Diablo III

Geplaatst op: 4 juni 2012 door Erik Dekker in Reviews

De wereld Sanctuary moet wederom gered worden van de ultieme ondergang. Na het verslaan van talloze demonen en de Prime Evils: Mephisto, Diablo en Baal in Diablo II, bleven er nog maar twee Lesser Evils over die in Diablo III een centrale rol spelen. Vergis je niet in het woordje ‘Lesser’ want de demonen Belial en Azmodan moet je niet onderschatten. Bloed, vuur en een hele hoop loot! Ben je klaar voor een nieuwe helse trip om duizenden demonen een kopje kleiner te maken?

Maar liefst twaalf jaar hebben Diablo-fans moeten wachten op een nieuwe trip naar de hel. Een flinke periode, helemaal omdat ontwikkelaar Blizzard Diablo III meerdere malen had uitgesteld. “We doen er alles aan om de kwaliteit te waarborgen.” Een nobele gedachtegang, van de ontwikkelaar. Maar als gamers ongeduldig worden, dan worden de verwachtingen ook omhoog geschroefd. Maar oh boy, wat was mijn derde bezoek aan Sanctuary het wachten waard geweest.

In Diablo III valt er een mysterieuze komeet neer in Sanctuary die de bekende Deckard Cain laat verdwijnen. Zou die komeet misschien iets te maken hebben met de terugkeer van het ultieme kwaad, Diablo? Omdat Cain een sleutelrol speelt in het mysterie moet hij natuurlijk gered worden. En hoe doe je dat? Door ontelbaar veel monsters af te slachten. Want waar jouw doelen liggen, daar lopen ook de meest gore demonen rond. Zijn nichtje Leah helpt je in jouw queeste, maar gaandeweg lijkt de wereld duisterder geworden dan het in eerste instantie lijkt…Moet de wereld niet overspoeld raken door demonen, is het de hoogste tijd om actie te ondernemen.

Waarom wel:

Zo ongelofelijk veel loot: De Diablo games staan bekend om hun immens grote hoeveelheden aan loot, ofwel (waardevolle) spullen die jij voor jouw personage kunt gebruiken om het kwaad te bestrijden. Via kostbare Ming vazen die je kapot trapt, of door het killen van zoveel mogelijk monsters, je wordt bijna letterlijk en figuurlijk doodgegooid met nieuwe hebbedingetjes. Dit zorgt meteen voor een ongelofelijk hoge verslavingsfactor. Je bent constant bezig om rond te kijken voor nieuwe uitrustingen die jouw personage sterker maken. Gevolg is dat je Diablo III wel even kunt gaan spelen voor een kwartiertje, maar dat je twee uur later pas beseft dat die vijftien minuten allang om zijn. “Nog even doorzetten. Misschien dat ik een zeldzaam zwaard vind van een sterke vijand om de hoek.”

Iedere speelsessie is weer anders: Het mooie aan Diablo is dat de omgevingen om jou heen zichzelf steeds opnieuw willekeurig indelen. Ook al luiden de opdrachten die je krijgt steeds hetzelfde, toch zal de grot of kerker waar je bijvoorbeeld heen moet elke keer op een andere locatie zitten. Alsof je steeds een compleet nieuwe game speelt. Simpelweg routes uit je hoofd leren heeft dus geen zin, want lopen zul je. Niet dat dat erg is, want op bijna iedere vierkante meter lopen wel vijanden rond die jou dood willen hebben. Je bent dus steeds alert en aan het zoeken waar je heen moet. Vooral op de hogere moeilijkheidsgraden kan dit spelelement voor een hoop uitdaging zoeken, aangezien de dood constant op de loer ligt. Probeer je dus maar niet te haasten als je niet goed voorbereid bent; heeft toch geen zin. Doe je dat wel, dan barst de hel los. Letterlijk.

