Het dagboek van een nieuwe indie-ontwikkelaar – hoofdstuk 1

Geplaatst op: 18 augustus 2012 door Arkadi De Proft in Verhalen

In zo’n situatie zit je dan als gamer. Je hoopt dat er eens iemand denkt om een specifiek soort game uit te brengen, maar het komt er nooit van. Of het komt er wel van, maar dan is het zo waardeloos dat je zelfs geen moeite doet om er naar te kijken. Wat doe je dan? Je kunt bij de pakken neer gaan zitten en gewoon genieten van al het andere moois dat je voor je neus voorgeschoteld krijgt, of je gaat gewoon zelf aan de slag met jouw droom: het ontwikkelen van een eigen game. Een droom die ook bij mij past. Altijd heeft het creëren van een eigen universum om in rond te vertoeven me al getrokken. De tijd was dan ook meer dan rijp om deze droom eindelijk eens na te gaan jagen.

Er komt een hoop kijken bij het ontwikkelen van een eigen game. In plaats van het feit dat jij degene bent die het eindproduct speelt, zwaai jij nu de scepter bij de de ontwikkeltak. Van conceptfase tot de Q&A: alles gaat via jou, de gameregisseur. Spannend.

Het eerste waar ik over na moest denken is welke technologie ik nu precies ga gebruiken om mijn droom in realiteit om te zetten. De engine, zo noemt men dat in de volksmond. Dat is eigenlijk het kloppend hart van een spel. Het is het instrument dat er voor zorgt dat het spel überhaupt kan draaien. Ik besloot dat ik, door mijn gebrek aan ervaring, zou moeten werken met een programma waarmee je alles simpel kunt omzetten van idee naar daad, maar waar ik ook op zou kunnen verder bouwen moest mijn droom net iets groter worden. Ik ging voor ‘RPG Maker VX Ace’, een programma waarmee je een 2D (J)RPG kan maken. Door het gebrek aan uitgebreide, volwaardige JRPG’s op de Westerse markt dacht ik dat het de moeite wel zou zijn om deze richting uit te gaan. En zo geschiedde. Met trillende handen van enthousiasme ging ik achter het programma zitten en begon te werken aan iets dat mogelijk mijn nieuwe droomgame zou kunnen worden. Na wat geklungel met RPG Maker besloot ik dat het programma slim en goed in elkaar zat en dat ik dit zeker kon gebruiken om mijn doel te bereiken. Een leuke, uitgebreide JRPG te maken die je moralen op de proef gaat stellen, is het uitgangspunt van mijn nieuwe project. Hierbij hoort natuurlijk ook een verhaal, maar daar zul je over kunnen lezen in het volgende deel van het indie-dagboek.

Na heel wat tegels, meubelen en ‘event’s ben je hier wel even aan toe.

Maar een game ontwikkelen doe je niet zomaar. Nee, daar heb je een team voor nodig. Het klinkt wel alsof ik een overval voorbereid, hé? Volgens mij is het zelfs net zo opwindend. Gelukkig doe ik het dit keer iets rustiger aan. Een motley crew zoeken, dat deed ik op het wondere wereld wijde web. En dat was nog verdomd moeilijk eigenlijk, maar via forums en wat contacten kon ik toch al mijn eerste actieman beschouwen als trouw lid van het team. ‘Hibbe, zoals hij online door het leven gaat, zal zich toewijden aan het verloop van het verhaal en zal samen met de rest van het team er voor te proberen zorgen dat het een interessant, verrassend en mysterieus avontuur zal gaan worden.

Of het de moeite is om hier iemand voor aan te stellen? Volgens mij wel. Vaak is het verhaal gewoon te cliché in zulke games, waardoor ze soms zelfs het daglicht niet zien en dat wil ik absoluut vermijden. Daarom zal Hibbe vorm geven aan onze droom. Zodat het ook een beetje jullie droom wordt. Een droom zonder klank is natuurlijk maar flauw en dus had ik contact met iemand die, tegen betaling, ons muziek wou leveren. Dat ging al wat moeilijk voor ons. Natuurlijk willen we wel betalen voor een nummer, maar een hele soundtrack zou nog duur op kunnen lopen. Gelukkig vond ik iemand die ons team vervolledigt en als het kan een eerlijk deel krijgt. Op het internet laat ze muziek door menig luidspreker schallen als DJ ‘Janet Banerjee. Janet heeft me een paar samples doorgestuurd en meteen waande ik mij verloren in een nieuwe wereld en beeldde ik me scènes in die zouden kunnen plaatsvinden. Over immersie gesproken! Maar we zijn er nog niet. Een technisch mannetje is ook geen overbodige luxe voor de machine die ik wil laten lopen. Gelukkig heb ik een programmeur kunnen vinden die mij zal bijstaan in de strijd. Met genoeg kennis voor wat wij in ogen hebben zal hij alle functies nodig maken die wij nodig vinden om alles vlot te laten verlopen in deze nieuwe wereld die voor ons open gaat. Deze genie heeft de naam ‘JBSundown’. Een hopelijk waardevolle asset die de game een gezicht zal kunnen geven.

Na ‘A’ komt natuurlijk ‘B’.

Zelf zal ik proberen de mappen vorm te geven omdat ook het uitzicht van talloos belang is. Want ook al valt het misschien niet steeds op, maar vaak zul je bij een saaie achtergrond ook direct geen zin meer hebben om verder te ontdekken en dat is nu echt wel de bedoeling. Zo heb ik al geprobeerd een map in elkaar te steken die ik zelf niet zo bijzonder vind, maar het is wel een mooi begin en op korte termijn heb ik echt al veel geleerd. Zo zal ik je volgende keer wat meer uitleg geven over ‘parallax mapping‘. Ik kan je al zeggen, daar kruipt een hele hoop werk in. Want werk, dat zul je toch echt op moeten offeren. Bloed, zweet en tranen, zijn zaken die geregeld voorbij komen als je jouw digitale universum vorm wilt laten krijgen. Je moet namelijk echt met alles rekening zien te houden. Uiteindelijk wil je de speler een foutloze presentatie voorschotelen, toch?

Maar ik wil hier niet zo zeer uitweiden over het technische aspect. Ik wil het eerder hebben over waar je voor moet opletten als je aan een dergelijk project begint, wat er heel moeilijk zal zijn, hoe je deze nieuwe weg het best aanpakt en natuurlijk tonen wat je in een bepaalde tijd zou kunnen bereiken. Tevens zijn alle textures die je hier vanboven ziet tijdelijk, ook wegens copyright. We zullen zelf proberen van dit te maken, al is dit weer tijdrovend! Voorlopig is het ‘bedrijf’ trouwens nog naamloos. Ik wou dat dit een kenmerk was van het hele team, in plaats van iets volledig persoonlijk.

Mocht jij geïnteresseerd zijn om ons te helpen bij dit spel, kun je me altijd mailen op arkadi.gamegasm@gmail.com. In die mail zet je gewoon wat informatie over jezelf, zoals je leeftijd, ervaring en waar jij je op wilt toespitsen. En als je kunt, mail je er even direct een bewijs van je kunnen; zo kan ik direct zien of jij bent wat we zoeken! Vooral nog iemand die goed textures kan maken zien we graag binnenvallen!

Geef een reactie

