Mijn eerste stappen in de wondere wereld van Guild Wars 2 (UPDATE)

Geplaatst op: 25 augustus 2012 door Arkadi De Proft in Verhalen
Tags:, , , , , , , , , , , , ,

Tot 06:00 uur in de morgen heb ik mij gisteren stierlijk zitten vervelen en probeerde de tijd te doden met allerlei games die me niet lang konden boeien. Gelukkig was ik niet alleen: er waren namelijk nog meer dan tien andere personen in mijn guild die een brandend verlangen hadden gekregen naar de opening van de poorten tot Tyria, de wereld in Guild Wars 2. Door die hoge spanning werden er verhitte discussies gevoerd, werd er al eens gevloekt en ik ga je niet vertellen hoeveel broeken we hebben ververst. Geduld is echter een schone (en onmogelijke) zaak en het moment was daar. Guild Wars 2 is begonnen. Mijn epische en onvergetelijke avonturen konden beginnen.

Eindelijk konden mensen die Guild Wars 2 op voorhand gekocht hadden hun investering benutten. Want die mensen konden namelijk al drie dagen eerder beginnen aan hun avontuur in Tyria. Al verliep dat niet zo gemakkelijk. Om 0:300 uur begonnen de eerste kreten te schallen van leden van mijn guild die bij de eerste gelukkigen waren die toegang kregen tot de game. Ik daarentegen bleef foutmeldingen krijgen en eventjes verloor ik alle hoop. Heb ik nu echt meer betaald zodat ik een foutmelding zou krijgen?! Maar na een paar minuten in complete paniek, lukte het mij ook om als een gladde paling tot het character creation scherm te komen.

Daar ging het echter volledig fout.

Weer een foutmelding en een crash to desktop. Ik was al bang dat ik alles moest herhalen maar gelukkig was ik ArenaNet goed gezind. De eerste successen in mijn epos waren behaald. Mijn avontuur kon eindelijk zijn aftrap maken.

Eenmaal in-game verliep alles vlot. De performance was goed, er was helemaal geen lag (en ik speel op een US-server!) en ik zag geen bugs. Het enige wat ik wel zag was kolossale massa aan nieuwe avonturiers die allemaal als eerste hun quest willen accepteren en volbrengen. Wat een chaos! Het was zelfs zo erg dat er geen plaats meer was en dat er een grote bug optrad voor een vriend van me. Die werd namelijk elke keer nadat hij de eerste boss in de introductie versloeg terug geteleporteerd naar het begin. Dus mocht hij zo twintig keer opnieuw beginnen. Demotiverend voor de man, maar hij kreeg zo wel aardig wat loot voor zijn kiezen. “Ellek voordeel heb ze nadeel,” aldus Johan Cruijff. En gelijk heeft hij.

Ik moet zeggen dat alles verder vlotjes wist te verlopen. Voor de eerste minuten na lancering is dat een prestatie op zich. Ik kon alle quests doen, ik kon met wat vrienden spelen en de alom bekende world events lieten me op de grond vallen van verbazing zo mooi. Al kan dat ook zijn omdat ik zo moe was en alles maar als gegund aanvaarde. Maar het mocht de pret niet bederven. Ik was blij en voldaan.

Nu zijn we een dag later en blijkbaar zijn er nog altijd mensen aan het verbinden want nu geraak ik er echt niet in. Volgens mij is het wel duidelijk dat ArenaNet deze headstart gebruikt om alle fouten weg te werken tegen de officiële release, zodat ze eigenlijk kunnen proclameren dat het een perfecte release zou kunnen presenteren zonder fouten. Ik heb hier gemengde gevoelens bij. Aan de ene kant is het hartverwarmend om te zien dat een ontwikkelaar daar zo actief mee bezig is. Maar aan de andere kant worden de vroege spelers zo wel flink verwaarloosd. Het blijft afwegen, maar hoe zat het dan met die stress test laatst? Is hier soms niets uit voorgekomen?

Maar het heeft me tot nu toe niet ontstemd. Guild Wars 2 is gelanceerd en dat is in mijn boek reden voor een feestje. Misschien een idee om een grote happening met mijn guild te organiseren om het te vieren. Mijn avonturen kunnen beginnen en je gaat hier absoluut meer van horen op het blog. Van grote gevaren tot bijna gamebrekende bugs, ik zal alles als een ware vechter doorstaan. Zo ben ik toch bijna net zo moedig als mijn digitale alter-ego die Tyria trotseert.

Update: Schrap die voorlaatste paragraaf maar. We zijn nu een dag voorbij en ArenaNet heeft hard door gezwoegd om alles op z’n pootjes te laten komen. Even leek het spel in het water te vallen, maar ArenaNet zorgde voor een flinke vloot die alles herstelde. Inloggen gaat perfect, er zijn geen disconnects meer en ook de winkel staat eindelijk online! Als het mij betreft kan het avontuur nu echt beginnen!

Geef een reactie

