Guild Wars 2 in-depth: Het guildsysteem uitgelicht

Geplaatst op: 10 april 2012 door Arkadi De Proft in Verhalen
Tags:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

In onze voorgaande preview van Guild Wars 2, die je hier kunt lezen, beschreef ik al het reilen en zeilen in de wondere wereld van Tyria. Toch valt er eigenlijk nog veel meer te vertellen en over wat kunnen we beter praten dan het belangrijkste aspect uit het spel, namelijk de guilds? Want daar draait het natuurlijk allemaal om: het vertegenwoordigen van een belangrijke guild en samen proberen om het andere team te verpulveren in de PvP-modus. Een complex systeem. De hoogste tijd dus om daar even bij stil te staan en je alle ins en outs bij te brengen over het wondere guildsysteem in Guild Wars 2.

Laat ik eerst beginnen met uit te leggen wat een ‘guild’ nu precies is. Guilds zijn eigenlijk onmisbaar in MMO’s, anno 2012. Ze brengen spelers samen. Hoe precies? In Guild Wars 2 kun je een speciale groep vervoegen die je kunt vertegenwoordigen in PvP (Player versus Player) maar ook gewoon in PvE (Player versus Environment). Dit doe je natuurlijk doordat je een cape krijgt waar het logo van jouw guild op staat. Met trots zul je totale vernietiging op jouw pad achterlaten, maar wel in naam van een groter geheel. Maar dat is natuurlijk niet het enige. Omdat je in een guild zit, heb je meestal (dezelfde) trouwe mensen online, waardoor je heel snel een groep vindt om eventueel te raiden of om samen wat missies te doen. Bovendien geniet je van de extra’s die een guild kan bieden. Tenminste.. als de guild die je vertegenwoordigt goed genoeg is en de verdiende punten goed investeert. Wordt het al complex voor je? Wees gerust, want deze aspecten leg ik even verder uit.

Verschillende guilds tegelijk
Met Guild Wars 2 kiest ArenaNet voor een verrassende aanpak. Je kunt namelijk verschillende guilds op hetzelfde moment vervoegen. En waarschijnlijk komt nu de vraag op: “Maar wat als nu net deze twee guilds waar ik bij zit tegenover elkaar staan in een PvP-gevecht, Arkadi?” Dan is het antwoord redelijk simpel, want je kunt namelijk maar één guild tegelijk vertegenwoordigen en dus ook genieten van de voordelen. Dat lijkt me een fair systeem voor als je twee guilds heel leuk vindt. Zorgt dit er niet voor dat er veel guilds soms gewoon verlaten worden terwijl er toch nog veel leden zogezegd inzitten? Je zult trouwens met alle personages op jouw account in dezelfde guild kunnen zitten zonder dat je elke keer een uitnodiging moet krijgen. Natuurlijk kun je dit ook gewoon weigeren en met verschillende strijders meerdere guilds vertegenwoordigen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Invloed in ruil voor verbetering
 In Guild Wars 2 kun je zogenaamde ‘Influence’ of invloed verdienen voor je guild door samen met teamleden deel te nemen aan events en PvP terwijl je jouw guild vertegenwoordigt. Je kunt ook Influence kopen met goud door middel van een guild promotor. Maar wat kun je hier nu mee doen? Nou, als je een bepaald aantal influence hebt dan kan de leider van de groep dit besteden aan allerlei extra’s die onderverdeeld worden in verschillende onderdelen. Zo heb je Politics, Art of War, Economy en Architecture. Zo kun je gemakkelijk onderscheid maken tussen wat voor verbetering of extra je nu precies wilt aanschaffen. Politics zorgt er bijvoorbeeld eigenlijk voor dat je (voor een bepaalde tijd) meer influence verdient. Sommige van deze extra’s duren trouwens maar een dag en sommigen zelfs alleen maar een uur. Elke extra heeft wel een tijd nodig tot als het actief wordt. Dit varieert van twaalf uur tot drie volledige dagen. Art of War daarentegen zal er voor zorgen dat de leden beter presteren op het slachtveld door er voor te zorgen dat de precisie in de skills worden verbeterd, je healthmeter verhoogt of dat je gewoon betere loot kunt vinden op de lichamen van dode monsters. Op deze manier zal iedere guild weer anders aanvoelen en de extra’s een bepaalde persoonlijke tint geven. Een stijlvol visitekaartje, zo zou je het kunnen zien.

