World of Tanks – Update 8.0

Geplaatst op: 20 oktober 2012 door Arkadi De Proft in Reviews
Tags:, , , , , , , , , , , ,

Het geluid van een motor die langzaamaan op gang komt en heet oploopt. Het is opvallend stil om je heen, maar de rook in de verte verraadt dat er gevaar dreigt. Al snel komen de bombastische geluiden van kanonschoten op de voorgrond te staan. Een heldhaftig gevoel gaat door je heen wanneer je langzaamaan maar zeker met je tank naar de frontlinie trekt om daar stand te houden. Ja, ik voelde dat het tijd was om mijn carrière als voetsoldaat even aan de kant te leggen en heb mezelf zo’n grote, ijzeren tank aangeschaft. Ik moet toegeven dat het in het begin wat wennen was en dan vooral het feit dat er nog een tiental andere tanks achter me aankwamen om als echte hooligans mijn ijzeren trots klaar te maken voor een plaatsje op  de schroothoop. Dit alles vindt plaats in World of Tanks, een tanksimulatie game die je letterlijk in een tank propt en je dan de vrije loop laat gaan. De game zelf is al om van te smullen, maar ontwikkelaar Wargaming.net vond dat het nog niet genoeg was en lanceerde vorige maand update 8.0. Is men erin geslaagd om een degelijke ervaring af te leveren, of moeten we toch even in onze eigen Gamegasm-tank springen en naar hun kantoren rijden?

Voor de leken onder ons zal ik eerst even uitleggen over wat voor game ik het heb. World of Tanks is een rasechte MMO die jouw digitale alter-ego in een fantasiewereld vervangt met een tank die andere tanks moet afslachten in talloze slagvelden. Het spel is keihard en speelt het niet op safe, maar plaatst je meteen in het midden van alle actie. Maar dat doet Wargaming.net op geheel eigen wijze, door jou naar de dichtstbijzijnde roestige tank te sturen. En dat is dan ook meteen de enige vorm van oorlog voeren die je in deze gratis te spelen titel zult zien, namelijk door de loop van zo’n voertuig. Met deze update komen er weer verschillende nationaliteiten vrij, nieuwe tanks en natuurlijk tal van verbeteringen die het spelplezier zouden moeten bevorderen. Ik ging eens aandachtig kijken naar de motor van deze krachtpatser en kwam erachter of de motor die World of Tanks laat draaien nog wat geolied moet worden of niet.

Waarom wel

Pimp my tank: Personen die ervan houden om werkelijk alles aan te passen zouden stante pede even naar het kleine kamertje moeten lopen. Je kunt werkelijk alles aanpassen aan je beschikbare tanks. Door op het slagveld punten te verdienen en in het menu onderzoek te doen (waarvoor je weliswaar betaalt met in-game geld), kun je sparen voor een nieuw geweer, een betere bepantsering, een nieuwe laklaag om de dames mee te imponeren en noem maar op. Heb je een bepaald upgrade-pad van een tank voltooid, dan wordt er onmiddellijk een nieuwe in de garage geparkeerd, die je dan weer kunt upgraden. Dat blijft zo doorgaan tot je uiteindelijk de beste tank bekomt, al zal dit niet zo snel gebeuren.

Zo zijn er verschillende paden (die vaak gesplitst zijn door de nationaliteiten waarmee je kunt spelen) en zijn er daartussen nog heel wat verbindingen die ervoor zorgen dat je gewoon bezig kunt blijven met het opbouwen van jouw eigen tank-imporium. Noem het maar gerust een verslaving, want dat is het ook een beetje. Het doet me wat denken aan de welbekende real-time strategy game Civilization, met de ‘one-more-turn’-regel. Je wilt gewoon constant maar nog één upgrade doorvoeren voor het slapen gaan en als je ziet dat het eindelijk klaar is dan is de drang te groot en spring je gewoon in het gevecht. En dan begint het spel nog maar. Uren vliegen voorbij, terwijl je maar een speelsessie van een half uurtje voor ogen had. Die kracht heeft World of Tanks op je. Helemaal nu update 8.0 is verschenen, waarin de nodige zaken zijn aangepast, zoals een zware verbetering op de engine waardoor de game er prachtig uitziet en de spelmechanieken flink zijn versoepeld. Ook zijn er een aantal tanks toegevoegd en kun je nu ook andere tanks rammen met jouw eigen rijdende doodzaaier. Oorlog voeren voelde zelden zo aangenaam.

