Ridge Racer Unbounded

Geplaatst op: 18 april 2012 door Erik Dekker in Reviews
Tags:, , , , , , , , , , , , ,

De Ridger Racer games staan bekend om hun lekkere harde actie op de racebaan, gehuld in een ouderwets arcade-jasje. Een prima concept voor een racegame die de fan voor een hele lange tijd zoet kan houden. De serie is al een aantal jaar echter wat meer terug gekropen in de schaduwen, tot nu. Met Ridge Racer Unbounded wil ontwikkelaar Bugbear Entertainment de reeks definitief terug op de kaart zetten. En dat doet het door racefreaks onder ons een overdosis aan blinkende bolides, hoge snelheden, explosies en vernietiging te brengen.

Ridge Racer Unbounded settelt zich in het ‘vredige’ stadje Shatter Bay. Alhoewel, vredig? Niet bepaald. Criminaliteit heerst en grote delen van de stad worden vrijwel compleet genegeerd door de autoriteiten. Genoeg ruimte voor illegale straatraces en keiharde actie, dus. Jij als beginneling moet je langzaam naar de top werken door met verschillende races mee te doen. Het kost namelijk genoeg tijd, bloed zweet en tranen om te onderwereld te laten zien dat er niet met jou en je scheurijzers te spotten valt. Een lijdensweg die niet zonder gevaren gaat. Is deze weg er een die het waard is om bewandeld, of in dit geval bereden, te worden?

Awesome

Verschillende actierijke spelmodi: Als je denkt dat je in Ridge Racer Unbounded enkel moet sprinten naar de finishlijn, dan heb je het goed mis. In deze game moet je namelijk bumperkleven, beuken en anderen tijdelijk helemaal total loss rijden. Allemaal met 180-320 kilometer per uur. Intens. Doe je dit, dan vult je boostmeter zich. Een concept dat we vooral kennen uit Burnout. Met een volle boostmeter krijg je in Ridge Racer Unbounded tijdelijk een hogere snelheid, kun je andere coureurs van de weg af beuken én kortere routes vinden door het doorbreken van sommige muren op de baan (in stijl). In mijn persoonlijke favoriete modus, Domination Race, staan deze elementen dan ook flink op de voorgrond. Je hebt nog wel een start- en finishlijn, maar de weg naar bestemming is er een die ik zelden zo intens heb gezien. In Drift Attack moet je in korte tijd zoveel mogelijk driftpunten halen, door zo stijlvol mogelijk door de bochten te rijden. En voor de totale explosieve climax heb je Frag Attack, waarin je met een uit de kluiten gewassen truck talloze politiewagens van de weg moet rijden met een snel gevulde boostbalk. Heerlijk. Daar word ik nou vrolijk van.

Maar het is niet enkel beuken, beuken en nog eens beuken. De Ridge Racer veteranen van weleer kunnen namelijk in de Shindo Racing modus losgaan. Hierin zullen alle krachten worden geneutraliseerd en zul je jouw boost enkel kunnen gebruiken om sneller te rijden en naar de finishlijn te komen. Lekker old school en een verfrissing tussen al die chaos. Het brengt tevens het typische Ridge Racer gevoel terug in de huiskamer.

Gedrag van andere coureurs is keihard: Wat opvalt is dat de intelligentie van jouw tegenstanders ongelofelijk bruut is. Ze zullen er werkelijk alles aan doen om te winnen, iets wat je voornamelijk in de latere races tegenkomt, maar ook duidelijk in het begin. Gevolg is dat je een bepaalde instapdrempel hebt waar je overheen moet zien te komen om ook maar een beetje knap de finishlijn te kunnen bereiken. Ik zeg je nu alvast dat je een race soms wel tien tot twintig keer over zult moeten doen om de baan een beetje te leren kennen en de shortcuts in je achterhoofd te knopen. Geen overbodige luxe, want de AI kun je eigenlijk onmogelijk voorspellen. Iedere rit voelt weer nieuw en fris aan en je krijgt zo het gevoel veel meer lol te kunnen hebben op één losstaand circuit. Want opnieuw beginnen is helemaal niet erg, aangezien je met een druk op de knop een race zonder wachttijden opnieuw kunt rijden. Sterker nog, je krijgt zo steeds meer het gevoel het dit keer wel goed te doen. Kennis is macht! “Kom maar op, ik lust jullie rauw!”

Grafisch een waar spektakel: Al die actie en spektakel laten je bijna vergeten dat je naar een beeldscherm aan het kijken bent. Je verliest in principe voor de paar minuten die een race duurt, even het besef dat je een inwoner op aarde bent, maar een coureur die vecht voor zijn leven op het circuit in een criminele stad. Shatter Bay is simpelweg adembenemend mooi vormgegeven en duidelijk is er een hoop aandacht en liefde gegeven aan de details. Van (humoristische) reclameborden die je in een lichtflits tegenkomt, tot aan de kleine brokstukken die om je heen rollen na een keiharde botsing, je kunt het je zo gek niet bedenken. Wat echter helemaal kippenvel over mijn lijf heen bezorgt is de reflectie op jouw bolide als je door de straten van de stad heenrijdt. Het is een klein detail, maar wel eentje die constant op de voorgrond staat. De handtekening van Namco dat hier werk in is gestopt. Hulde.

