Wat heb ik opeens ongelofelijk veel zin gekregen in de nieuwe Sons of Anarchy game

Geplaatst op: 22 juni 2012 door Erik Dekker in Verhalen

Filmgames: het is een term die zuur in de mond ligt bij menig liefhebber van videospelletjes. Dit soort titels hebben de vrijheid niet in de ontwikkeltijd, want er moet secuur worden omgegaan met het plot dat zich in de film afspeelt. Er is dan ook weinig ruimte voor creativiteit. Gamers gaan de game in kwestie vergelijken met de film en dan loopt het vaak fout af in de conclusie. Toen Kurt Stutter, de geestelijke vader van de awesome Sons of Anarchy motorbendeserie onlangs liet weten dat er een gelijknamige game aan zit te komen, had ik daarom mijn twijfels. Die twijfels zijn nu grotendeels weggevaagd.

En dat is apart. Want op de aankondiging na, weten we nog helemaal niets van de Sons of Anarchy game. Niks, nada, nop. Nou ja, oké, ik weet nu dat er een browser-game aan zat te komen, maar toch is geschrapt om de ontwikkeling voor een volwaardige consolegame op volle toeren te kunnen zetten. Maar buiten dat om, is het nog een grijze mist in feitenland.

En toch heb ik er opeens erg veel zin in gekregen.

Waarom dan? Nou, omdat ik hardcore ben begonnen met het kijken van de serie zelf. Een stoere motorbende die zich voor de buitenwereld voordoet als een clubje die enkel van Harley Davidsons houdt (wie niet?), maar in de werkelijkheid bezig is met de meest duistere zaakjes die je je maar kunt bedenken. Niveautje Maffia zelfs. Gevolg is dat je, als je besluit een aflevering Sons te kijken, je er al vijf doorheen hebt gejaagd voordat je het weet. Die vibe hoop ik terug te vinden in de game.

Want Stutter zegt zich niet te gaan houden in het plot van de serie. Zijn tweet ziet er in ieder geval zo uit:

“[Sons of Anarchy] update. Had a great meeting with a distributor yesterday. Myself and everyone at FX and Fox is dedicated to making this happen.” He went on to say that “we definitely want to do a real game. Console based. Not some slapcrap browser MP thing. It’ll take a while but it’s the right way to go.”

Geen slap aftreksel van een filmgame dus. Stutter meldt tevens dat hij ook absoluut niet de richting op wil gaan van Telltale games en dan met name The Walking Dead. Volgens hem voelde die game gehaast aan en zelfs een tikkeltje onbevredigend. En ja, dat willen we natuurlijk niet terugzien in de Sons of Anarchy game.

Maar wat voor soort game kunnen we verwachten? Een sandbox titel, á la Grand Theft Auto? Een third-person shooter? Wie zal het zeggen. Ik wacht rustig af totdat hier mee informatie over wordt vrijgegeven. In de tussentijd zal ik mij nog perfect kunnen vermaken met de bizarre avonturen van Clay, Jax en Tara in de serie.

“One does not simply threaten Sam Crow.”

Geef een reactie

