Deep Black: Reloaded

Geplaatst op: 9 maart 2012 door Arkadi De Proft in Reviews
Tags:, , , ,

Deep Black: Reloaded: sommigen onder ons denken na het lezen van deze titel direct aan een product uit die andere entertainmentsector voor volwassenen, maar dan ben je hier bij het verkeerde adres. Deze game draait namelijk om een volledig verwoeste wereld waarin water een zeer belangrijke rol speelt. Daarom zul je in deze game heel vaak in het water vertoeven. Olie is een zeer zeldzaam product geworden en verschillende organisaties zien hier het grote geld in, al dan niet op een legale manier. Jij bent natuurlijk een man van de wet en dus neem je het op tegen deze terroristische organisaties. Ja, in Deep Black: Reloaded dompel je jezelf in een complex sciencefiction mysterie, een wereld van spionage en biologische rampen. De enige vraag is nu of dit een succesvolle missie wordt of deze helemaal in het water valt.

Je moet van goeden huize komen om vele gevaren te trotseren op zowel het vlakke land, als in de meest diepe en troebele wateren. Ik heb voor het spelen mijn borst alvast natgemaakt en ben dit avontuur ingedoken samen met hoofdpersonage Syrus Pierce. Doe ik natuurlijk graag voor jou, beste lezer.

Awesome

Een uiterst vloeiende besturing: Een cruciaal onderdeel in een game is zonder twijfel de besturing. Een game kan schijnen of diep in de put vallen, afhankelijk van hoe het wordt aangepakt. Ik was hier in Deep Black: Reloaded zeer sterk over te spreken en kreeg direct een futuristisch pak aangetrokken, waarmee ik zowel boven- als onderwater perfect kan bewegen en zo nu en dan zelfs een vijand neerschieten. Je krijgt eerst een mooie tutorial gepresenteerd en vanaf het eerste moment dat je in het water komt zie je hoe goed ze dit eigenlijk wel hebben aangepakt.Het bewegen in het water heeft de ontwikkelaar perfect mogelijk gemaakt en het is zelfs plezierig om onder water te sluipen en dan een vijand in het water te trekken met haakwapen, waarna je deze met een uitschuifbaar mes het leven ontneemt. Voor mensen die echter liever wat meer vaart achter hun spelverloop zetten, is er ook een systeem geïmplementeerd, waarmee je voor een korte tijd een aardige snelheid kunt opbouwen. Uiterst handig. Je hoeft gelukkig ook geen schrik hebben voor een eindeloze cooldown, want na een paar seconden kun je weer vrolijk door rushen, als een echte dolfijn.

Het schieten zelf verloopt ook heel erg vlot, al heb ik soms wat moeite met de gevoeligheid van de muis. Zelfs als ik de gevoeligheid op de laagste optie zet draai ik nog wat te ver naar links waardoor ik terug even beschutting moet zoeken. Het schieten zelf is simpel gehouden en is niet anders dan alle andere shooters die al uit zijn. Het zoeken naar beschutting zelf vraagt ook geen rocket science van jouw kant. Je hoeft je enkel naar een muur te begeven, of een doos of wat dan ook lopen en dan op een bepaalde knop te duwen en Syrus Pierce neemt als een gehoorzame slaaf plaats achter de beschutting. Waar ik wel wat problemen mee had ondervonden, zijn de trappen. Blijkbaar kan onze held alles aan qua zwemtechnieken en ook vijanden naar de eeuwige zwemb- jachtvelden sturen is voor hem een eitje, maar vanuit het water een trap opklimmen verloopt wel met nodige moeite. Ach ja, van gewichtloos in het water naar een zwaar nat pak boven is natuurlijk een hele aanpassing, maar onze held zou hier toch wel wat in mogen oefenen.

Gelukkig geen knopjesrammer: Deep Black: Reloaded scoort ook punten op het gebied van de vele aanwezige kleine events. Zo gebeurt het soms plotseling dat er uit het niets een robot op je afstormt die je met behulp van een (heel simpele) combo uit mag schakelen. Ook zul je regelmatig de hersenen moeten laten kraken in verschillende puzzels. Alhoewel velen hier dan een mini-game verwachten is dit helemaal niet het geval. Dit kun je via een handig apparaatje doen. Zo kun je poorten openen die eerst gesloten waren, of het waterpeil laten stijgen.