Vecht-systeem is een schot in de roos: De besturing voelt ontzettend vlot aan, iets wat zeker van groot belang is in een spel waar alles om voertuigen gaat. Waar de game in de begintijden de speler maar wat graag liet worstelen met stroeve besturingen, zijn deze eigenaardigheden op heel subtiele wijze weggejorist. Ook al zijn tanks gekend om hun stroefheid in het manoeuvreren, dit wordt mooi verwerkt in de besturing zelf. De gehele beleving komt totaal niet klungelig over, maar soepel. Verfrissend, echt waar. En toch komt World of Tanks op geen moment over als een arcadegame. De respons die je krijgt bij het besturen, geeft je toch echt het gevoel dat je een tank aan het besturen bent. Je kijkt door de lens om een vijand op te sporen, probeert een degelijke hoek te vinden om hem recht in zijn flank te treffen en dan vuur je… Even wachten… Om dan na een paar seconden een prachtige explosie te zien is gewoonweg fantastisch en zeker als je enkel een zwartgeblakerd restant ziet van wat ooit een prachtige tank moest geweest zijn.

Geen gevecht is hetzelfde: Het leuke aan World of Tanks is dat geen enkele confrontatie met een vijandige tank of stand-off tussen twee kleine legers, hetzelfde aanvoelt. Ieder gevecht is uniek door de vele verschillende scenario’s die zich kunnen voordoen. Natuurlijk komt dit mede door het ongelofelijk grote aanbod aan tanks, zeker als je een team hebt waar allerlei soorten van deze brengers des doods gecombineerd zijn. Ook al is er geen sprake van een echte techniek, wordt er wel vaak gekeken naar wie precies welke tank bestuurt en zo komt er automatisch een kleine groep naar boven die samen rijdt en zo de vijand probeert te stoppen. De enkelingen die achterblijven worden dan ook vaak als eerste weggevaagd en dus is het best wel slim om even te wachten en te kijken naar waar de grote groep vertrekt. Soms is het beter om met de massa mee te lopen, inderdaad.

Maar de gevechten zouden niet half zo interessant zijn moesten de mappen niet van hoge kwaliteit zijn. Gelukkig weet Wargaming.net dat ook en komt met speelvelden die zeer divers zijn, zowel qua lay-out als reliëf. Twee zaken die toch voor een hoop tactische benaderingen kunnen zorgen. Vaak staan de mappen vol gebouwen, bomen en andere zaken waarachter je jezelf kunt verstoppen voor de vijand. Maar wat dacht je van een map die een volledige vlakte voorstelt en waar enkel de stilstaande treinen aan de zijkant een schuilplaats bieden? Inderdaad, dan moet je je tactiek aanpassen. Zoals er eindeloze mogelijkheden zijn om je tank aan te passen, zijn er minstens evenveel mogelijkheden om je technieken tijdens een gevecht aan te passen. Daardoor is dit wel continu nodig en moet je steeds bij de les blijven of jouw graf kan er wel eens uit staal bestaan.