Ook op het gebied van destructie scoort Ridge Racer Unbounded een hoop punten. Sta je op het punt om tegen een boom aan te knallen? Of een paal onder een viaduct? Geen punt, want met een beetje snelheid beuk je die gewoon aan flarden. Alle kleinere objecten kun je in deze game gewoon in volle vaart omverrijden. Scheelt weer een hoop frustratie als je een bocht iets te ruim hebt genomen. En daarnaast is het vernietigen van zaken gewoon tof. Bomen, muren en explosieve trucks: ze kunnen allemaal met de grond gelijk worden gemaakt.

City Editor zorgt voor torenhoge replaywaarde: Een game kan nog zoveel kwaliteit bieden, maar als de kwantiteit te wensen overlaat, dan ben jij als speler snel uitgekeken. Een game moet je lang vast kunnen houden, wil je dat zure prijskaartje van zestig pegels willen bekostigen. Gelukkig heeft Bugbear naar deze kreten geluisterd en draagt in de multiplayer van de game de scepter over aan de community. Hoe? Nou, je kunt namelijk zelf jouw eigen stad maken. Nee, geen nieuwe Grand Theft Auto-achtige zandbak, maar verschillende circuits die bij elkaar horen en zo een district vormen.

Maar het maakt allemaal niet uit. De opties die je hebt om een track te maken, zijn simpelweg enorm te noemen: van schansen tot zandheuvels en honderden explosieve trucks die klaarstaan om vernietigd te worden door jouw doen. De mogelijkheden zijn in principe eindeloos. En ben je daar even klaar mee, dan ga je toch gewoon competitief races tegen andere spelers rijden? Geen probleem! Tot mijn grote genoegen zag ik dat er, slechts twee weken na release, al vele honderdduizenden steden waren gemaakt. Je hoeft je dus de komende maanden absoluut niet te vervelen. Ik ben zelf op dit moment bezig aan Dekkertopia, mijn eigen droomstad. Wanneer deze klaar is, zal ik het uiteraard meteen op Gamegasm vermelden. Kwaliteit kost namelijk tijd. Ik waarschuw je alvast dat jouw auto een bezoekje aan mijn Utopia het waarschijnlijk niet na kan vertellen.

Awful

City Editor pas na uitspelen compleet toegankelijk: Helaas krijg je pas optimaal toegang tot de City Editor als je de game hebt uitgespeeld en je een hoge rang hebt behaald. Je krijgt namelijk gaandeweg nieuwe onderdelen om toe te passen op jouw eigen tracks. Gevolg is dat je in het begin van jouw racecarrière nog maar bar weinig tools hebt om mee rond te klooien. Geduld is daarom een schone zaak. En als je lol hebt, dan is de weg die je bewandelt (of in dit geval berijdt), toch veel meer memorabel dan de eindbestemming? Natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat ik het een vreemde keuze vind dat je pas na vele uren optimaal kunt genieten van de City Editor.

Geen split-screen is een gemis: Ridge Racer Unbounded is een briljante racegame, dat moge nu wel duidelijk zijn. Maar wat Bugbear’s nieuwste titel nu helaas moet missen is een goedwerkende split-screen optie. De game schreeuwt hier zelfs om in volle borst. Want hoe leuk is het nou om met zijn tweeën op de bank samen totale verwoesting te scheppen? Zo’n modus schijnt in deze game waarschijnlijk door afwezigheid vanwege de framerate die zwaar zal dalen en dat kan de race-ervaring niet ten goede komen. Maar in Split/Second kon het nagenoeg wel, en daarin werkte het perfect. Ook de herspeelbaarheid zou zo bovenop de uitgebreide City Editor oneindig groot worden gemaakt. Maar helaas, het mag niet baten.

Tot nu toe mijn verrassing van het jaar
Bugbear Entertainment heeft er ongelofelijk goed aan gedaan de Ridge Racer serie een verfje te geven, want het resultaat mag er absoluut zijn. In tijden heb ik niet zoveel lol beleefd aan een racegame. En hoe. Mijn hartslag maakte vaak genoeg overuren toen ik recht achter een peloton zat en enkel door een gebouwd rijdend, overal totale vernietiging achterlatend, de eerste plek ternauwernood kon weten te bemachtigen. Want Ridge Racer Unbounded is een bikkelharde arcade racegame, in zowel sensatie als moeilijkheidsgraad. Casual racefanaten zullen een moeilijke tijd hebben om de leercurve te overwinnen, maar een race opnieuw rijden voelt totaal niet als een straf aan; het is zelfs leuk. En dán weet je dat het goed zit in een game, als zelfs het verbeteren van je fouten aanvoelt als een feestje.

Ridge Racer Unbounded is sinds 30 maart dit jaar te verkrijgen voor de Xbox 360 en PlayStation 3. Een fysiek reviewexemplaar werd aan ons verstrekt door uitgever Namco Bandai. De recensent heeft Shatter Bay in verschillende glanzende bolides getrotseerd en kan zich zo langzamerhand al een flinke jongen noemen in de onderwereld van het illegale racecircuit. Let maar op, binnenkort zal zijn naam door alle straten van deze stad te horen zijn. Sowieso in Dekkertopia.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s