Slecht nieuws voor Sons of Anarchy fans

Geplaatst op: 1 november 2012 door Erik Dekker in Verhalen
Tags:, , , , , , , , , , , , , ,

De maand november is aangebroken. Duidelijk valt te zien dat de dagen duisterder beginnen te worden en dat is voor ons het teken dat we ons moeten voorbereiden op de strengere winterdagen die nagenoeg onvermijdelijk zijn. Maar voor fans van de populaire motorserie Sons of Anarchy, is deze dag duister op zijn eigen manier. Kurt Sutter, de geestelijke vader en tevens producent van de misavonturen van de gelijknamige motorbende, zegt op Twitter namelijk dat de officiële Sons of Anarchy-game ‘dood’ is verklaard.

Spijtig nieuws inderdaad. Ook voor mij, want ik ben de afgelopen maanden hardcore Sons of Anarchy gaan kijken en zit momenteel in seizoen vier. Waar ik in het tweede seizoen nog enkele twijfels had over de verslavingsfactor, wist Sons of Anarchy mij vanaf seizoen 3 helemaal bij de strot te grijpen, om die vervolgens niet meer los te laten. Iedere aflevering kijk ik met veel plezier en als ik de aftiteling na 42 minuten tegenkom en ik steeds weer besef op het puntje van mijn stoel te zitten, neem ik mezelf voor nog even een afleveringetje te kijken voordat ik verder ga met mijn dagelijkse bezigheden. Zegt in principe genoeg, dacht ik zo.

Maar een serie is natuurlijk niet hetzelfde als een videogame. Waar je in de eerstgenoemde slechts hoeft te kijken naar de (bizarre en adrenaline-pompende) avonturen die de hoofdpersonages in een serie beleven, zul je in een game zelf het heft in handen moeten nemen en jouw eigen avontuur moeten volgen. Op jouw tempo.

Hier kunnen natuurlijk valkuilen liggen. Zo zijn de acteurs in de serie helemaal in hun element als ze op het witte doek moeten presteren. Het verlenen van je typerende stem op digitaal vlak, achter een microfoon in een geluidsdichte kamer, is geheel andere koek. Daarnaast is de hele beleving anders als je jouw eigen personage in een bekend universum mag besturen. Hoe ga je dit op de juiste manier aanpakken? Welk gamegenre ga je gebruiken? Zou Sons of Anarchy bijvoorbeeld kunnen werken als brawler? Als criminele managementgame? Of als sandbox titel? Ik zou mezelf graag als Prospect (beginnende motorrijder) in de club zien komen, om mij vervolgens een weg naar de top te vechten en tegelijkertijd het respect van mijn groep te winnen, met alle voordelen van dien. Een beetje managen in de tussentijd en vijandige motorbendes zien tegen te houden. Mijn handen beginnen al te jeuken als ik dit schrijf..

Ook zul je je goed af moeten vragen hoe je de immersie goed kan overbrengen naar de huiskamer consoles en PC. Het is namelijk niet leuk als ik in het hoofdkwartier van de Sons rondhang, om vervolgens veertig keer achter elkaar dezelfde zin uit de mond van Clay en Jax te moeten horen. Dat werkt gewoon niet. De wereld in Charming moet namelijk leven, jou tonen dat je acties in dit ‘idyllische’ stadje er wel degelijk toe doen. Een gevoel van digitale eigenwaarde dat naarmate je verder komt, steeds sterker wordt.

Het is natuurlijk goed dat een geweldige franchise als deze een groter bereik wil bereiken, maar dat is een zeer risicovolle benadering. Helemaal als je besluit om een game uit te brengen die goed past in het portfolio van de reeks. Om een sweet spot te vinden en dezelfde fan van de serie ook blij te kunnen maken met de game, zul je heel wat factoren in overweging moeten nemen. In dat geval zou je het spel misschien maar onder een andere naam uit moeten brengen. Of je klopt aan bij een bekende ontwikkelaar die het werk voor je wil doen. Sutter was op de goede weg door bij ontwikkelaar Rockstar aan te kloppen, een studio die ervaring heeft met bijpassende gameplay (kijk maar naar ‘The Lost and the Damned’ uitbreiding voor Grand Theft Auto IV). Maar het mocht blijkbaar niet baten, want Sutter’s droom wordt niet waargemaakt door te weinig belangstelling.

Zou een Sons of Anarchy game kunnen werken? Misschien dat hij Rockstar nog eens lief aan zou kunnen kijken als Grand Theft Auto V in de winkels ligt en er ontwikkelruimte vrijkomt. Allicht als DLC voor de game? Past mooi in de trant van GTA IV. Ik zou Sutter hier in ieder geval nog graag aan willen zien werken, maar het is te hopen dat hij de essentie van de Sons goed in zijn achterhoofd knoopt. Het laatste wat we willen is een halfbakken product die al snel in de vergetelheid raakt. De bal ligt nu bij Sutter. Met de juiste mensen, de juiste toewijding en de juiste ontwikkeltijd (!), weet ik wel zeker dat er ruimte is voor een Sons of Anarchy titel die fans, waaronder ik, voor eeuwig bij zullen blijven.

reacties
  1. Enorm spijtig… Was een grote fan van de serie en een game kon gewoon niet uiblijven. Jammer!

Geef een reactie