Ook als er een vijand te dicht bij jou in de buurt komt kun je dit gemakkelijk verhinderen door hem een paar rake klappen te geven. Zo zul je, als je vijanden in het water trekt, ook automatisch jouw ijskoude mes vloeiend in zijn lichaam planten. Voor sommigen onder ons zal dit misschien ietwat te simpel overkomen, maar naar mijn mening is dit een systeem dat eigenlijk heel goed werkt. Vaak word ik in andere games geconfronteerd met een (irritante) mini-game die ik heel vaak naar de hel wens, juist omdat het zoveel voorkomt.

Mooie effecten (in het water)…: In een game waar je de helft van de tijd onder water zit verwacht je toch wel dat het water er gelikt uit ziet. En gelukkig is dat hier zeker het geval. Het water ziet er niet alleen mooi uit maar ook de bewegingen ervan lijken gekopieerd vanuit de echte wereld. Het water reageert zeer natuurlijk en ook vijanden onder water blijven wat drijven tot je er tegen aan botst, waarna ze verder zinken. Ook de wapens die je onderwater afvuurt, krijgen een mooi geïllustreerd schieteffect. En dat wordt vaak mooi in de verf gezet door kleine puzzels die je moet oplossen waardoor het waterpeil ergens stijgt Maar zo krijg je wel mooi al die effecten te zien. Zo is het effect van de gewichtloosheid en de drijfkracht ook goed zichtbaar en dit draagt zeker wel bij aan het realisme. Het zijn deze kleine details die een game een extra dimensie kunnen geven.

Awful

…maar niet op het land: Ik ga helemaal niet zeggen dat het grafische van deze game boven het water helemaal niet goed is. Maar toch zijn er enkele flinke minpunten die opgelost hadden mogen worden. Laten we het zo stellen dat ik, als ik het water uitkwam, weer verlangde naar een duik in het diepe water. Zo zijn de explosies, die toch wel redelijk voorkomen, van een bedroevend laag niveau. Een ander minpunt is dat je, alhoewel je grotendeels tegen machines moet vechten je toch ook regelmatig een menselijke vijand tegenkomt. Dat is natuurlijk niet vervelend, maar als ik zo’n vijand neerschiet, dan verwacht ik toch wat bloed, zeker bij een spel dat een 16+ rating heeft gekregen. Ben je niet zo’n iemand die kickt op beeldvullende explosies en tonnen aan bloed die jouw beeldscherm vervuilen, dan zul je deze opmerkelijkheden kunnen negeren. Maar het oog wil ook wat. In mijn geval in ieder geval wel.

Zwakzinnig verhaal: Alhoewel het verhaal duidelijk niet het hoofddoel is in deze game mocht er toch wat meer spanning en variatie in zitten. Het verhaal is een simpel samengesteld idee dat eigenlijk al te veel is gebruikt om nog verrassend over te komen. Zo zit de wereld weer zonder grondstoffen en profiteren sommige kwaadaardige organisaties hier natuurlijk van. Eerst lijkt dit onschuldig en later kom je dan ook wel te weten dat het niet alleen om de olie te doen is maar toch voelt het verhaal te zwak aan om echt als een rode draad over te komen en waar de spanning je tot het uiterste drijft.

Voelt zich als een vis in het water, spettert tevergeefs op het land
Kijkend naar het totaalplaatje, is Deep Black: Reloaded een redelijke tot prima game. Het spel biedt weliswaar leuke omgevingen, het water is zeer goed naar voren gebracht en hoe het reageert voelt zeer natuurlijk aan. Het is daarom des te jammer dat het lofprijzen daarbij ophoudt. De ontwikkelaar had namelijk veel meer met deze IP kunnen doen. Je moet namelijk weten at het grafische gehalte op sommige punten totaal niet weet te imponeren, zoals bij de explosies. De game straalt als een verloren schat in een gezonken schip als je je in het water begeeft, maar is duidelijk minder leuk als je moet vechten op het droge. Ook het verhaal is zo zwakzinnig als maar kan, met een cliché verloop zoals we die in al duizend andere avonturen hebben gezien. Nu is het aan jou om te besluiten of je Deep Black: Reloaded uit het water wilt vissen, of deze juist een enkeltje bezorgt naar de bodem van de oceaan. De game is trouwens ook vrij duur, met een prijskaartje van 29,99 euro. Dan had de game toch beter als retail uit kunnen komen. Gelukkig kun je de game eerst even proberen, alvorens je tot een besluit moet komen. De demo van Deep Black: Reloaded kun je hier binnenhalen. 

Deep Black: Reloaded is sinds 1 maart dit jaar als download te verkrijgen voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3. Een downloadcode van de game werd aan ons gegeven door uitgever 505 Games.

reacties
  1. Ertheadius zegt:

    Ziet er op zich wel tof uit. Maar niets voor mij, helaas.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s