Door het oog van de naald gekropen in Microsoft’s bansysteem

Geplaatst op: 4 november 2012 door Erik Dekker in Verhalen
Tags:, , , , , ,

Gamejournalistiek gaat gepaard met de nodige voordelen. Zo word je wel eens uitgenodigd op gave persevents die je nog lang bij blijven staan en mag je de nieuwste creaties van verschillende ontwikkelaars op de proef stellen. Om de gamer zo goed en zo snel mogelijk te kunnen informeren over jouw oordeel, gebeurt het wel eens dat je een game enige tijd vóór de lanceerdatum binnenkrijgt. Dat klinkt natuurlijk geweldig voor de recensent, maar hier hangen ook enige nadelen aan. Eén van deze nadelen wordt gecreëerd door een externe factor, eentje waar je geen invloed op kunt uitoefenen. Ik heb het hier over het verbannen worden door consolefabrikanten omdat jij een game veel te vroeg speelt. Je wordt bekroond als een piraat, een illegale downloader. Uitschot van de grote groep trouwe consumenten, die trouw hun nieuwe titels uit de winkelrekken scheuren, alsof hun laatste minuut heeft geslagen. Het is een vreemd en bizar proces waar ik dit weekend deel van uit heb moeten maken.

Want de banhamer van Microsoft, die heb ik maar wat hard gevoeld. Nietsvermoedend zette ik mijn Xbox 360 afgelopen zaterdag aan voor een trouwe dienst, om vervolgens van een beklemmend koude kermis thuis te moeten komen door het beruchte bericht te moeten lezen dat ik permanent geen toegang meer zou hebben tot Xbox Live op Microsoft’s nieuwste spelcomputer. Nou ja, permanent…tot het jaar 9999 dan. Allen dan leef ik waarschijnlijk niet meer. Maar liefst vijf keer heb ik dit bericht gelezen, amper in mij opnemend wat er nou precies stond. Ik was met stomheid geslagen over deze zet van de consolegigant. Wat zou ik in vredesnaam hebben misdaan wat hiertoe tot heeft geleid?

Een snel bezoek aan de inbox in mijn e-mail gaf antwoord op de vraagtekens die boven mijn hoofd zweefden. Microsoft stuurde mij deze mail (klik erop om het te vergroten):

Microsoft is erachter gekomen dat ik een game voor de releasedatum heb zitten spelen. Voor Gamegasm heb ik namelijk een recensiecode van Epic Mickey 2: The Power of Two gekregen van uitgever Namco Bandai. Helemaal top. Ik kon ook niet wachten om de game te gaan testen, want ik ben een Disney-fan in hart en nieren vanaf de dag dat ik uit de wieg ben geklommen om de wereld te gaan verkennen. Ja, mijn liefde voor de bekende cartoonfiguren gaat diep. Mijn ongeduld om de kleurrijke en vrolijke wereld in Epic Mickey 2 te gaan verkennen, is bij Microsoft dus niet in goeden aarde gevallen

Je snapt natuurlijk dat ik het hier niet bij heb gelaten. Meteen pakte ik de telefoon en belde Microsoft op. Na meerdere keren te zijn doorverbonden door van niets wetende medewerkers, ben ik uiteindelijk terechtgekomen bij de technische dienst. Ik heb veertig minuten aan de lijn gehangen met een uiterst behulpzame man die mij, net zoals zijn collega’s, duidelijk moest maken dat Microsoft over het algemeen geen ban zou opheffen. Maar er is een uitweg – helemaal voor journalisten – die ietwat rigoureus benaderd zou moeten worden. Volgens de technische medewerker zou mijn enige optie namelijk zijn om een openbaar topic aan te maken op de officiële Xbox fora. Niet enkel van Nederland, maar wereldwijd. De sectie waar ik moest zijn was ontzettend goed verborgen, en bijna niet te vinden voor de gewone man. Maar goed dat ik een gids had die mij zou leiden door deze donkere wegen.

Ongeveer dertig minuten in het telefoongesprek gestopt hebbend, kwam ik terecht op de plaats waar ik mijn zogeheten smeekbede moest neerpennen. De keerzijde van de munt was dat verbannen accounts en consoles geen toegang hebben tot de fora, waardoor ik genoodzaakt was een compleet nieuw Xbox Account aan te maken. Logica ten top natuurlijk. Met mijn nieuwe alias, genaamd VagueGull997, moest ik Microsoft ervan zien te overtuigen dat ik slechts mijn werk aan het uitoefenen was en geen enkel kwaad in de zin heb. Laat staan dat ik een piraat ben en games illegaal van het internet had binnengehaald.

Maar het mocht niet baten. Binnen luttele uren kreeg ik een mail terug van één van de admins die ronddwalen op de fora:

PR-departement? Bedoelen ze Microsoft Nederland? Of de PR afdeling van de websites waar ik voor schrijf? Het was mij allemaal niet duidelijk. Toch had ik het gevoel dat dit een bericht was uit goede bedoeling.

Terwijl ik na zat te denken over de volgende stap om te zetten, kwam ik er op Twitter achter dat ik niet de enige was. Een concullega van een andere gamesite meldde nagenoeg op hetzelfde moment dat ik mijn Tweet plaatste, dat ook hij getroffen was door de banhamer. Dit, terwijl hij net was begonnen met het spelen van hetzelfde spel als ik. Toeval? Ik dacht het niet.

Meerdere schrijvers lieten mij weten dat ze stomverbaasd waren dat dit kon gebeuren. Onzin is het eigenlijk ook. Ik snap Microsoft weliswaar heel goed: illegale downloaders moeten gewoon worden gestraft, punt. maar degenen die games promoten voor de desbetreffende console, zijn simpelweg de dupe van dit beleid. Zou dit scenario in het vervolg niet voorkomen kunnen worden als iedereen die zich met recensies bezighoudt, zijn of haar Gamertag of PSN account opgeeft, zodat die gefilterd kunnen worden?

Positief verrast als ik was, kon ik vanochtend Xbox Live weer op en van alle functies gebruiken die de Xbox 360 mij te bieden had. Fijn. Alles lijkt met een sisser te zijn afgelopen. Blijkbaar is er een misverstand geweest tijdens het verwijderen van de spelers afgelopen dagen. Met enige scepsis en gekruiste vingers, hoop ik echter dat mijn Xbox 360 – na zes jaar trouwe dienst – in het vervolg niet weer een ban zou krijgen omdat zijn eigenaar enkel zijn werk wil doen.

reacties
  1. Dit is wel ongelofelijk slechte service langs de kant van Microsoft. Kunnen ze dan geen mogelijkheid instellen voor developers om een bepaalde disc aan te duiden als (p)review-copy?

Geef een reactie