Economy zorgt er, zoals de naam al verraadt, dat de economie beter zal draaien. Denk aan betere loot die er te vinden valt, je meer grondstoffen kunt minen en meer hout krijgt na het omhakken van bomen. Maar ook karma speelt hier een grote rol in. Als laatste is er Architecture, die er eigenlijk voor zorgt dat de Guild Vault, een bank speciaal voor de leden van de guild, voor meer plaatsen kan gaan zorgen. Elk van deze upgrades vraagt trouwens dat je een bepaald level hebt bereikt van de desbetreffende tak. Het laten stijgen van het level van zo’n tak behoort tot één van de duurste verbeteringen beschikbaar en daarom doe je er wel goed aan van zoveel mogelijk influence te verdienen voor de guild. Hoe ga jij je punten besteden? Moeilijke beslissingen die de toekomst van jouw posse zal bepalen. Het zijn keuzes die dan ook door een echte guildleader moeten worden gemaakt. Dat dit een dynamisch systeem is, dat moge in ieder geval duidelijk zijn.

Geen guild hallen meer?
Iedereen kent ze wel, de guild hallen uit Guild Wars waar je samen met je guild kon rondhangen en verschillende kooplieden kon bezoeken. Denk aan een kolossale besneeuwde plek waar enkel jij en jouw guildgenoten bij konden. Of wilden jullie een hoofdkwartier dat meer Japanse invloeden vertoonde? Geen probleem. Ik kan mij een stuk of tien verschillende hallen herinneren waar je uit kon kiezen. Deze hallen dienden tevens ook als gevechtsplaats tegen andere guilds. Uniek in die tijd en dat wil ik graag terugzien in Guild Wars 2. Maar helaas, dat is nu niet meer het geval. En het ziet er iij niet naar uit dat hier snel verandering in zal komen. Of er dan iets anders in de plaats komt waar je privé met je guild kunt verblijven is nog niet bekend. Maar dromen mag, toch? Stiekem hoop ik op een plaats die je zelf kunt ontwerpen met verschillende tactische muren, kanonnen en poorten om deze plaats dan te gebruiken als slachtveld in PvP. Het moet geweldig zijn om jouw eigen gebouwen te beschermen tegen een vijandige guild. Een beetje á la concurrent Age of Conan.

Tot dusver allemaal ambitieuze toevoegingen. Maar er is meer. Veel meer. ArenaNet wil het gebruik van guilds bijvoorbeeld ook buiten het spel blijven steunen. Zo maakt de ontwikkelaar het mogelijk om een kalender op te stellen die je zal waarschuwen voor eventuele meetings, krijg je de mogelijkheid om je te mengen in een heuse guild chat via je browser en zullen er speciale applicaties worden ontwikkeld voor smartphones die bovendien nog eens volledig gratis zullen zijn. Dit zijn simpele kleine dingen die het voortbestaan van een guild toch voor een stuk meer zullen verzekeren en alles zoveel gemakkelijker maken. Het gemak dient de mens, luidt een eeuwenoud gezegd. En het ziet ernaar uit dat ArenaNet die regel heel goed in haar achterhoofd heeft gespijkerd. Want waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan?

Geloof het of niet, maar dit is nog maar het topje van de ijsberg die met een pikhouweel kapot is gemaakt. Er is nog veel meer informatie, die ArenaNet helaas nog niet heeft willen vrijgegeven. Maar wat ik tot nu toe heb gezien, klinkt absoluut veelbelovend. Het lijkt me geweldig om een guild te vertegenwoordigen en echt iets bij te dragen in de eeuwige strijd om macht en roem. Maar er blijven vragen. Komen er speciale guild hallen, net zoals in het origineel? Zullen er speciale gevechten komen, als er vetes zijn ontstaan tussen twee of meerdere guilds? Want dit is wel een realistisch scenario. Duidelijk is het verlangen naar het onbekende erg groot. Juist daarom weet ik dat Guild Wars 2 een veelbelovende titel is die hoge ogen gooit.

Deze maand is er weer een beta en Gamegasm heeft hiervoor toegang gekregen. Wij hebben er zin in en zijn ons alvast fysiek en mentaal aan het voorbereiden op een episch betaweekend. Verwacht daarom kort daarna uitgebreide verslagen met alle ins en outs van Guild Wars 2!

reacties
  1. ertheadius zegt:

    Ohhh ik kan dus echt NIET wachten op deze game hé! Heb het origineel helemaal kapot gespeeld, dat wil je niet weten. Ik twijfel er niet aan dat ArenaNet ook met Guild Wars 2 flink kont gaat schoppen en een onwisbare indruk gaat achterlaten in het MMO-genre. Just you wait.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s