Vele honderden uren speelplezier: Het verhaal in Diablo III doorloop je de eerste in ongeveer 20-25 uur. Sommige spelers zouden bij dat aantal moord en brand schreeuwen, aangezien dit aantal het besteedde bedrag aan de game niet zou kunnen rechtvaardigen. Wat zij niet weten is dat je de hogere moeilijkheidsgraden ‘Nightmare’, ‘Hell’ en ‘Inferno’ pas kunt vrijspelen als je de voorgaande moeilijkheidsgraad pas hebt uitgespeeld. En gezien de uitdaging iedere keer exponentieel explosief toeneemt, kun je je voorstellen dat je met deze game wel een lange tijd zoet zult zijn. Maar waar gevaar is, liggen ook betere schatten verborgen! Gelukkig is Blizzard extra slim geweest je de keuze te geven een bepaald deel van de game op ieder gewenst moment opnieuw te doorlopen. Een interessant baasgevecht kun je dus zo vaak overdoen als je zelf wilt. Met alle loot die hij dropt als aangename kers op de taart. Hoe tof is dat?

Oh en wist je trouwens dat Diablo III maar liefst vijf klassen kent die qua speelstijl compleet uniek van elkaar zijn? Zo heb je de ‘Barbarian’, ‘Witch Doctor’, ‘Demon Hunter’, ‘Wizard’ en ‘Monk’: klassen die qua naam al genoeg zeggen in hun doen en laten op het slagveld. Ja, het moge duidelijk zijn dat Diablo III genoeg content voor de liefhebber in huis heeft.

Uitstekende multiplayer: Diablo III is duidelijk ontwikkeld met coöperatieve doeleinden in het achterhoofd. Op Normal kun je je best in je eentje redden. Maar op de hogere moeilijkheidsgraden zijn teammaten een waar godsgeschenk. Op ieder gewenst moment kunnen in totaal drie anderen jouw wereld betreden om je te helpen tegen het kwaad. Samen kerkers doorlopen, beeldvullende bazen afslachten en de meest kostbare juwelen met elkaar delen, vormen sleutelelement in Blizzard’s nieuwste dungeon crawler. En het werkt op een verdomd verslavende manier, mits je een goed team hebt natuurlijk. De keerzijde van de munt is dat vijanden sterker worden, iedere keer dat er een nieuwe speler jouw wereld binnenstapt. Uiteraard geldt dit ook andersom. Godzijdank dat iedere speler individueel beloond wordt voor zijn daden, want de gedropte spullen kun alleen jij zien. Zo staat eerlijkheid en vriendschappelijkheid wat meer op de voorgrond en kun je jouw troep gewoon doorgeven aan degene die er wél profijt van heeft. Kudos, Blizzard.

Likkebaardend mooie tussenfilmpjes: Blizzard staat bekend om de prachtige CGI scenes die in haar games worden gestopt. In World of Warcraft en Starcraft II kon je al genieten van de bijna levensechte beelden die je sporadisch voorbij zag komen. In Diablo III worden echter alle toeters en bellen uit de kast getrokken. De gezichtsanimaties van personages zien er zo verbluffend mooi uit, dat het bijna pijn doet aan de ogen. Iedere wenkbrauw, iedere zweetdruppel is uiterst gedetailleerd in beeld gebracht en dat geeft op momenten toch wel kippenvel voor de echte Diablo-fan. Het is een teken dat Blizzard veel liefde aan het derde deel heeft geschonken.

Toegankelijk voor zwakkere PC’s: Hoe mooi die tussenfilmpjes ook mogen zijn, toch is het grafische aspect van Diablo III lichtjes gedateerd. Je hoeft geen fotorealistische beelden te verwachten, maar een wat meer cartoonesk jasje á la World of Warcraft. Dit leidt ertoe dat fans met een wat zwakkere PC zich geen zorgen hoeven te maken dat hun rendez vous met Diablo in deze game uitgesloten is. Je hoeft dus gelukkig geen monster PC te hebben om Blizzard’s interpretatie van de hel te kunnen beleven. Wat ik je wel aanraad is de framerate niet te hard te laten inleveren voor een iets betere grafische kwaliteit. Enige vertraging kan de hoge snelheid tijdens het vechten namelijk erg in de weg staan. Soms is een beetje lag zelfs zo erg dat je dood bent voordat je het weet. Want vaak genoeg sta je tussen veertig á vijftig monsters tegelijk.