Waarom niet

Houdt je handje niet vast: Voor veteranen (en spelers die er van in het begin bij waren) zal dit denk ik niet zo een groot probleem vormen, maar voor newbies kan het spelsysteem zeer verwarrend uitpakken. Op de tutorials na, die in het begin de ins- en outs van World of Tanks aan je voorleggen, kan de game een regelrecht mijnenveld zijn. Heb je echter stalen zenuwen en zet je door, dan zul je meteen een team moeten samenstellen en het speelveld moeten betreden. Dat je zweet op je onderrug zult voelen is dan ook niet zo gek. Simpel gezegd zul van dit spel veel te maken krijgen met ‘trial and error’ of met andere woorden leren uit je fouten. Nu, tijdens het gevecht zullen er weinig moeite hebben met het besturen van de tank. Maar om alles aan te passen, even nieuwe wapens te laten onderzoeken moet je toch al even goed kijken hoe alles in elkaar zit. Denk aan een model-bouwdoos zonder handleiding. Het uiteindelijke resultaat zal er wel op lijken, maar je zult toch onvermijdelijke fouten maken.

Ook zul je weinig hulp krijgen van spelers, al hangt dit uiteraard af van de match waar je in zit. Maar over het algemeen zijn de spelers erg op zichzelf of zijn ze te nijdig om je ook maar enige hulp te bieden als het nodig is. Jammer, want je zou denken dat je in de oorlog te maken krijgt met bloedbroeders die elkaar door moeilijke tijden heen helpen, door dik en dun. Maar in World of Tanks komt het negatieve gedrag van sommige spelers over als een vies medicijn voor een ziekte die allang is genezen.

Vaak zul je echter opmerken dat beginners zich verschuilen achter de grote tanks. Dat is een mooie manier om te beginnen, maar het toont wel dat je als een schoothondje achter de ervaren spelers moet hangen om een idee te krijgen van hoe je in het spel gebruik moet maken van omgeving, andere spelers en afstand. Je zult zeker wel moeite moeten doen indien je een beetje goed wilt worden in World of Tanks.

Conclusie

Mooier en tactischer dan ooit
World of Tanks is zeker een aanrader voor eenieder die van tanks houdt. Alles wordt uitvoerig gepresenteerd, de besturing voelt goed aan en de omgeving levert een mooie bijdrage aan de totale spelervaring. Dat was voor update 8.0 al zo, maar nu laat Wargaming.net zien dat het ongelofelijk serieus is met deze titel. De game telt namelijk nu al veertig miljoen fanatieke tankcommandanten die er alles aan doen om het tij te kunnen keren op het slagveld. De uitgebreide mogelijkheden zorgen ervoor dat je alles perfect naar jouw speelstijl kunt aanpassen, maar zorgen ook voor een overweldigend gevoel als je het spel voor de eerste keer opstart.  Laat je echter niet tegenhouden door de hoge moeilijkheidsgraad. Eenmaal je het systeem door hebt valt er ontzettend veel plezier te beleven. Het is goed om te zien dat sommige ontwikkelaars zo betrokken zijn bij hun games, want dat kan soms verrassend goed uitpakken. Update 8.0 is namelijk een succesvolle zet geweest en verbetert World of Tanks op nagenoeg alle vlakken. Als de volgende update mijn tank nu nog kan voorzien van zachte fluwelen kussens, dan ben ik de gelukkigste tankcommandant die de frontlinies onveilig aan het maken is.

World of Tanks is een free-to-play massively multiplayer online game en is sinds 12 april 2011 te spelen voor de PC. Deze recensie is gebaseerd op update 8.0, die eind vorige maand werd gelanceerd. De recensent kon met een perscode, verschaft aan ons door ontwikkelaar Wargaming.net, aan de slag gaan die toegang verschafte tot alle tanks en upgrades. Tussen het knalwerk door, schreeuwde hij overdreven vrolijk door de walkie-talkie op het Gamegasm kanaal dat hij helemaal weg was van zijn nieuwe Russische tank. Of het nou kwam omdat hij in de tank een geheim luik vond dat volgepropt zat met Vodkaflessen, of omdat de tank zo dodelijk was, is nog maar de vraag. Maar de man heeft oorlogen gewonnen, dus op de details zullen we voor het verhaal maar niet letten.