springen en een flinke rechtse verkopen (met zaklamp weliswaar). Toch voelt de besturing over het algemeen wat stroef aan, iets waar nog flink aan gesleuteld kan worden. Ook de animaties van de zombies zien er wat geforceerd uit en voelen veelal niet natuurlijk aan. Je hebt dan wel zombies die lijken te eten, wat heel normaal is, maar dit is op volledig willekeurige plaatsen en zo krijg je vreemde situaties die gewoon niet logisch zijn. Als we dan naar de speler zelf kijken is het vooral het springgehalte dat niet altijd mee wilt werken. Het is dan ook ongelofelijk frustrerend om te sterven (en dus ook al je voorwerpen verliezen) doordat je niet door het raam kon springen vanwege het feit dat jouw personage even geen zin had om een centimeter hoger te springen. Vooral als je net in het spel begint te komen en al degelijk uitgerust bent, zorgt dit voor pijnlijk frustrerende momenten die je het liefst langzamerhand de haren van het hoofd laat plukken.

Een uurtje aanschuiven
Maar je krijgt wel tijd genoeg om te bekomen van al dat gescheld, gevloek en misschien zelfs het ‘door-het-raam-smijten-van-je-pc’. Want als je doodgaat moet je een uur lang wachten voor je terug deel kunt nemen aan het spel der overleving. En dat geldt dan niet voor één enkele server, maar je kunt dus gewoon helemaal niet met dat personage verder spelen. Wat wél mogelijk is om te doen, is een nieuw personage maken naast het oude, maar dat rijst bij mij toch een vraag op. Waarom? Je verliest sowieso toch al je verzamelde voorwerpen, dus wat maakt het uit in welke outfit je nu speelt? Want dat is het eigenlijk wel: je speelt in een ander outfit en bovendien krijg je er nog gratis voorwerpen bovenop. Het is afwegen in hoeverre dit een belangrijke factor vormt voor jouw speelplezier.

Net als in Day Z het geval is, zijn zombies doorgaans het minst dodelijke probleem dat je op je pad zult tegenkomen. Want ook andere spelers kunnen het je flink moeilijk maken. Tenminste, degenen die op jou en je waardevolle uitrusting uit zijn. Deze ‘outlaws’ schieten doorgaans voordat ze vragen stellen, een scenario dat leidt tot een pijnlijke dood. Als je een degelijke kans op overleven wilt dan is het nagenoeg een absolute must om met een paar vrienden dit spel te kopen, gebruik te maken van Skype of Teamspeak en op die manier elkaars ruggen te verdedigen in moeilijke tijden. Want The War Z lijkt een uitstekende zombie MMO te gaan worden voor spelers die graag in een vast groepje werken die de geïnfecteerde vlaktes plunderen en andere spelers afmaken. Tenzij je ziet dat ze echt niets kwaad bedoelen.

En dan nog zijn er verraders.. Elke speler die je ziet is een individu en gedraagt zich ook zo, dus is het jouw taak om je daaraan aan te passen. Dat of elke keer afgemaakt te worden door een andere speler waardoor je weer een uurtje mag wachten. Ik geef je trouwens een kleine tip mee. Als een situatie er te mooi uitziet om waar te zijn dan kun je beter geen kansen nemen. Een hele hoop met waardevolle voorwerpen die niet hadden misstaan bij je uitrusting? Waarschijnlijk een camper die in een hoekje ligt te wachten op elke ongelukkige ziel die verblind is door zijn ongeluk. Ja, The War Z zul je op een andere manier moeten benaderen dan je gewend bent. Anders eindig je op diezelfde hoop rottende lijken die jij voorheen handmatig hebt opgestapeld.

Een verbluffend mooi vormgegeven zombiewereld
Hoe dodelijk de grootse wereld in The War Z ook moge zijn, zo verbluffend mooi is het vormgegeven. En dan heb ik het niet meteen over het grafische aspect, maar eerder over immersie. De map die mij aangereikt werd in mijn queeste, heet ‘Colorado’, bestaande uit zeer mooie omgevingen met bossen, bergen en natuurlijk steden. Deze sfeervolle variatie geeft je echt het gevoel om in een verlaten streek te lopen. De bossen zien er prachtig uit en in tegenstelling tot velen andere games voelt het ook als een echt bos aan. Als je uit deze geïnfecteerde wouden bent gekropen, kom je in een wereld van verschil, namelijk de stad. Het voelt ontzettend spannend aan om rond te sluipen in de wijken, in winkeltjes binnen te gaan en een wapen proberen te vinden zonder dat iemand anders je ontdekt. Jawel, de immersie in The War Z is werkelijk enorm te noemen. Zweethandjes zijn vaste factoren waar je mee om moet zien te gaan.

Het geluid dat gespeeld wordt, terwijl je zenuwachtig aan het zoeken bent naar een teken van leven, is ongelofelijk. Het geluid van krekels en zombies, maar ook plotselinge geluiden die weinig met de omgeving te maken hebben, doen je nagenoeg constant op het puntje van je stoel zitten. Enkel de zaklamp die heen en weer gezwaaid wordt heeft wat meer weg van een lightsaber, maar dat is dan ook de enige kritiek op het geluid, want dit is wel waar het spel het moet van hebben. Het gevoel dat je jezelf in de wereld bevind, dat er elk moment een zombie achter je kan staan en je toetsenbord kan opvreten: dat gevoel van onveiligheid. Het gevoel van totale kwetsbaarheid. En daar is Hammerpoint Interactive tot nu toe wel ongelofelijk goed in geslaagd.

reacties
  1. Lennard Riezeweide zegt:

    The War Z is van de makers van Dayz, maar ze wouden een standalone versie van de game.
    Ik heb al best veel DayZ gespeel en vond het enorm leuk! en kijk daarom ook uit naar deze game!

    • Oeh, hier ben je toch mis. The maker van DayZ, Dean Hall werkt inderdaad aan een standalone versie van de game, maar werkt helemaal niet aan The War Z. Dean Hall werkt namelijk bij Bohemia Interactive en niet bij Hammerpoint Interactive. Maar dat maakt de game niet minder goed!

      • Lennard Riezeweide zegt:

        Aaaah sorry! mijn fout, dan heb ik wat info gemist daar. en zeker wordt de game er niet minder goed op.

  2. ertheadius zegt:

    Ben ook zeer benieuwd naar deze game! Ziet er zeer sfeervol uit. Je hoeft, net zoals bij GW2, enkel de game te kopen en verder zijn er geen verplichte kosten, right?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s