Grootse plannen voor MMO Star Wars: The Old Republic

Geplaatst op: 16 juni 2012 door Erik Dekker in Verhalen
Tags:,

Het lijkt erop dat de eerder dit jaar uitgekomen MMO Star Wars: The Old Republic met enige moeilijkheden te maken heeft. Deze grote online game kampt namelijk met grote tekorten aan spelers. Er zijn namelijk talloze servers die worden aangeboden, wat als gevolg heeft dat er een hoop beginnen te veranderen in een geestwereld. Uiterst teleurstellend, aangezien ik in mijn recensie ongelofelijk lovend was over de kwaliteit die deze game uitademt. Toch geeft uitgever Electronic Arts de hoop niet op. Sterker nog, er staan een hoop grote plannen op het menu.

Wat is nou de reden van het verlies van spelers? Nou, om te beginnen kent The Old Republic het zogenaamde pay-to-play systeem. Simpel gezegd moet je iedere maand een luttele vijftien euro neerleggen om de wondere wereld van het online Star Wars universum te kunnen betreden. Vele spelers worden hierdoor afgeschrikt, maar omdat World of Warcraft heeft bewezen dat zo’n model wel degelijk mogelijk is, hebben vele andere ontwikkelaars geprobeerd hetzelfde pad te bewandelen. Anno 2012 is het echter ongelofelijk zeldzaam als je jouw MMO het wilt laten overleven tussen die moordende concurrentie.

Gevolg is dat een hele hoop bedrijven hebben besloten hun online wereld free-to-play te maken, ofwel het afschaffen van de maandelijkse kostenIn plaats daarvan verschijnt er een in-game winkel waar je bepaalde spullen voor een bedragje kunt kopen. Denk maar aan een mooie hoed, of een rijdier voor jouw personage. Op die manier krijgt de ontwikkelaar zijn inkomsten. En het resultaat mag er zijn. De opbrengsten van Lord of the Rings Online is na het overstappen van pay-to-play naar free-to-play verviervoudigd! Het is daarom ook niet ondenkbaar dat EA onlangs heeft aangegeven The Old Republic mogelijk ook gratis te maken.

Daarnaast zouden spelers hebben geklaagd dat de endgame content (dus de content die je voor je kiezen krijgt als je het maximale level hebt behaald) nogal…karig is. Ook op dat gebied belooft EA een hoop goed te gaan maken. Er staan een hoop uitbreidingen met content in de planning. Sterker nog, Frank Gibbeau van EA zegt zelfs plannen te hebben met de game die wel tien jaar zullen duren. Tien jaar…dat is een flinke periode. Zelfs voor grootschalige online games als deze.

Het bericht van Gibbeau klinkt als volgt:

“MMOs, obviously, are a big commitment of time and money and so giving people an opportunity to access it for free, try it, we found in our telemetry and our experiments is a really good strategy and a good tactic,” he said. “We’re going to do that. We also announced a… mass amount of content thats coming for the service, so we’re going to be in the Star Wars business for ten years, who knows?

We’re still publishing Ultima Online for seventeen years. So we’re definitely going to be in the Star Wars business for a long time and if the business changes in accordance with how the market is reacting, then that’s just good process for us since we’re trying to create the best possible service for our gamers.

We’re still playing Dark Age of Camelot, we’re still playing Warhammer, we’re still playing Ultima Online, we’re still playing Runescape, we’re still playing Lineage. What’s beautiful about an MMO is that when you get to a certain scale it stays with the program for a long time.”

Hij heeft wel een punt, want Ultima Online bestaat al weer zeventien jaar. Ongelofelijk dat MMO’s in die tijd ook al hot waren. In de beginperiode van een gehypete game zal het spelersaantal natuurlijk altijd hoger liggen. Wat met der jaren echter overblijft, is de trouwe community, groot of klein, die op een betrouwbare manier feedback geeft en daadwerkelijk meedenkt met de ontwikkelaar. Door bepaalde veranderingen aan te nemen, zal die game stukje bij beetje weer groter kunnen worden. Zie de ontwikkeling van de populariteit van een gemiddelde MMO dan ook maar in een golfbeweging gaan.

Of en wanneer Star Wars: The Old Republic free-to-play gaat worden, is nog niet bekend. Als je mijn review echter hebt gelezen, dan zul je weten dat ik je deze game van harte aan kan bevelen. Het is niet makkelijk om een MMO te maken en te onderhouden, helemaal niet voor een studio die nog maar weinig ervaring had met dit soort games. Maar als BioWare goed luistert naar de spelersbasis, dan zie ik geen enkele reden om alarmfase rood uit te roepen. Het is slechts een kwestie van het vinden van de juiste balans tussen vraag en mogelijkheid.

May the Force be with it.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s