Is het gepast om DLC al op de CD te zetten?

Geplaatst op: 17 maart 2012 door Arkadi De Proft in Verhalen
Tags:, , , , , ,

Iedereen kent het wel, de DLC. Downloadable content, die de speelduur van een game zouden moeten vergroten en dus eigenlijk als een extra bovenop het originele spel dienen. Maar sommige bedrijven durven dit wel al eens te vergeten en de DLC al gewoon op de CD te zetten waardoor je hem gewoon moet unlocken. Maar kan dit dan nog gerekend worden als DLC en is dit eigenlijk wel gepast? Want volgens mij vraag je dan eigenlijk gewoon geld voor iets dat al beschikbaar is vanaf je het spel koopt, waardoor je eigenlijk geld te veel betaald. Dit is natuurlijk wel een handige truc voor de developers, maar voor onze portemonnee is dit wat minder leuk.

Een voorbeeld hiervan is Mass Effect 3, de zogenaamde nieuwe kaskraker van Bioware. Een game die zeer goed verkocht, maar pas achteraf bleek dat zij zo’n truc hebben toegepast. Op de disc stond namelijk al een personage dat enkel beschikbaar was als je de DLC kocht. Maar door wat handig werk met RegEdit konden sommigen de beveiliging omzeilen en toch het personage gebruiken, zonder dat ze ook maar één ding hebben gekocht. Bijgevolg gaf EA als uitleg dat de DLC zelf er niet op stond en een 600 MB grote download is, maar dat enkel het personage er al op stond omdat anders de code te moeilijk zou zijn om aangepast te worden. Dat lijkt me maar een flauw excuus, zeker als je weet dat er een extra bedrijf was naast het hoofdbedrijf die aan de DLC werkte. Zo was de DLC al zeker klaar wanneer ook het spel zelf klaar was en eigenlijk zou zoiets gemakkelijk gratis kon worden vrijgegeven en gewoon op de disc zelf gezet worden.

En zelfs al zou het grootste deel van de DLC nog niet op de disc zelf staan, toch vind ik het idee maar zwak dat je een stuk uit een spel zou nemen om dan later voor wat geld te verkopen. Een handige maar sluw manier om een aardige som geld extra binnen te halen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik tegen alle vormen van DLC ben, maar ik heb het meer voor expansies. Expansies zoals de ‘The Knights of The Nine‘ of ‘Battlefield Bad Company 2: Vietnam’ en de uitbreidingen van ‘Borderlands’. Zulke dingen geven echt een meerwaarde, creëren een nieuwe wereld, geven nieuwe mogelijkheden, nieuwe tijden. En vaak zijn deze niet veel duurder dan de zogenaamde DLC’s van tegenwoordige, maar geven ze wel 100 keer meer spelplezier. Spijtig is het zo dat we zulke dingen bijna niet meer zien of tenzij van kleinere developers die vaak nog wel aan hun publiek denken. Niet alleen ‘Call of Duty’ doet mee aan de DLC, maar ik ben bang dat ook ‘Battlefield 3’ hiervan zal profiteren, nadat ik de aangekondigde nieuwe maps zag.

Maar dit zal natuurlijk blijven voortduren totdat wij, de gamers, beslissen om niet meer mee te doen aan dit soort zaken. Maar dit is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan want veel mensen geven hier weinig om en kopen toch maar blindelings alle content die hun gegeven wordt. Ik wil hier natuurlijk niet oproepen tot een opstand tegen DLC, maar zolang wij dit soort zaken gaan ondersteunen en blijven kopen zal er meer en meer content verdwijnen uit spellen. Misschien moeten we later nog eens het einde kopen willen we het spel succesvol afronden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s