Sta je zomaar op de Elf Fantasy Fair

Geplaatst op: 23 april 2012 door Erik Dekker in Verhalen
Tags:, , , , , , , , , , , ,

De Elf Fantasy Fair: een plek waar stille huismusjes en fantasierijke mensen samenkomen om een heel weekend verkleed met elkaar door te brengen. Meisjes in groene elvenpakjes en in wit geklede knokploegen met een bolhoed op, tot een Eindhovenaar in een Luigi pak met een Siemens stofzuiger op zijn rug (je weet wel, verwijzing naar Luigi’s Mansion): je kon het zo gek niet bedenken en het liep daar rond. En ik was daar voor een perstrip, in normale kleding welteverstaan. Ik overwoog nog om mijn Smeagol kostuum mee te nemen, maar dat zou niet echt praktisch zijn voor de trip.

De Elf Fantasy Fair: een plek waar je halve meters vlees aan een stokje kunt krijgen voor een paar luttele euro’s, terwijl je tussen al die cosplayers kunt genieten van een sfeervolle folk slash rockgroep, waarbij de bandleden in kilt met doedelzakken over het podium heen dansen. Uniek. Het is zien en gezien worden. Hoe opvallender jouw alter ego, hoe meer bekijks natuurlijk. En bekijks, dat hadden mensen op de Elf Fantasy Fair; het zou me niks verbazen als sommigen het hele jaar bezig zijn geweest met hun outfit. Vooral cosplayers in een Steampunk sfeertje vond ik werkelijk fantastisch om te aanschouwen.

Maar er is genoeg te doen. Zo zijn er honderden kraampjes waar je oud ‘Middeleeuws’ eten kunt kopen en proeven. Oude ambachten worden uitgevoerd, zoals een goudsmid die ruwe materialen omtovert in prachtige sieraden. En mensen ontmoeten elkaar natuurlijk, wisselen kennis uit, gaan role-playen met- en tegen elkaar, of ondergaan riddergevechten voor middeleeuws vermaak en duiken vervolgens met elkaar de lokale kroeg in om ouderwetse pinten met made achterover te werken. Want ja, dat deed men vroeger ook. Denk ik.

Ik stond erbij en ik keek ernaar met open mond. Een compleet andere wereld dan wat je gewend bent in het normale leven. Eens per jaar verandert het gebied rondom Kasteel de Haar net buiten Utrecht in een sprookjeswereld. Helaas zat het weer niet echt mee voor de opvallende figuren die daar rondliepen, met een bijna constant afwezige zon (flauw hoor, Moeder Natuur) en een absurd zwarte donderwolk die de hele dag boven de Fair uitdagend rond bleef hangen. Maar het mocht de pret niet drukken, want het was een festijn dat je niet snel zal vergeten.

En ja, voor als je het je afvraagt: het geekgehalte is torenhoog te noemen. Maar is dat erg? Natuurlijk niet! Geeks zijn tof. In ieder van ons schuilt wel er wel eentje. Ja ook in jou, geef maar toe. Dus stel dat ik volgend jaar van de partij zou zijn, hoe zou ik verkleed gaan? Als mummie? Goudsmid? Of toch maar als Yoshi uit Super Mario? Moeilijke keuzes…Gelukkig heb ik nog een heel jaar om over mij over dat dilemma heen te buigen.

Volg mij op Twitter

reacties
  1. Oef volgend jaar, wel even in de gaten houden wanneer het is.. Kwam er dit jaar precies een dag te laat achter.. Jammer..

Geef een reactie

