Smite

Geplaatst op: 2 juli 2012 door Arkadi De Proft in Impressies
Tags:, , , , , , , ,

De gemiddelde gamer kent de speciale modus ‘Defense of the Ancients’ (kortgezegd DotA) wel, een extreem populair genre dat begon als een mod voor de bekende real-time strategy game Warcraft III, maar ondertussen al duidelijk uitgegroeid is tot een eigen handelsmerk. Zo zijn er al tal van losstaande games te vinden die deze alom populaire uitbreiding hebben proberen na te maken met kleine verschillen, vaak met groot succes. Één van die pareltjes uit dit lijstje heet Smite en is verkrijgbaar voor de PC. Ken je Smite Niet? Het wordt dan de hoogste tijd dat daar verandering in gaat komen. Zoals in elke DoTA het geval is, zul je in dit spel mooi de grote slagvelden, de nodige chaos en de ingame winkel tegenkomen vinden. Een bekend concept voor de kenner dus. Toch kent Smite de nodige tweaks en sleutelingen die ervoor zorgen dat het een compleet unieke spel ervaring op zich wordt.

May the gods be with you
Smite kent niet echt een verhaal. Maar dat hoeft niet in dit soort games. Meestal hoef je geen pakkend en emotioneel slepend avontuur te verwachten, maar in zulke games zie ik daar ook de waarde niet van in. Dit spel gaat gewoon om zo het zo sterk mogelijk worden en de vijand zo snel mogelijk compleet te verpletteren onder zijn eigen krachten. Moest je toch zelf eens naar de eeuwigheid gestuurd worden, dan krijg je toch nog een ticket om terug naar het bloederige paradijs te keren. En daar heeft ontwikkelaar Hi-Rez Studios een logische verklaring voor, want in Smite nemen de goden het zelf tegen elkaar op. Kunnen zij dan niet dood gaan? Want een god, daar kijkt een sterveling toch wel tegenop. Maar oh jawel, ook heilige schepsels kunnen de dood in ogen kijken. Je zult heel goed uit je doppen moeten kijken wil je een kans maken om te overleven. Zoals het in de meeste actie-gerichte games betaamt, zul je een hele hoop kwaad tegen je krijgen. Zo heb je de minions, die er naar mijn mening niet zo speciaal uitzien en handelen. Zie ze als het standaard kanonsvuur in het leger dat tegen je aan het vechten is. Deze kleine mannen zullen jou en jouw eigen volgers bekogelen met pijlen, of ze proberen gatenkaas van je te maken met hun zwaard. Gelukkig zijn ze binnen mum van tijd vermorzeld en daardoor een zeer goede bron van goud waarmee je weer drankjes of bepantsering kunt kopen. Zaken die toevallig een erg verslavende invloed hebben.

Ook voor vijandige torens zul je goed moeten oppassen. Indien je te dicht in de buurt komt en er geen vriendelijke minion in de buurt is, zal deze jou beschieten met een krachtige straal. Ook als je een vijandelijke god aanvalt binnen het bereik van de toren, zul je hiervan soms bizar pijnlijke consequenties moeten aanvaren. Deze torens hebben namelijk heel wat in huis en dus is het logisch om ze met goddelijke woede-uitbarstingen neer te halen met een paar andere goden die jou een handje willen helpen. Soms moet je je hulp namelijk wel eens in een heilige hoek zoeken, toch? Deze torens neerhalen is trouwens een noodzakelijk iets, omdat je anders zeer moeilijk de basis van de vijand kunt bereiken. En voorkomen is beter dan genezen.

Waar smite uiteindelijk allemaal om draait, zijn de dodelijke goden, of met andere woorden de andere spelers. Deze zul je moeten zien te verslaan met een uitgebreid arsenaal aan skills. Goede items kunnen hier een belangrijke rol spelen aangezien deze je stats kunnen opkrikken zodat je werkelijk onverslaanbaar bent. Hier is het wel wat zoeken naar welk items geschikt zijn voor die bepaalde god. Ook kan het helpen als je met een groepje één god aanpakt, al wordt dit door sommigen wel aanzien als ‘gangen’.

Enter the basement of doom
Tot dusver een korte samenvatting van wat je in Smite kunt verwachten. Nu kun je beginnen met spelen. Alhoewel, nadat je deze impressie hebt gelezen natuurlijk. Je kunt kiezen om in je eentje te oefenen tegen bots of je kunt direct de strijd aangaan met anderen. Bots rekken de speelduur altijd uit, aangezien het ook wel eens ‘rustgevend’ kan werken om andere spelers niet in je nek te hoeven zien hijgen. Maar als je wel de stoute schoenen aantrekt en het tegen andere fanatiekelingen van over de hele wereld wilt opnemen, dan moet je een wachtrij overleven. Deze is echter helemaal niet lang en wordt opgevrolijkt door een dansende god, wat soms simpelweg hilarisch is. Ook heilige schepsels hebben humor, zo blijkt. Als je eindelijk het gevecht in mag duiken, dan valt er direct één ding op. Dit keer is het geen bird-view van ver bovenaf jouw personage, maar een echte third-person versie van DoTA. Je zult zelf met je personage moeten lopen en ook de skills zul je in een bepaalde richting moeten sturen. Dat zorgt voor een interessante wending in het vechtconcept, die stiekem nog verrassend goed heeft uitgepakt. Het voelt naar mijn mening echter beter om zelf controle te hebben over waar je loopt en wat je doet. Ook de omgevingen komen zo veel meer tot uiting, vooral de mistige jungle dan.

