Stilstaan leidt in The War Z tot een bloederige dood

Geplaatst op: 13 september 2012 door Arkadi De Proft in Verhalen
Tags:, , , , , , , , , , , , , , ,

Zombies: we lijken er maar niet vanaf te komen in films en games. Sommigen houden ervan, anderen doven nog liever met hun gezicht een kampvuur dan dat ze het weer moeten opnemen tegen deze dienders van de dood. Op het eerste zicht is dit weinig origineel, zeker als je de titel eens goed bekijkt, al probeert Hammerpoint Interactive er toch elementen toe te voegen die er voor zouden moeten zorgen dat het een hele nieuwe ervaring wordt. Een voorbeeld daarvan is dat dit een (Z)MMORPG wordt. Wow. Een ‘Zet Em Em Oh Aur Pie Gie”. Dat is een hele mond vol als je je vrienden wilt vertellen over deze opkomende zombiegame. Een mond vol bloed, rot vlees en veel slijm welteverstaan. Ik zet even alles op een rijtje en wie weet wordt dit wel de zombie-game waarvoor we als een meute breindode gamers klaarstaan om een flinke hap te zetten in deze ervaring.

The War Z wordt dus een MMO en zal het dus krioelen van nobele helden die alles doen om elk leven in gevaar te redden, maar ook van hulpeloze personen die er niet voor terugdeinzen hun medemens koelbloedig af te slachten om er eigen voordeel uit te halen. Klinkt een beetje als Day Z, he? Die mod van ArmA II? Dit concept zal ook in MMO formaat zeker voor leuke strategieën zorgen. Zeker omdat jouw keuzes bepalen wat voor iemand je bent. Zo zul je de hele map moeten afzoeken naar bepaalde zaken die van levensbelang zijn. Elk portie eten dat je tegenkomt heeft een hoge waarde voor jou, maar dat geldt ook voor wapens die in het rond slingeren. Je zult heel vaak moeten wikken en wegen om zo te bepalen wat het meest van belang is zodat jij nog een paar dagen verder kunt leven. Je leeft van dag op dag en weet nooit wat je te wachten staat.

Als je echter wat minder geluk hebt zul je je billen nog harder moeten toeknijpen. Houd er voor de veiligheid ook maar een flinke plank onder, want voor je het weet zit er een zombie aan te peuzelen. Dat is trouwens voor alle lichaamsdelen zo, dus elke keer als je iets vindt dat je bescherming kan geven, moet je de kans grijpen. Het kan natuurlijk ook zijn dat je een bloeddorstige groep zombies tegenkomt en dan valt het leven heus niet mee. Je zult moeten knokken voor alles wat je lief is en dan vooral je leven. Want ja, als je suïcidaal zou zijn, dan is opgegeten worden door een zombie niet echt bepaald een mooie manier om aan je eind te komen.

Zombies denken maar aan één ding, namelijk eten. Ze eten de hele dag door en dan vraag ik me af… Het spel speelt zich vijf jaar af nadat een epidemie zich over de wereld heeft verspreid. Moeten die zombies dan ook niet ongelofelijk dik zijn, door die eindeloze honger? Een kwestie waar ik wel vaker bij stil heb gestaan. Dat achterwege gelaten, er is maar één oplossing.: ze allemaal uitmoorden op de meest bloederige manieren denkbaar. Een simpele kogel door het hoofd is ook maar zo saai. Vind ik dan. Bring some spice to your life! Zombies spelen namelijk ook een vuil spelletje, aangezien zij in The War Z de aarde compleet naar de hel helpen. Het doet me een beetje aan een zwart stukje geschiedenis denken, enkel heeft de mensheid nu wel echt gelijk.

Dit is een MMO dus moeten er wel levels en klassen zijn? Niks daarvan. Dat wordt allemaal van de weliswaar krakkemikkige tafel geveegd. Er valt wel EXP te rapen maar deze waardevolle puntjes zul je direct steken in de bijpassende vaardigheden die je het vaakst gebruikt. Dit lijkt misschien raar omdat zo het echte survival-gevoel wat weg wordt genomen, maar als je er goed over nadenkt, is het zo gek nog niet. Als je namelijk in het echte leven bepaalde dingen opnieuw en opnieuw moet doen, dan word je er toch ook beter in? Tenminste, normaal gesproken wel. Bovendien belooft de ontwikkelaar dat het geen onrealistische gevolgen zal hebben. Het doel blijft het ‘overleven’ op zich en de persoon die het langst overleeft wordt simpelweg steeds beter in de dingen waar hij of zij goed is.

