Worden games tegenwoordig te goed?

Geplaatst op: 24 maart 2012 door Arkadi De Proft in Verhalen
Tags:, , , , , , , , , , , ,

Iedereen kent ze wel, de games die tegenwoordig AAA-games genoemd worden. Velen onder ons gunnen andere games die wat minder waardig zijn zelfs geen blik en kiezen dus resoluut voor dit soort van kwaliteit, ongeacht welke soort game dat het is. Maar is dit wel juist? Wordt onze geliefde passie nu net niet iets te goed? En al die realiteit, is dat wel noodzakelijk? Want ik kan me persoonlijk zeer goed vermaken met indie-games die vaak helemaal niet hoogstaande grafische beelden kunnen leveren maar net omdat het zo simpel en leuk is hang ik eraan vast en kan ik urenlang vertoeven in de zogezegd minderwaardige wereld.

Enkele voorbeelden van zogenaamde AAA-games zijn The Elder Scrolls, Call of Duty, Battlefield, … Allemaal games waar een enorm budget in gepompt wordt, maar die natuurlijk ook zeer veel opbrengen. En stuk voor stuk games die prachtige beelden op ons scherm toveren. Worden we daardoor niet iets te verwend? Want volgens mij is het al zover gekomen dat we zo gewend zijn aan extreem hoge graphics, dat we vanaf het moment dat we een spel zien waarbij de graphics iets minder is dan de standaard van nu het spel gewoon de rug toekeren. Terwijl het spel zelf nog altijd belangrijker is dan wat we te zien krijgen, al is dit nu aan het veranderen, wat enorm spijtig is. Zo krijgen kleinere developers natuurlijk de kans niet om hun spel aan te prijzen, simpelweg omdat ze het budget niet hebben om de allerbeste graphics te maken. Zij moeten het doen met minder mogelijkheden. Wat natuurlijk wel goed is, is dat deze developers zeer creatief omgaan met dit door bijvoorbeeld blokken te gebruiken (Minecraft) of een getekende versie te maken (MagickaTerraria,…) Dat zijn nu eens games die hier zeer creatief mee omgaan en zo een groter publiek aanspreken.

In zo’n spel is het natuurlijk belangrijk om een goed concept te hebben wat wel het geval is bij alle drie de voorbeelden. Ze hebben alledrie een goed uitgewerkt concept waar nog dagelijks aan gewerkt wordt, een ander punt dat ik even later bespreek. Eerst wil ik het hebben over het concept in deze zogenaamde AAA-games. Wordt hetzelfde concept niet te veel herbruikt? Zo wil ik als voorbeeld Call of Duty aanhalen. Ik ga helemaal niet zeggen dat de game slecht is want ik amuseer me er ook mee, maar waar ik niet tegen kan is dat er gewoonweg niets verandert. Elke game is voor mij hetzelfde, met uitzondering van de maps natuurlijk. Er wordt geprobeerd ons te doen geloven dat ze veranderen door de perks andere namen te geven dan in de vorige game, maar in werkelijkheid verandert er weinig. Ik snap gewoon niet waarom we elk jaar 60 euro zouden neerleggen voor net dezelfde game waar je gewoon nieuwe gebieden kan ‘verkennen’. Moesten ze nu eens luisteren naar ons, de community en alle problemen proberen op te lossen, maar dat doen ze niet. Elke jaar krijgen we weer dezelfde problemen en elk jaar krijgen zij er weer 60+ euro voor.

Wat ik wou zeggen over het concept waar dagelijks aan gewerkt wordt, dat is ook iets wat ik mis in AAA-games. Als we kijken naar Terraria, Killing Floor, Red Orchestra, Minecraft, … dan zien we stuk voor stuk games waar ongeveer elke maand een update wordt doorgevoerd die werkelijk iets verandert. Zelfs voor Red Orchestra worden er continue nieuwe maps gemaakt en dat gratis en voor niets. Want sommigen doen hetzelfde maar vragen er dan wel weer geld voor, iets wat ook niet kan in mijn ogen. En dat is iets wat ik leuk vind aan deze indie-developers, ze geven toch nog iets om hun community en ze luisteren er zeker naar. Wil dat zeggen dat ik elke developer haat die miljoenen steekt in z’n game? Nee, zeker niet. Ik hou bijvoorbeeld van ‘Gearbox Software’, omdat zij echt iets doen voor hun kopers, kijk maar naar de liefdesbrief van ‘Claptrap’ onlangs. Dat toont nog eens dat ze hun spel echt wel willen verbeteren. En ik geef toe, ook zij hebben DLC gemaakt en er geld voor gevraagd. Maar het verschil is volgens mij dat zij een volledig nieuwe gebied creeëren, nieuwe personages, nieuwe wapens, bazen en nog veel meer. En dat is iets wat ik mis in de DLC tegenwoordig. Het is even duur, maar je krijgt er veel minder voor.

Misschien haal je hier uit dat ik echt een hater ben van de geldklopperij die tegenwoordig vaak gebeurt (maar vroeger eveneens voorkwam) en eigenlijk is dat ook zo. Volgens mij was de markt vroeger veel vriendelijker, veel gewilliger en is het nu veel competitiever waardoor we zulke situaties krijgen. Het is allemaal om het meest te verkopen, wat positief kan zijn doordat developers door concurrentie extra hun best zullen doen, maar wat volgens mij hier eerder negatief doorweegt door bovengenoemde redenen. En wat denk jij hierover? Vind jij ook dat de indie-markt meer ondersteund moet worden of hou jij gewoon van AAA-games en maakt het jou niet uit hoeveel je er voor betaald, als het maar leuk is?

Geef een reactie