Logische uitkomst is dat de gevechten aanzienlijk anders verlopen dan in menig andere DotA game. In plaats van een mooi overzicht te hebben over een groot deel van het speelveld, word je nu veel meer verrast en kun je minder goed uitkijken. Dat geldt natuurlijk ook voor je vijanden en het is heel leuk om opponent uit het niets aan te vallen. Sluipmoorden blijven namelijk absolute klassiekers. Ook de vaardigheden zijn een beetje veranderd. Hier zul je veel meer vaardigheden kunnen gebruiken die je vijanden trager maken en soms kunnen goden zelfs een hele muur uit de grond toveren. Je zult veel meer moeten vertrouwen op de normale aanvallen in je arsenaal en pijlsnel moeten handelen, al hangt dit natuurlijk ook een stuk af van het soort god dat je speelt. Variatie van spijs doet eten, zegt men wel eens. Zal het mij benieuwen hoe een goddelijk banket eruit ziet.

There’s one to choose
Een groot stuk in dit spel hangt natuurlijk af van welke god je kiest. In Smite kiest Hi-Rez voor een klassieke aanpak. Goden kunnen namelijk drie bekende rollen vervullen: een tank, een brenger des doods of een healer. Of een jack-of-all-trades natuurlijk, al heb je daar heel wat ervaring voor nodig. En daar heeft Hi-Rez aan gedacht, want met 17 goden is er keuze genoeg. Niet alle goden zijn in het begin al speelbaar; in het begin al wisselen ze elkaar wel af en dus zul je sommigen moeten kopen met punten die je verdient door een match te winnen of met echt geld. Ja, dat is ook mogelijk, want in dit opzicht verraadt Smite dat het een ‘freemium’ model hanteert, ofwel een gratis spel met betaalde mogelijkheden. Zo kun je voor 6,40 euro twee nieuwe goden kopen, en je kunt hiermee ook nieuwe skins kopen. Moest je toch niet zeker zijn of die bepaalde god je wel zou liggen, dan kan je elke god gratis proberen in ene solo match tegen bots. Volgens mij is dit een heel goed systeem, want de meesten die de games Heroes of Newerth of League of Legends spelen, hebben al eens een miskoop gedaan.

Wat sommigen misschien wel zullen hinderen is het feit dat je jouw vaardigheden zelf niet kunt levelen. Als je een level omhoog gaat dan zul je automatisch een nieuwe vaardigheid of een upgrade krijgen. Ik moet toegeven dat ik helemaal niet goed ben in het kiezen van mijn vaardigheden, dus ik heb hier geen moeite mee. Al snap ik wel dat de veteranen ons liever zelf controle hebben over de do’s en dont’s van hun digitale alter-ego’s. Ook de items kun je automatisch laten kopen wanneer je in de buurt van de winkel bent, al kun je deze optie wel afzetten en zelf de touwtjes in handen houden. Het is daarom ook goed dat je de keuze krijgt. Het toont echter wel aan dat Hi-Rez heel veel nieuwe spelers naar het DoTA-genre willen lokken en beginnelingen een duwtje in de rug willen geven.

De wereld door een godenbril
Smite is grafisch gezien dik in orde. De vele omgevingen, evenals het vuur en de mystieke misteffecten zien er zo ongelofelijk goed uit dat ik soms met open mond naar mijn beeldscherm heb zitten staren. Ook de animaties van de goden zien er uit alsof ze recht uit de hemelpoort zijn komen stappen; je krijgt zo het gevoel dat er constant een krachtmeting staat te wachten. Heerlijk. Dit wordt extra goed in de verf gezet door de vaardigheden zo spectaculair mogelijk te maken. Zo is er als god een aap, die als vaardigheid een bom heeft en vuurwerk in het rond afschiet. Hoe verzin je het? Pluspuntje. Wederom een teken dat er hierboven wel degelijk lachwekkende taferelen aanwezig zijn. Hebben we iets om naar uit te kijken als we uiteindelijk de pijp uitgaan. Maar zulkedergelijke toevoegingen zorgen ervoor dat Smite eruit ziet om door een ringetje te halen, terwijl het spel ook nog eens ontzettend lekker wegspeelt. Het enige dat wat minder is zijn de menu’s en dan vooral de in-game UI. Iets voor Hi-Rez om nog even flink aan te werken.

Goddelijke speelervaring
Maar ik zou bijna vergeten dat het een beta betreft. Kijkend vanuit dat oogpunt is Smite een absolute kanshebber tot één van de toppers van 2012. Het is verfrissend om te zien dat er met een oud subgenre nog zoveel moois kan worden gedaan. En eigenlijk op zo’n simpele manier, want een third-person perspectief biedt net die welkome frisse wind die wij gamers nodig hebben om door te gaan. Niks geen oude wijn in een nieuwe zak. Voor de liefhebbers van DotA is Smite daarom een game om in de gaten te houden. De goden willen jou aan hun zijde en die kun je maar beter tevreden houden.

//

//

//

//

//

//

reacties
  1. toogpraatjes zegt:

    Mooie graphics😉

    • Erik Dekker zegt:

      Deze game heeft ook mijn interesse gewekt. Ben wel toe aan een nieuwe unieke DotA ervaring. Eentje die het nét even anders doet🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s