Maar hoe meer je investeert in jouw digitale persona, hoe meer stress The War Z je zal kunnen bezorgen. Hoe dan? Nou, zo zul je, elke keer dat een zombie jou letterlijk het hoofd heeft weten te bieden, al je verzamelde voorwerpen verliezen. Permanent. En daarmee dus ook al jouw ervaringspunten. De dood leidt dus tot een forse straf. Gezien je in The War Z ook (waardevolle) voorwerpen voor echt geld kunt aanschaffen, kun je je voorstellen dat opgegeten worden door zombies nog eens extra pijnlijke gevolgen heeft. Heb trouwens geen schrik, want het wordt geen pay to win en de betere wapens zullen zelden te vinden zijn. Als je doodgaat kun je weer met een schone lei beginnen. Al kun je, als je echt heel veel geluk hebt, wel jouw oude lichaam terugvinden en terugnemen wat van je vroegere ‘ik’ was. Maar onthoud waarom je daar überhaupt bent doodgegaan. Wees dus voorbereid op wat komen gaat. Voel je de terror al door je heen gaan als je in een donker woud op onderzoek gaat, terwijl er duizenden zombies op de loer liggen?

Soms vind je jezelf, te midden van al dat geweld, wel eens in een poëtische bui. Misschien wil je de situatie wel beschrijven, of hoop je dat jouw geliefde je brief toch nog vindt zodat ze weet dat je haar nooit bent vergeten. Een soort nalatenschap. En dat kan. Je kunt al je creativiteit namelijk loslaten op papier of zelfs een dagboek bijhouden. Hiermee stapt The War Z wat in de voetstappen van de keimoeilijke role-playing game Dark Souls, waarin het ook mogelijk is om tips voor andere avonturiers achter te laten. Maar in die game is deze optie redelijk gelimiteerd. In The War Z zul je alle nonsens kunnen lezen die spelers voor je achterlaten. Goed, slecht, of verdomd behulpzaam: het kan allemaal. Het is echter niet geweten of je ook papier en inkt moet zoeken, maar volgens mij zou dit echt wel een speciale touch geven aan het spel. Volgens mij snak je soms zelfs naar een teken van leven, al is het iets minder leuk als je vijf meter verder de schriften op de grond ontdekt, terwijl de ingewanden van de schrijver in kwestie verspreid op de grond liggen. Daar gaat je eetlust.

Voor diegenen die toch liever de confrontatie willen vermijden is er goed nieuws. Er is in The War Z namelijk genoeg grond om haastig weg te hollen van die horde Justin Bieber fa- zombies die woedend achter je aan spurten. Nu nog alleen maken dat je snel genoeg bent. De wereld is ongeveer vierhonderd (!) vierkante kilometer groot. Ter vergelijking: Noorwegen beslaat een oppervlakte van 385 vierkante kilometer. Genoeg plaats dus, zeker als je weet dat de omgeving zo gevarieerd mogelijk gemaakt is. Prachtige bossen, imposante steden en mooie meren vormen de perfecte locatie voor een onvergetelijke vakantie. Op de zombies na dan. Logischerwijs zal The War Z ruimte bieden aan een groot aantal spelers die je kunt tegenkomen. Het maximum aantal personen die hun vaardigheden tegelijkertijd tot het uiterste kunnen drijven ligt vooralsnog op 250. Een heel mooi aantal dat zeker voor interessante wendingen kan zorgen.

Het minimum is 70, maar het zet mij wel aan het denken.. Je hebt de mogelijkheid om je eigen server te huren en allerlei opties te configureren zoals een wachtwoord, premium slots en of de server openbaar of privaat is. Maar is dit dan niet ongelofelijk duur? Vooral voor mensen die gewoon met hun vriendengroep willen spelen, zal dit waarschijnlijk geen aantrekkelijke deal worden. Gelukkig is er wel de mogelijkheid om gemakkelijk een party te maken en zo je vrienden te helpen of al hun plannen juist flink in de weg te zitten.

Volgens mij wordt The War Z een goede MMO in handen die tussen al die rottende lijken voor een frisse wind zal kunnen gaan zorgen. Ik moet toegeven dat het idee zelf niet bijster origineel is, maar volgens mij wordt dit een goede variant op Day Z. En waarom we nog niet eerder een dergelijke online game hebben gezien, gaat echt mijn verstand te boven. Misschien trekt dit wel een groter publiek omdat het duidelijk iets meer casual is en eigenlijk heeft Hammerpoint Interactive er absoluut een paar verdomd interessante elementen ingestoken. De werkelijk immens grote spelwereld, de vele spelconcepten en de animaties maken het er alleen maar beter op. Houd er trouwens ook rekening mee dat het spel nog in alphafase is en dat er op het moment van schrijven continu aan gewerkt wordt. De eerste gameplay beelden kun je hieronder aanschouwen. Durf jij dit nieuwe avontuur aan? Iedere seconde telt..

reacties
  1. ertheadius zegt:

    Wow dit klinkt goed zeg! Waarom zijn er niet eerder zombie MMO’s gemaakt? Ik wil dit spel spelen!!!😀

  2. DayZ was een mooie introductie. Het probleem is dat het op de Arma-engine draait en dat de zombies eigenlijk de physics van dieren gebruiken. Daardoor zijn er nog heel wat problemen en loopt het ook niet zo vlot. Het is wel meer hardcore dan dit spel, dus hang het ook een beetje van jou af.

    Volgens mij wordt dit nu even zeker beter dan DayZ, maar wanneer Arma III (en daarbij ook DayZ) uitkomt, wordt het opnieuw wikken en wegen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s