Beginnen social games dood te bloeden?

Geplaatst op: 19 oktober 2012 door Erik Dekker in Verhalen
Tags:, , , , , , ,

Social games: iedereen kent ze wel. Van die kleine, simpele titels die je op het internet meteen kunt spelen, zonder al dat gedoe met installaties en het eindeloos staren naar de spelinstellingen om de game optimaal op jouw PC te kunnen laten draaien. Denk bijvoorbeeld maar aan de ongelofelijk populaire game FarmVille, die iedere gamer die nieuwssites volgt wel kent. Deze heilige graal van ontwikkelaar Zyngra houdt vele, vele spelers stevig in zijn houdgreep. Althans, dat dacht ik. Niets is namelijk minder waar.

Vandaag heb ik meegekregen dat dergelijke social games helemaal niet zo populair zijn als ik voorheen had gedacht. De Amerikaanse website Playnomics heeft namelijk een onderzoeksrapport naar buiten gebracht die laat zien dat 85 procent van de social gamers in Amerika niet terugkeerden naar het sociale universum van een bepaalde game na de eerste dag spelen. 85 procent van miljoenen social gamers, je leest het goed. Dan zou je eigenlijk wel denken dat de werelden in deze titels helemaal niet zo dichtbevolkt zijn dan gedacht, toch? Ik tenminste wel. Niet dat ik een fanatieke FarmVille of Sim City speler ben, maar dat neemt nog niet weg dat dit hoge aantallen zijn. Is de aantrekkingskracht dan zo laag voor het gros van de social gamers?

Het onderzoek werd gehouden van juli tot en met september dit jaar, dus de getallen zijn vrij recent. Dit zou meteen verklaren waarom er zo weinig naar buiten wordt gebracht omtrent nieuwe social games.Hierin werd tevens aangetoond dat 95 procent van de spelers die een spel voor het eerst zouden spelen, zouden inactief worden naarmate het eind van het spel naderde.

Wat ik niet durf te zeggen is of die vijf resterende procenten toekomen aan de spelers die niet meer uit hun digitale FarmVille boerderij te halen zijn, of enkel iets meer spelen dan de 95 procent inactievelingen. Of deze trend zich ook voordoet buiten Amerika, is niet bekend. Maar deze getallen geven wel stof tot nadenken.

Ik weet nog dat ik een paar weken vrij veel lol beleefde met de iOS game Zombie Farm, een spin-off van FarmVille maar waarin je zombies moest kweken op jouw eigen sadistische vodoo-boerderij. Door ze onder andere vol te proppen met menselijke breinen, konden ze groeien en sterker worden. Eenmaal een heel leger bij elkaar geboerd, was het tijd om de boerderij van Boer Egbert te infiltreren. Keihard. Leuk.

Toch was Zombie Farm een bezigheid die mij voor maximaal enkele minuten per dag wist af te leiden. Een game die net zo snel opgepakt werd als voor eeuwig in de vergetelheid ondergedompeld. Mijn instelling kon ik niet voor anderen laten spreken, echter.

Wordt het tijd voor vernieuwing? Of beginnen ontwikkelaars de moed te verliezen in het ontwikkelen van een nieuwe sociale drug?

Geef een reactie

