StarCraft 2 verliest populariteit

Geplaatst op: 26 oktober 2012 door Arkadi De Proft in Verhalen
Tags:, , , , , , , ,

StarCraft is waarschijnlijk wel één van de meest succesvolle RTS’s ooit en zal deze plaats niet gauw afstaan. Met een vierde plaats op ’s werelds meest verkochte PC-games mag het zeker en vast trots zijn, zeker als je weet dat enkel The Sims en Half-Life zijn eerste plaats hebben afgesnoept. Maar blijkbaar hebben de gamers het er even mee gehad want het wordt wel duidelijk. StarCraft 2 is aan populariteit aan het verliezen en andere games staan te popelen om deze plaats in te nemen.

Er zijn enkele interessante theorieën opgedoken en alhoewel er heel wat onzin bijzit kom je soms toch ook ellenlange meningen tegen die wel kunnen kloppen. Zo kun je jezelf de vraag stellen of StarCraft 2 niet overhyped was. StarCraft had het publiek verwondert met de diepgang, pracht en de uitgebreide mogelijkheden. Het was dan ook logisch dat mensen meer wouden en na de uitbreiding moest er gewoon een vervolg komen. Met de techniek die Blizzard toepast creëer je grote verwachtingen en misschien zijn die niet helemaal uitgekomen. Akkoord, het spel heeft geleverd wat er moest zijn, maar dat is eigenlijk een upgrade van StarCraft zelf. Mensen wilden meer, en dan niet alleen meer units. Ze wilden het sociale aspect er veel meer in verweven krijgen maar dat is niet de visie die het bedrijf had.

En dan komt er natuurlijk ook nog een stevige concurrent, namelijk League of Legends, afgekort LoL. Dat spel kent een gigantisch succes en velen geloven dat het een stuk uit de playerbase van StarCraft heeft gelokt. Daar zijn volgens mij enkele redenen voor. Ten eerste is LoL gratis en kost StarCraft daarentegen afgerond 40 euro op de Battle.net winkel. Akkoord, je kunt ook wat geld spenderen in LoL maar dat is dan enkel om een specifiek personage beschikbaar te stellen of hem een mooie outfit te geven. Zo’n aankoop is natuurlijk snel gemaakt en als je dan een rekensommetje maakt van alle personen die 5 euro op tafel leggen… Bovendien is LoL ook meer gericht op plezier, terwijl StarCraft 2 competitief naar buiten komt. Dat is zeker niet slecht, maar dat zorgt er wel voor dat de leercurve hoog is indien je op een deftige manier wilt winnen en dat kan veel spelers afschrikken. Als je in LoL dan toch een vijand in mootjes hakt dan krijg je een heel goed gevoel, zelfs al heb je gewoon geluk gehad. En dat is wel waarom veel mensen het doen, om zo’n gevoel van euforie te krijgen. Toch?

Misschien zal de uitbreiding Heart of The Swarms voor StarCraft 2  hier verandering in brengen, maar het zal goed z’n best moeten doen en misschien wel het spel veranderen om terug dat succes te kennen. De oude veteranen blijven dan wel trouw aan de serie, maar om een nieuw, fris publiek aan te trekken zal het moeten inleveren om zo wat terug te krijgen. Of wat denk jij? Is StarCraft gewoon verouderd en wordt het tijd dat we andere, onbekendere games een kans geven of is het normaal dat er na een aantal jaar slijt komt op zo’n hype?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s