Waarom niet:

Mist grafisch gezien een beetje een eigen identiteit: Geweldig natuurlijk dat de wat meer verouderde PC’s Diablo III vrij goed kunnen draaien. Maar omdat Blizzard voor een grafische stijl heeft gekozen die verdacht veel lijkt op die van World of Warcraft, is de game op zoek naar een eigen gezicht, en faalt daar helaas in. De vele vrolijke kleurtjes die de ongeslagen MMO erg duidelijk uitstraalt, zijn ook in Diablo III terug te vinden. Gevolg is dat je niet altijd het gevoel hebt je in een door de demonen overspoeld gebied te bevinden, waar één verkeerde stap tot de dood kan leiden. De zanderige woestijnen, sfeervolle oasissen en felle lava meren, zouden plaats moeten maken voor wat grauwere omgevingen die je echt het gevoel geven dat de hel op aarde is beland. De eerste twee Diablo games zetten die heerlijk hopeloze sfeer namelijk perfect neer. Blizzard’s nieuwste weet die toon op sommige momenten wel te behalen, maar helaas niet constant.

Onspeelbaar zonder internetverbinding: Diablo III is dus bedoeld als coöperatieve dungeon crawler. Om die gedachte nog maar eens extra te benadrukken, kun je deze game enkel spelen als je verbonden bent met het internet. De reden hiervoor is simpel. Omdat Diablo II werd geteisterd door bots, dupers en cheaters, wil Blizzard dat op deze drastische manier voorkomen voor deeltje 3. Via een digitale veiling kunnen spelers hun ongewenste spullen aan anderen verkopen, dit soms tot torenhoge bedragen. Deze maand staat er zelfs een optie in de planning om jouw spullen voor echt geld te verkopen, waarvan er een klein deel naar de ontwikkelaar gaat. Hierdoor vindt Blizzard het fijn als je constant online bent. Wat ongelofelijk nadelig is voor de speler echter, is dat deze game onspeelbaar wordt als het internet eens is uitgevallen of als hij of zij onderweg is en de game graag op de laptop wil spelen in de trein of het vliegtuig. Dit zijn zaken die dus niet aan de orde zijn. Jammer, want een portable Diablo-ervaring, daar zou ik wel voor willen tekenen.

Nog steeds de ongeslagen koning van de dungeon crawlers
Maar het mag niet deren. Blizzard is na twaalf lange jaren wachten keihard teruggekomen en bewijst maar weer eens voor de derde keer dat Diablo de ongeslagen koning is van de dungeon crawlers. Het bekende spelconcept van het afslachten van vele duizenden monsters, werkt ook anno 2012 nog zo ongelofelijk verslavend, dat je, eenmaal begonnen, niet meer kunt stoppen met spelen. Met de nodige veranderingen en tweaks blijft iedere speelsessie van Diablo III interessant, ook al ben je steeds hetzelfde kunstje aan het uitvoeren. De drang om constant maar door blijven zoeken naar nieuwe en betere spullen voor jouw stoere vechter, is echter groot. Die ene schatkist achterin de kerker, sterke gladiator met aanhang of eindbaas die jou al uren loopt te tarten: het zijn zaken die garant staan voor bergen aan loot. Als speler wil je namelijk beloond worden door jouw virtuele bloed, zweet en tranen en daar slaagt Diablo III met vlag en wimpel in. Het zijn geen compleet nieuwe zaken, maar Blizzard weet ze met genoeg souplesse te brengen dat je constant verlangt om naar de hel terug te keren.

Diablo III is nu te verkrijgen voor de PC. Een digitaal reviewexemplaar werd aan ons verstrekt door uitgever Activision-Blizzard. De screenshots hieronder zijn genomen door de recensent. Het was geen makkelijke trip, want hij is voor jou, de lezer, door het vuur gegaan en heeft voor dit artikel maar liefst 14,671 demonen afgeslacht met zijn sensuele femme fatale Demon Hunter en nog een hoop anderen met zijn andere klassen. Uiteraard werd het verhaal tot een ‘goed’ einde gebracht, maar hij bleef met een paar vragen zitten. Hopelijk worden die beantwoord in de onvermijdelijke uitbreiding(en) waar Diablo III van gaat genieten straks.

reacties
  1. Ertheadius zegt:

    Gave game! Wachten meer dan waard geweest😀 ZWARE aanrader voor alle dungeon crawl fanaten zoals ik haha.

  2. Erik Dekker zegt:

    Ben ik het helemaal mee eens. Blizzard heeft het nog steeds in zich. Vooral in co-op is dit een absolute parel van een game😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s