Hoe zit het met Kingdom Hearts III?

Geplaatst op: 5 maart 2012 door Erik Dekker in Verhalen
Tags:, , , , ,

De grootste verrassing voor de PlayStation 2 was voor mij toch wel de Kingdom Hearts franchise. Wie had ooit gedacht dat games die zich puur richtten op Disney figuren en enkele andere belangrijke videogame personages, zo’n succesformule hanteren en zoveel fans van alle mogelijke leeftijden konden krijgen? Ik niet. Helemaal als je je bedenkt dat Kingdom Hearts titels role-playing games in hart en nieren zijn. Disney en RPG: een gewaagde maar interessante combinatie.

In Kingdom Hearts kruip je in de rol van Sora, een inwoner van een tropisch eiland, samen met Wakka (uit Final Fantasy X), Selphie (uit Final Fantasy VIII) en Rikku. Al snel trekt de duisternis over het eiland heen en Sora wordt hierin meegevoerd. Bijna poëtisch. Een uiterst cruciale toonzetter voor de rest van het avontuur.

En zo belandt Sora in een parallel universum. Niet wetende dat hij later een hele bizarre trip gaat maken door verschillende Disney werelden, samen met Donald Duck en Goofy, is hij op zoek naar zijn beste maatje Rikku, want die schijnt ook meegevoerd te zijn geweest door de duisternis. Sora blijkt de Keybearer te zijn, ofwel de uitverkorene die het universum in Kingdom Hearts moet zien te beschermen tegen de kwaadaardige Heartless, en de leiders uit de sprookjes die aan het roer staan. Gaandeweg moet hij het opnemen tegen onder andere de Jafar uit Aladdin, Hades uit Hercules en Ursula uit The Little Mermaid. Wat een prachtige basis voor een unieke spelbeleving, want niet alleen heb ik Disney zo opnieuw uitgevonden, beleefde ik een constante nostalgische trip naar die goeie ouwe tijd dat ik vrijwel verlamd maar onschuldig naar die klassieke cartoonfilms op tv aan het kijken was.

Ook de soundtrack is om van te smullen. Iedere nieuwe wereld kent weer unieke nummers, in zowel de rustige gedeelten als de momenten waar je jouw wapens moet trekken tegen monsters. Ja, componist Yoko Shimomura wist bij iedere situatie wel bijpassende achtergrond muziek te creëren. Soms vrolijk en mystiek, soms bedroevend en duister. De muziek droeg bij mij destijds aanzienlijk bij aan de beleving; ieder nieuw uitstapje was om van te smullen en een feest om te beleven. Overal was mijn hulp wel nodig, maar de manier hoe ik te hulp schoot gebeurde constant met de nodige flair. Altijd in stijl en met een vleugje emotie. De drive om door te gaan was enorm.

Kingdom Hearts is overigens niet bedoeld voor de tere kinderzieltjes, want er gebeuren nogal vreemde dingen die jouw beleving met de Disney klassiekers van weleer zouden kunnen schaden. Niet voor niets speelt de duisternis een hele belangrijke rol, die constant op de voorgrond staat. Ook qua verhaal moet je verdomd goed opletten, want de plotlijnen komen na enige tijd erg complex in elkaar te zitten. Zelfs als groot fan moet ik goed nadenken hoe het plot precies uit heeft gepakt. De vele spin-offs die volgden helpen hier helaas niet aan mee. Dat terzijde, is het geen noodzaak om precies te weten wat er in het universum van Sora precies gebeurt.

Kingdom Hearts II

Ook de besturing liet soms wat te wensen over, met de camerahoek die soms uiterst nadelig was voor chaotische gevechten. Dit wilde er nog wel eens toe leiden dat mijn arme Sora en zijn team hardere klappen ontvingen dan nodig was, of zelfs de pan uit gingen. Dat willen we niet hebben natuurlijk. Ik hoop daarom ook dat we een perfecte balans zullen vinden tussen actie en besturing in Kingdom Hearts III.

Mijn tijd met de eerste twee Kingdom Hearts games waren absoluut memorabel. Ik durf niet te zeggen welke ik beter vind, al moet ik concluderen dat het origineel duidelijk moeilijker is. Niet dat het erg is, want die typische Kingdom Hearts ervaring is in het vervolg bepaald niet minder sterk. Ik heb door mijn vele bezoekjes aan het internet kunnen opmaken dat er nog vele andere Kingdom Hearts fans zijn. En terecht, want het zijn fantastische games. Waarom is er dan al jaren, buiten talloze spin-offs, geen officieel derde deel verschenen?

Dit is een vraag waar ik het antwoord helaas niet op heb. Het is jammer dat we nog helemaal niets hebben vernomen van Kingdom Hearts III. Geen trailer, geen mogelijke releasedatum: niets. Nada. Nop. Toen we in 2006 een trailer zagen, waarin er drie Keybearers het op moesten nemen tegen een schijnbaar onoverwinnelijke magiër, kreeg ik spontaan kippenvel. “Zou dit Kingdom Hearts III zijn?”

Nee. Totaal niet. Mijn verwachtingen werden tot mijn grote ongenoegen keihard de grond in geboord. Deze trailer, die ik hieronder aan je zal laten zien, was een teaser voor Kingdom Hearts: Birth By Sleep voor de PlayStation Portable, overigens de laatst uitgekomen Kingdom Hearts game. Nu ik eraan denk, moet ik die game ook nog eens spelen. Heeft een tijd hoog in mijn lijst met must-haves gestaan. Tijd om die game weer op mijn radar te zetten.

Dus. Hier zitten we nu, zes jaar later en met enkel de mogelijkheid om over Kingdom Hearts III te speculeren. Ik heb vernomen dat ontwikkelaar Square Enix al bezig is aan Kingdom Hearts III, maar buiten dat om heb ik geen enkele sappige detail om aan je te geven.

Wat ik echter ook heb gehoord is dat Square Enix zich mogelijk eerst nog gaat richten op de ontwikkeling van Final Fantasy Versus XIII – nog zo’n project dat erg lang duurt – en daarna hopelijk de remmen los gooit met Kingdom Hearts III. Zouden we de game überhaupt nog op de PlayStation 3 kunnen verwachten? Wie weet. Wat wel duidelijk moge zijn, is dat Square Enix binnenkort toch echt met wat meer informatie moet komen aanzetten om het vuur bij de fans weer aan te wakkeren. Het is de hoogste tijd voor nieuws! Laat die monden maar watertanden en het wachten ondraaglijker maken. Laat in ieder geval merken dat de reeks nog ademt op de consoles en niet gedoemd is om enkel te schijnen op de handhelds.

Fingers crossed.

reacties
  1. fonz zegt:

    nou ik speel ni re:coded and die klote kut camera werkt nog steed lekker bagger, maar ja spel blijft dik he xD alleen wel heeeeeel erg slecht dat ze nu al 3 andere KH-games hebben uigebracht maar 3 niet =/= als het aan mij light ruil ik re:coded, somethingsomething days en birth by sleep in voor 3

  2. fonz zegt:

    en btw het is zeker dat ze eerst versus 13 afmaken en dan is het nog niet 100% maar 75% zeker dat ze KH3 gaan doen, maar ik hoop dat ze niet luisteren naar die onzin van g4tv met ik wil meer romantiek tussen sora an kairi =/= bleh ik wil actie, en ik hoop met heel mijn hard dat de Marvel popekes zich laten zien😛 kan nie wachten tot ryu uit street fighter komt ownen met je of je ff een Nemesis op je dak krijgt xD of OMFG vergil en dante efkes kommen knalle😀

Geef een reactie

