Hoog in de wolken van digitale drugs

Geplaatst op: 27 juli 2012 door Erik Dekker in Verhalen

Vroeger kon je sommige zaken maar beter niet in kringen benoemen. Seks, drugs en rock & roll waren in die goede oude tijd dat mensen nog stijlvolle hoeden droegen en spiritus weg nipten simpelweg uit den boze. Nu we wat ouder en wijzer zijn geworden, zijn deze zaken het gesprek van de dag. We zijn opener geworden. En gelukkig maar. Toch zijn we nog maar wat preuts met het seks- en drugsgedeelte in games. Is dat terecht? Voegen deze zaken wel wat toe aan de beleving op zich? Mits hier heel goed en subtiel mee wordt omgegaan, absoluut!

Er zijn maar wat weinig ontwikkelaars die seks en drugs willen toepassen in hun digitale troetelkind. Dergelijke elementen leiden namelijk tot een hoop controversie. Maar controversie leidt wel tot gespreksstof en uiteindelijk ook keiharde sales. Je moet het natuurlijk niet overdrijven. Maar ontwikkelaar Rockstar bijvoorbeeld is niet preuts van een mooie ronde borst of zelfs het nodige subtiele billenwerk in Grand Theft Auto en Max Payne 3, al dan niet voor een paar seconden.

Hier blijft het niet bij. Concurrent Volition geeft je in de heerlijk chaotische Saints Row games de mogelijkheid om een headshop binnen te lopen, daar een paar joints te kopen en deze vervolgens onderuitgezakt op de bank aan te steken. Alle zorgen van jouw digitale alter-ego verdwijnen als sneeuw voor de zon. Het leven op straat is hard en je moet af en toe toch die stress kunnen laten wegnemen. Je bent immers een gangster in wording en dan horen deze zaken er nu eenmaal bij. Het effect dat je hier ervaart, als je met wiet in de weer gaat, is puur cosmetisch te noemen. Bizarre en spacende filters op het beeldscherm belemmeren het zicht en schreeuwen naar je dat je relaxed moet zijn. De wereld is immers al druk genoeg. Straten veroveren en overnemen, dat kun je daarna ook wel. Zie deze toevoeging daarom ook maar als een spreekwoordelijke kers op de gangster taart. Geniet.

Saints Row The Third

Drugs kunnen dus cosmetische effecten hebben in games. Maar soms zijn ze zowaar nuttig en stiekem zelfs een bittere noodzaak om te overleven. Hoe dan? Nou, in de in 2008 uitgekomen post-apocalyptische game Fallout 3 ben jij een eenzame strijder in een gigantisch vernietigde wereld. Bloeddorstige bandieten en uit de kluiten gewassen mutanten zijn uit op schaamteloze moordpartijen en om te overleven moet je stevig in je schoenen staan. Eten is schaars, evenals schoon water. Gevolg is dat er genoeg gevechten uitbreken, die bijna altijd leiden tot een pijnlijke dood. Maar jij wilt natuurlijk niet dood, je wilt overleven en aan de top van de voedselketen komen..

In Fallout 3 zul je daarom vaak genoeg een pilletje moeten slikken om tijdelijk sterker te worden, zoals een ‘Buffout’ die jouw levenspunten tijdelijk omhoog laat gaan of een ‘Med-X’ waarmee je voor een bepaalde periode meer klappen kunt incasseren. Handig! Toch ben ik tijdens het spelen nooit een (half verwoeste) smartshop tegengekomen die deze zaken voor de grote oorlog ooit aan had geboden. Misschien een verborgen fabriek die ik over het hoofd heb gezien? Wie weet. De mysteries van het leven zorgen voor stof tot nadenken.

Simpel gezegd ben je zonder deze drugs dood voordat je goed en wel beseft dat de wereld compleet is verwoest. Het zijn dus geen gimmicks, maar toevoegingen die de complete spelbeleving geloofwaardig in Fallout 3 geloofwaardig maken. Je zult namelijk soms harde keuzes moeten maken om verder te kunnen komen. Survival of the fittest, zoals de heer Darwin het zo mooi verwoordde. Let op dat je niet constant aan de wonderpilletjes gaat, want dan krijg je te maken met verslaving en de gevolgen daarvan zijn niet fijn.

Ik vind het heel opmerkelijk dat er mensen zijn die deze zaken willen verbannen. Denk namelijk even met mij mee. Niet alleen kun je beide games compleet spelen zonder, maar ze maken wel een belangrijk onderdeel uit van de spelwereld. Ieder op een compleet eigen manier. In zowel Saints Row als Fallout 3 zie je trouwens dat drugs-gerelateerde elementen wel degelijk iets aan de ervaring op zich toevoegen. Dat is toch niet erg? Ze leren je tevens dat je er duidelijk met mate mee om moet gaan, anders kan het nog eens een keer fout aflopen. Zo zie je maar weer dat wij onze tijd ver vooruit kunnen zijn. Wees subtiel met wat je doet en laat aan de gamer beslissen of dergelijke zaken door de beugel kunnen.

Tot nu toe denk ik in ieder geval dat er nog maar bar weinig is om echt over te klagen, of we moeten al de ethische kant opgaan van de moordmogelijkheden met de meest krankzinnige wapens. Maar die discussie bewaar ik voor een later moment.

Fallout 3

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s