Twee werelden die perfect samengaan..

Geplaatst op: 10 juli 2012 door Erik Dekker in Verhalen

Sinds 11 november 2011 trotseer ik de vele gevaren in Skyrim op mijn Xbox 360. Draken, Draugr en verdomd irritante guards die mij steeds vragen of iemand mijn zoete cakejes heeft gestolen. Yeah right. Diezelfde gevaren blijken nog veel intenser te zijn aan de andere kant, waar het gras naar horen zeggen groener is dan ooit: op de PC. De PC-versie van Skyrim geeft je exclusief de mogelijkheid om compleet los te gaan met mods. Grafisch ijzersterke updates, draken die je zelf kunt berijden, nieuwe zelfgemaakte uitrustingen en zelfs compleet nieuwe gebieden, staan je op te wachten. Mits je het vijfde deel in The Elder Scrolls reeks dus op de PC aanschaft.

Maar ik zal je een geheimpje verklappen. Ik game eerlijk gezegd liever op bed, terwijl ik naar mijn plasmascherm staar met een controller in mijn hand. Vergis je niet, gamen op de PC vind ik geweldig, maar ik houd het in dat geval niet langer dan een paar uur uit. Misschien maar beter ook eigenlijk. Maar na een lange dag op school of op de werkvloer, vind ik het fijn om fijn languit op mijn bed een digitale wereld te betreden. Vandaar ook dat mijn keuze voor de Xbox 360-versie van Skyrim snel gemaakt was. De game staat garant voor vele honderden uren speelplezier, maar toch voelde ik een bepaalde leegte; alsof ik iets miste in mijn wereld.

Mijn personage Alywen, meester dief slash huurmoordenaar slash stoeipoes (letterlijk), is het met mij eens. “Ik wil mijn horizon verbreden. Ik heb de meeste uitrustingen al aangehad. Ik wil op draken vliegen en teruggaan naar mijn thuiswereld, Elsweyr. Ik wil zo graag dat jij met mij meegaat, Erik! Samen de gevaren trotseren in de droge woestijnen en de vochtige jungles, zij aan zij totdat wij onze laatste adem hebben uitgeblazen.” Ik vertelde Alywen dat dat niet kon, tenzij ik mijn relatie met haar zou voortzetten op de PC. Maar dat is toch onmogelijk?!

Absoluut niet, zo blijkt.

Na wat research schijnt het zo te zijn dat je je savefile op de Xbox 360 met een USB-stick en een programma genaamd Modio, zonder al teveel poespas kunt overdragen naar de PC. Wat een geweldige uitvinding. En zo geschiedde. Alywen heeft haar overplaatsing gehad. Ik ben simpelweg met stomheid geslagen in het aantal mods dat er nu al is uitgekomen voor Skyrim. Bij dezen dan ook een staande ovatie voor de geweldige community. Na een aantal uren spelen is me echter wel opgevallen dat Skyrim lekkerder speelt met een controller. Fijnheid heerste dan ook dat ik er eentje met draad voor een zacht prijsje kon overnemen van een vriend van me. Plug & Play was nog nooit zo makkelijk. Niks geen drivers installeren, maar met een simpele aansluiting meteen de mogelijkheid krijgen om de Xbox 360-ervaring op de PC te krijgen. Met alle toeters en bellen van de laatstgenoemde erbij, welteverstaan.

Ja, Alywen en ik zijn meer dan tevreden met ons nieuwe onderkomen. Ze heeft nu zelfs een cape die ik voor haar heb gemaakt. Want capes staan gewoon stoer op een kat die huurmoordenaar slash dief is. Aan haar spinnen te horen is ze er erg blij mee.

Het enige wat ik in Skyrim nog mis is een goede mod met zombies. Want ja, alles wordt beter met die duistere stinkende lijken die uit het graf komen kruipen. Zelfs Bethesda’s nieuwste. Een goede uitdaging voor de mod community dus. Aan de slag!

//

Geef een reactie

